Seminář na téma Patinování železničních modelů

Bezpočtukrát jsem napsal, že nikdy není od věci nakouknout do dílny souseda a poučit se. S jednotlivými modelářskými odbornostmi je to jakbysmet. Mám odpozorováno, že např. lodní modeláři, plastikáři či železniční modeláři nepoužívají vždy stejné materiály, nářadí, lepidla, barvy postupy, techniky atd. Mnohdy ano, ale..

  Na druhou stranu, častokrát jsem objevil zajímavé věci v „neželezničních“ modelářských prodejnách, přečetl si spoustu zajímavých informací na „konkurenčních“ webech či v časopisech, které coby železniční modelář neznám. A taky jsem vyzkoušel ony některé jiné postupy, materiály, barvy a nářadí a hledal jejich možnou aplikaci u stavby železničních modelů. Asi neříkám nic nového…

  Přivítal jsem proto nabídku k účasti na semináři o patinování železničních modelů. Lektoroval ji Michal Dostál1)2), kterého budou asi znát více kitaři nebo lidé holdující modelům vojenské techniky, a Martin Beneš. Sešli jsme se – s jedinou (čestnou) výjimkou – samí N-kaři.

  Mezi lektory a organizátory semináře bylo dohodnuto, že seminář bude zaměřen zejména na:

– přípravu povrchu před patinováním,
– stékance špíny,
– prach a špína vytvořená olejovými barvami a airbrush pistolí,
– práce s pigmenty a jejich fixace,
– provozní nečistoty,
– lehká modulace olejovými barvami..

  Samozřejmě, že – jak už to na obdobných seminářích chodí – každá započatá kapitola či ukázka okamžitě evokovala řadu dotazů a rozšiřujících otázek, takže plánovaných šest hodin semináře nakonec stačilo jen tak tak.

  Není mým cílem popisovat krok za krokem průběh semináře a tím parafrázovat prezentaci a moudra lektorů. Leč několik poučných informací si dovoluji přiblížit. Přitom ale zdůrazňuji, zaprvé, že v následujícím textu není ani zdaleka vzpomenuto všechno, co lektoři na semináři sdělovali a ukazovali. A snad ještě důležitější je fakt, že kvůli zjednodušení textu popisuji obvykle jen jednu z několika ukázek, resp. jen jednu z předvedených barev atd. A konečně, bylo by mylné se domnívat, že to, co je zde mnou napsáno, by lektoři napsali stejně, resp. že jsem šiřitelem absolutní pravdy.

1. Celý seminář byl de facto rámován modelářskou technikou zv. WASH. Jak známo, „Wash je technika, při které napouštíme hodně rozředěnou barvu na povrch modelu tak, aby nám zalezla do všemožných spár, nýtů atd. Tím získáme lepší vizuální pocit z modelu a samotný stroj bude působit přirozeněji a ne tak uměle.“3) První a velmi důležitý poznatek zní: Před provedením washe musí být model zalakovaný lesklým, max. polomatným (nikdy ne matným) lakem. Principem washe je, že pro zvýraznění detailů se používá hodně naředěná olejová barva zejm. odstínu černá, pro špíny hnědá. Jako „ředidlo“ lektor v danou chvíli použil VMS UNIVERSAL weathering carrier, což je de facto náhražka terpentýnu, se kterým se ředí olejové barvy (o čemž ještě bude řeč). Obdobných přípravků je ale více.

2. Novinkou pro mnohé z nás bylo používání produktů polské firmy VMS (Vantage Modelling Solution) z Poznaně.4) Produkty této firmy lze dohledat (a koupit) na firemním webu VMS  ZDE. Za téměř stejnou cenu, avšak levnější distribuční náklady a bez nutnosti platit eury si lze tyto produkty objednat a koupit u firmy MIRYOKU.czZDE. Web firmy VMS však vřele doporučuji prostudovat. Už dlouho jsem neviděl tak sofistikový a do všech detailů propracovaný web plný informací a hlavně praktických ukázek nabízených produktů, vč. videí, uložených na YouTube. 

Obr. 1, 2 – Dva z produktů polské firmy VMS

.

3. Dalším lektorem a jeho praxí vyzkoušeným produktem prezentovaným na semináři jsou olejové barvy španělské firmy AMMO, nabízené pod obchodním označením OILBRUSHER. Dalším představeným produktem byly barvy zn. Abteilung – modelling oil color. Jak lze snadno dohledat pomocí „strýčka Googla“, jedním z dodavatelů barev OILBRUSHER u nás je firma MN-modelář z Prostějova – ZDE. Tyto olejovky byly vyvinuty pro modelářské potřeby (ať už z hlediska použitých pigmentů, rozpouštědla a jeho odéru, tak adjustace). Jsou dodávány v nádobkách s aplikátorem (štětečkem) ve víčku. Na rozdíl od tuzemských olejových „uměleckých“ barev UMTON jsou pro modelářské používání o level lepší. Ale, jak zdůraznil lektor, „olejové barvy UMTON jsou pro naše potřeby, např. WASH, rovněž použitelné, ale je potřeba užít následující fintu: před aplikací vytlačit barvu z tuby na savou papírovou utěrku, aby se barva zbavila řídké olejovité složky; pak ji setřít do misky a ředit jí např. produktem VMS UNIVERSAL weathering carrier“. Tedy nikoliv terpentýnovým olejem z obchodů pro umělce, který neskutečně smrdí…

Obr. 3 – Ukázka adjustace olejové barvy od španělské firmy AMMO – foto převzato z webu firmy MN-modelář – ZDE

.

4. Lektor prezentoval za účelem patinování povrchu několik postupů nanášení olejových barev (WASH), a to jak štětcem, tak airbrush pistolí. Nelze popisovat všechny ukázky, jak už je uvedeno. Kategoricky ale zavrhl postup vžitý mezi železničními modeláři a jehož otcem-stvořitelem a propagátorem je přítel Houmr, spočívající v brutálním napatlání modelu olejovou umbrou pálenou a pak v nekonečném vytírání přebytečné barvy tampony či utěrkou. Daleko efektivnější a rozhodně hezčí je způsob, při kterém se v mističce s kapkou „rozpouštědla“ UNIVERSAL weathering carrier rozpustí troška barvy např. OILBRUSHER příslušného tmavého odstínu (hnědá, černá, ale i modrá např. u stříbrných cisternových vozů); naředěná barva nabraná na špičku štětečku s velmi malým a ostrým hrotem se tupuje (NE nanáší tahy štětcem) na hrany, nosníky, vzpěry, rámy oken a další konstrukční prvky vagonu, kde se v reálu drží špína. Díky ředidlu barva rychle vzlíná do spár, zanáší tam naředěnou barvu a opticky okamžitě zdůrazňuje „prostor“. Barva ulpěná v hranách se po zaschnutí roztírá (stírá) čistým plochým štětcem namočeným v „ředidle“ (a lehce osušeným v utěrce) ve směru gravitace, tj. shora dolů.

Po aplikaci barvy ostrým malým štětečkem je třeba nechat wash aspoň 24 – 48 hodin zaschnout.

Obr. 4, 5 – Nanášení špíny (velmi zředěná olejová barva) na spodní část stěny vagonu (H0) lze provést airbrush pistolí (vlevo); špína natupovaná pod okapem střechy „stahovaná“ ve směru gravitace čistým plochým štětcem smočeným v ředidle (vpravo)

 

Obr. 6, 7 – Boční stěna vagonu (N) po aplikace washe (vlevo), pro srovnání druhá strana ještě před aplikací (vpravo)

.

5. Diskuse se stočila i na přípravu modelů vyrobených (spájených) z tzv. fotoleptů. Všichni, kdo mají takovou stavbu modelu za sebou, se občas přiznají, že přes veškerou pečlivost se jim nakonec občas barva sloupne, zvl. při odstraňování maskovacích pásků. Zaznělo, že při odmašťování takového leptu ho nestačí umytí v isopropylalkoholu (ani „protřepávaném“ v ultrazvukové čističce); na vině asi budou nějaké zbytkové složky pájecí kalafuny. Lektor shrnul možný postup:

a) lept standardně umýt v isopropylalkoholu a osušit,
b) povrch obrousit jemným brusným papírem (nebo brusnými houbičkami) hrubosti cca 600 – 3000 (nenadělat v plochách škrábance),
c) celý povrch odmastit v přípravku VMS CLEAN SLATE rmvr. 2.0; tento přípravek se primárně používá na odstraňování starých nátěrů, něco jako Purisol od Agamy,
d) použít základ na barevné kovy, tj. přípravek VMS METAL PREP 4K; ten se nanáší plochým štětcem ve velmi tenké vrstvě, ale může se i stříkat;
Poznámka: Po shlédnutí aplikace METAL PREP 4K na YouTube – ZDE – zjišťuji, že k odmaštění povrchu firma VMS doporučuje použít vteřinové lepidlo VMS STYREN CEMENT FAST5);
e) na zaschlý přípravek METAL PREP aplikovat stříkací tmel Mr. Surfacer 1200 od GSI/Gunze, který srovná povrch,
f) povrch lehce přeleštit na sucho filcem,
g) aplikovat barevný nástřik některou akrylovou barvou.

Poznámka: Porovnej prosím text nového článku publikovaného ZDE.

6. Aplikace prachových pigmentů. Lektor přítomným vyvrátil dosud uplatňovanou praxi, že prachové pigmenty se nanášejí štětečkem v suchém stavu. Omyl. Prach se může naředit cit. ředidlem a směle jej lze stříkat, nebo aplikovat i ve větší vrstvě štětcem. A lze jej po zaschnutí dále vrstvit. Další aplikací ředidla nabraného na čistém štětci lze prachové pigmenty opravovat, vytvářet stanováním šmouhy atd.

Obr. 8 – Ukázka nanášení prachového pigmentu žebrování střechy vagonu (H0)

.

7. Uzavření (fixování) prachových pigmentů je bezpečné s přípravkem Tamyia X20A (ale pozor, opticky cca 30 % jich „zmizí“).

.

Závěrem už nemám co dodat. Seminář byl velmi hodnotný, z úst lektorů zaznělo bezpočet zajímavých a pro mnohé z nás i nových informací. Sluší se oběma pánům poděkovat.

 

Foto hlav, aktualizace textu 16. 10. 2019

Autor děkuje za cenné doplnění a úpravu textu Michalu Dostálovi a za některé další poznatky Karlu Brejšovi.

________________________________________________

1) MIRYOKU.CZ – Michal Dostál, Náměstí Míru 636, 468 02 Rychnov u Jablonce nad Nisou; https://www.miryoku.cz/cs/
2) In: http://dostalscalemodels.com/
3) In: https://www.mjmodely.cz/blog/9_jak-na-wash.html
4) VMS je značka Krzysztof Obarski Hobby Pro. Krzysztof Obarski Hobby Pro je registrovaná společnost se sídlem ve městě Poznaň, 15/27 Spychalski St., Polsko.
5) Tento poznatek bude otestován a příležitostně o tom bude napsána recenze. Pozn. J. H.

.

 

Rubrika: DÍLNA, MODELY, ZNÁŠ TO?, Zpracování, ZPRÁVY

komentáře 4

  1. Jozef Fetterik napsal:

    Ahoj Honzo, čítam práve Tvoj najnovší článok o patinovaní. Najviac ma momentálne zaujala stať o farbení kovových modelov. Keby som bol toto vedel tak pred rokom. Koľko som sa ja natrápil s odlupovaním farby na mojich slovenských osobných vagónoch. Práca sa mi pretiahla minimálne o pol roka. Potom som celý vagón alebo ešte nepostavený lept ponoril na pár sekúnd do chloridu železitého, ktorý sa používa na leptanie plošných spojov. Priľnavosť sa pozorovateľne zlepšila. (Niekde u Teba sa myslím písalo o ponorení do octu, ale tak dlho sa mi čakať nechcelo.) Teším sa veľmi, až vyskúšate postup na videu (YouTube) a overíte, že je to naozaj tak. Škoda, že 5 vagónov je už nastriekaných. Čakajú ma ale ďalšie, k tomu aj domčeky, takže to určite využijem.
    Všetko dobré, Jozef

  2. joer napsal:

    To Jozef Fetterik: Hmm, o tom sa tu dosť písalo a radil sa napr. Galvinol: http://www.honzikovyvlacky.cz/2015/06/29/nove-poznatky-s-pripravou-leptu-pred-barvenim-anebo-znate-galvinol/

  3. admin napsal:

    Pravda, Galvinol byl zmíněn, neb na to přišla modelářská skupina z Budějek. A ti mívají jen pravdu, že? 🙂
    Je samozřejmě na každém, co si vyzkouší a co mu bude vyhovovat, ne?

    Leč, každému opravdu doporučuji podrobně odsledovat příspěvek na YouTube, na který odkazuju v poznámce výše. Tam je jasné ukázáno, že před aplikací METAL PREP 4K používají k odmaštění povrchu a zřejmě i k zlepšení přilnavosti vteřinové lepidlo VMS STYREN CEMENT FAST. Ano, vteřinové lepidlo! A to není totéž, o čem mluvil kolega Dostál na semináři (viz článek). Volal jsem mu kvůli tomu, ale odvětil, že dokud se to neověří, můžeme jen filosofovat. Tak hurá, testujte, pánové! A pište! hlav.

  4. joer napsal:

    Osobne mám postup na pájkované modely s mosadze, že ich dôkladne vyperem v acetone. Aceton je velmi agresívne riedidlo, odstráni bez zbytku pájkovaciu kvapalinu, pastu zvlášť keď mu pomožem ešte starou zubnou kefkou, prípadne v nedostupných miestach tvrdším štetcom. Potom model vykúpem v destilovanej vode, nie vo vode s vodovodu, ta obsahuje chlor a zanecháva škvrny. Potom model na noc namočím do octu, znova opláchnem a nakoniec odmastím v Jare. Po poslednom oplachu nechám osušiť a striekam základovkou na auta, je tmavosivá aj svetlá. Je určená na kov, tak dobre drží. No a potom farbu, zatial som použil taktiež v spreji karmínovo červenú na TU47 a zelenú na vagony. Strechu som nechal v základovke. Na záver matný lak taktiež v spreji na auta. Po dôkladnom zaschnutí asi týždeň nahodím Sidolux, naň obtisky a znova Sidolux. Po zaschnutí ešte vrstva polomat Sidolux. Zatial vsjo drží, minule mi spadol vagon na zem, a okrem oderu strechy sa nič neodluplo. Strechu som po vymaskovaní znova strekol základovkou a lakom a bolo. Toť moje postupy a skúsenosti. Na malých veciach som odskúšal na 3-4 sekundy namočiť do vyššie spomínaného chloridu, povrch tak nejak zhnusnel, oplachol dal základovku a farbu. Zatial drží.

Vložit komentář

Text komentáře: