Dodatek o zkoušce Diavy

Před pár dny jsem ZDE publikoval názor kolegy Křemečka, který sdělil poznatek, že léta letoucí čistí koleje přípravkem na čištění nábytku zv. Diava. Nebyl zase až tak velký problém zjistit, že Diava se stále vyrábí na Slovensku. Několik pamětníků si připomenulo, že ji zná a dokonce že ji v praxi i použili – ne tak k čištění kolejí. A stalo se, že propukla bouřlivá debata. Dokonce bych řekl, že modelářský svět se rozdělil na „diavisty“ a ty ostatní. A už jsem taky dostal kartáč i za to, že jsem prý seřval Merhauta.     

  Pravda, v diskusi k Diavě (v původím článku) to vypadá, že až se potkáme z Honzou Merhautem, že si kvůli ní namlátíme. S Merhautem bych se nepral ani kvůli nějaké osmnáctce (protože je starší a větší a hlavně proto, že se neperu), natož kvůli nějaké Diavě.
  Takže, zašel jsem dnes do drogérie, za čtyři pětky si koupil malou flašku červené Diavy a donesl si ji domů. Otevřel, čuchnul a zjistil (bez analytických přístrojů), že smrdí jako petrolej. Nic bych za to nedal, že to je chemikálie postavená přesně na této bázi, zvláště když ověřeně víme, že čistí a maže. Vzpomněl jsem si přitom čuchání k Diavě, jak jsme se na vojně tajně opalovali v autoparku a jak se někteří machři matlali naftou, aby rychleji zhnědli. Většina si tak významně vysušila pokožku, že skončili na ošetřovně.
  Do toho mého laborování s osvědčeným slovenským čistidlem zcela náhodou přišla na návštěvu dcera, a aniž by tušila, s čím si dědek zrovna hraje, už od dveří ječela, ať si vyvětráme, že mám v bytě smrad, jako kdybychom měli pod kobercem chcíplého psa. Naštěstí ji více interesovala debata s matkou o cukroví, tak jsem se mohl v klidu dál věnovat výzkumu účinků Diavy.
  Jak je patrné z přiložených obrázků – už jenom na truc Merhautovi, který tvrdí, že by si nic takového na koleje nedal – jsem odkápl minimální množství této „zázračné vodičky“ na hadřík a několikrát s ním přejel koleje na mém zkušební okruhu, který jsem již dříve představil. Tato kolej je v zásadě nová, pravda, čištěná ještě nebyla. Hned po dvojím či trojím přejetí kolejí tam a zpátky jsem pořídil první snímek (obr. 1).  Je na něm jasně patrná skvrna od „mastného“ čističe, ale i stopy po špíně setřené z kolejí. Na obr. 2 je pak patrné, že jsem suchou částí hadříku kolej očistil a přitom „stáhl“ další vrstvu špíny. To samé je vidět na obr. 3 a 4 z jiné části koleje.
  Po důkladném „vysušení“ očištěných kolejnic čistým hadříkem (což stejně kritikům nebude stačit, protože budou tvrdit, že mastné koleje se už stejně nikdy neodmastí) jsem provedl zkušební jízdy. Tam kde mi mašiny ještě včera jezdily jen na popostrčení, tak tam už jezdí „normálně“.
  Zdůrazňuji, že tento popis není relevantním testem čistících (a jiných) účinků Diavy. Je to jen rychlý pokus naznačující, že to asi fakt funguje. A taky že smrdí, jak potvrzují další zainteresovaní.

Obr. 1 – Kapka Diavy na hadříku a v ní stopy po setření špíny z kolejí

Obr. 2 – Bezprostředně poté špína setřená čistou částí hadříku

Obr. 3  – A ještě jednou – přetření kolejí hadrem s kapkou nasáklé Diavy…

Obr. 4 – … a vytření dosucha!

 

Foto hlav

Rubrika: VARIO, ZPRÁVY

komentářů 5

  1. Jan Merhaut napsal:

    Je určitě dobře, že sis to vyzkoušel a jsi s výsledkem spokojen. Asi jsi kolej vyčistil celou. Pokud ne, bylo by ideální zkusit druhou část vyčistit isopropylalkoholem a porovnat výsledek. Není nad praktickou zkoušku, porovnání.

  2. Jindra napsal:

    Konec konců proč se bránit drobné mastnotě na kolejích? Změkčuje to kontakt a pokud nedrží prach, tak to ničemu nevadí. Kontaktol je taky mastnej.
    Spíš bych si dával pozor na to, že diava barví, tak aby si člověk neumazal něco co nechce.

  3. Jirka napsal:

    DIAVA? Nic nového pod sluncem. Docela se bavím tou diskuzí ohledně DIAVY. Tento „zázračný přípravek“ používám již mnoho let na mnoho a mnoho různých věcí. Např. jsem již před 30 lety přišel na to, že se dá perfektně použít na čištění keramických obkladů, které jsou po nalepení znečištěné lepidlem, anebo spárovací hmotou (cementem).
    Když jsem se ještě v hlubokém totáči zajímal o to, co z tohoto přípravku dělá ten „univerzální elixír“, znalci na chemii mě upozornili na tehdy zveřejňované složení. Základ tam je petrolej.
    V Práci jsme Diavu zkoušeli používat v elektronice. Přišli jsme ale na jeden problém. Právě obsah petroleje způsoboval, že přípravek úplně neuschnul a časem se na vyčištěný povrch kontaktů opět začal lepit prach – a někdy to bylo horší než původně. Na kontakty byl proto určitě lepší ten izopropylalkohol.
    Jak jsem tenkrát zjistil, petrolej se dřív přidával do každého čističe a leštěnky. Za první republiky se údajně nábytek dokonce leštil jen čistým petrolejem. Využívalo se jeho vlastnosti, že dlouho pořádně neuschne a stále se leskne. Bohužel, i s tím, že časem se na něho nalepil nový prach.
    A ještě jedna zkušenost. Je velký rozdíl mezi čerstvou DIAVOU a dlouho skladovanou. U staré časem vyprchají těkavé látky a zůstane pouze mastný petrolej, nebo jeho neodpařitelná část. Stará DIAVA již zdaleka nemá ty čisticí vlastnosti a zůstává hlavně její impregnační schopnost.

  4. brejsak napsal:

    Tak jsem v nádraží vyčistil před týdnem 3 koleje novou Diavou a 3 izopropylalkoholem.
    Po týdnu to vypadá následovně:
    1. Na obou vyčištěných kolejích se výrazně zlepšily jízdní vlastnosti.
    2. Po Diavě zůstanou koleje více lesklé (jakoby lépe naimpregnované, i když u patinovaných kolejí je to zase více na škodu).
    3. Jinak samozřejmě zkušební loko, kterou používám při stavbě kolejiště trvale, jezdí po obou vyčištěných kolejích podstatně lépe, než když jsou koleje vyčištěné čímkoliv jiným.
    4. Na kolejišti se pracuje, týdně pobyt 25 dětí po 4 hodinách, takže prachu až až!
    Na nějaké závazné závěry je ještě brzo; uvidíme, co prachu se na kolejích usadí za delší dobu.

  5. Jura napsal:

    Diava, o které hovoříte, se skládá z:
    -benzínu,
    -odsířeného petroleje,
    -propanonu (aceton).
    Z čistě chemického hlediska to na kolejišti fungovat může.
    Stará Diava, jak píše Jirka, ta postrádá nejtěkavější složky, tj. aceton a benzín.

Vložit komentář

Text komentáře: