Je určitě dobře, že sis to vyzkoušel a jsi s výsledkem spokojen. Asi jsi kolej vyčistil celou. Pokud ne, bylo by ideální zkusit druhou část vyčistit isopropylalkoholem a porovnat výsledek. Není nad praktickou zkoušku, porovnání.
Konec konců proč se bránit drobné mastnotě na kolejích? Změkčuje to kontakt a pokud nedrží prach, tak to ničemu nevadí. Kontaktol je taky mastnej.
Spíš bych si dával pozor na to, že diava barví, tak aby si člověk neumazal něco co nechce.
DIAVA? Nic nového pod sluncem. Docela se bavím tou diskuzí ohledně DIAVY. Tento „zázračný přípravek“ používám již mnoho let na mnoho a mnoho různých věcí. Např. jsem již před 30 lety přišel na to, že se dá perfektně použít na čištění keramických obkladů, které jsou po nalepení znečištěné lepidlem, anebo spárovací hmotou (cementem).
Když jsem se ještě v hlubokém totáči zajímal o to, co z tohoto přípravku dělá ten „univerzální elixír“, znalci na chemii mě upozornili na tehdy zveřejňované složení. Základ tam je petrolej.
V Práci jsme Diavu zkoušeli používat v elektronice. Přišli jsme ale na jeden problém. Právě obsah petroleje způsoboval, že přípravek úplně neuschnul a časem se na vyčištěný povrch kontaktů opět začal lepit prach – a někdy to bylo horší než původně. Na kontakty byl proto určitě lepší ten izopropylalkohol.
Jak jsem tenkrát zjistil, petrolej se dřív přidával do každého čističe a leštěnky. Za první republiky se údajně nábytek dokonce leštil jen čistým petrolejem. Využívalo se jeho vlastnosti, že dlouho pořádně neuschne a stále se leskne. Bohužel, i s tím, že časem se na něho nalepil nový prach.
A ještě jedna zkušenost. Je velký rozdíl mezi čerstvou DIAVOU a dlouho skladovanou. U staré časem vyprchají těkavé látky a zůstane pouze mastný petrolej, nebo jeho neodpařitelná část. Stará DIAVA již zdaleka nemá ty čisticí vlastnosti a zůstává hlavně její impregnační schopnost.
Tak jsem v nádraží vyčistil před týdnem 3 koleje novou Diavou a 3 izopropylalkoholem.
Po týdnu to vypadá následovně:
1. Na obou vyčištěných kolejích se výrazně zlepšily jízdní vlastnosti.
2. Po Diavě zůstanou koleje více lesklé (jakoby lépe naimpregnované, i když u patinovaných kolejí je to zase více na škodu).
3. Jinak samozřejmě zkušební loko, kterou používám při stavbě kolejiště trvale, jezdí po obou vyčištěných kolejích podstatně lépe, než když jsou koleje vyčištěné čímkoliv jiným.
4. Na kolejišti se pracuje, týdně pobyt 25 dětí po 4 hodinách, takže prachu až až!
Na nějaké závazné závěry je ještě brzo; uvidíme, co prachu se na kolejích usadí za delší dobu.
Diava, o které hovoříte, se skládá z:
-benzínu,
-odsířeného petroleje,
-propanonu (aceton).
Z čistě chemického hlediska to na kolejišti fungovat může.
Stará Diava, jak píše Jirka, ta postrádá nejtěkavější složky, tj. aceton a benzín.
13.12.2011 at 11:58
Je určitě dobře, že sis to vyzkoušel a jsi s výsledkem spokojen. Asi jsi kolej vyčistil celou. Pokud ne, bylo by ideální zkusit druhou část vyčistit isopropylalkoholem a porovnat výsledek. Není nad praktickou zkoušku, porovnání.
14.12.2011 at 17:32
Konec konců proč se bránit drobné mastnotě na kolejích? Změkčuje to kontakt a pokud nedrží prach, tak to ničemu nevadí. Kontaktol je taky mastnej.
Spíš bych si dával pozor na to, že diava barví, tak aby si člověk neumazal něco co nechce.
14.12.2011 at 20:45
DIAVA? Nic nového pod sluncem. Docela se bavím tou diskuzí ohledně DIAVY. Tento „zázračný přípravek“ používám již mnoho let na mnoho a mnoho různých věcí. Např. jsem již před 30 lety přišel na to, že se dá perfektně použít na čištění keramických obkladů, které jsou po nalepení znečištěné lepidlem, anebo spárovací hmotou (cementem).
Když jsem se ještě v hlubokém totáči zajímal o to, co z tohoto přípravku dělá ten „univerzální elixír“, znalci na chemii mě upozornili na tehdy zveřejňované složení. Základ tam je petrolej.
V Práci jsme Diavu zkoušeli používat v elektronice. Přišli jsme ale na jeden problém. Právě obsah petroleje způsoboval, že přípravek úplně neuschnul a časem se na vyčištěný povrch kontaktů opět začal lepit prach – a někdy to bylo horší než původně. Na kontakty byl proto určitě lepší ten izopropylalkohol.
Jak jsem tenkrát zjistil, petrolej se dřív přidával do každého čističe a leštěnky. Za první republiky se údajně nábytek dokonce leštil jen čistým petrolejem. Využívalo se jeho vlastnosti, že dlouho pořádně neuschne a stále se leskne. Bohužel, i s tím, že časem se na něho nalepil nový prach.
A ještě jedna zkušenost. Je velký rozdíl mezi čerstvou DIAVOU a dlouho skladovanou. U staré časem vyprchají těkavé látky a zůstane pouze mastný petrolej, nebo jeho neodpařitelná část. Stará DIAVA již zdaleka nemá ty čisticí vlastnosti a zůstává hlavně její impregnační schopnost.
25.12.2011 at 23:26
Tak jsem v nádraží vyčistil před týdnem 3 koleje novou Diavou a 3 izopropylalkoholem.
Po týdnu to vypadá následovně:
1. Na obou vyčištěných kolejích se výrazně zlepšily jízdní vlastnosti.
2. Po Diavě zůstanou koleje více lesklé (jakoby lépe naimpregnované, i když u patinovaných kolejí je to zase více na škodu).
3. Jinak samozřejmě zkušební loko, kterou používám při stavbě kolejiště trvale, jezdí po obou vyčištěných kolejích podstatně lépe, než když jsou koleje vyčištěné čímkoliv jiným.
4. Na kolejišti se pracuje, týdně pobyt 25 dětí po 4 hodinách, takže prachu až až!
Na nějaké závazné závěry je ještě brzo; uvidíme, co prachu se na kolejích usadí za delší dobu.
13.4.2017 at 20:58
Diava, o které hovoříte, se skládá z:
-benzínu,
-odsířeného petroleje,
-propanonu (aceton).
Z čistě chemického hlediska to na kolejišti fungovat může.
Stará Diava, jak píše Jirka, ta postrádá nejtěkavější složky, tj. aceton a benzín.