Pošli příspěvek 'Příspěvek k čištění povrchu kolejnic, leč problém stále není vyřešen' známému

Pošli kopii příspěvku 'Příspěvek k čištění povrchu kolejnic, leč problém stále není vyřešen' známému

* Required Field






Separate multiple entries with a comma. Maximum 5 entries.



Separate multiple entries with a comma. Maximum 5 entries.


E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
Rubrika: Mechanika, TECHNIKA, VARIO, ZPRÁVY

komentářů 14

  1. Dobeš napsal:

    Něco k diskusi o „zázračné vodičce“: Před mnoha léty jsem takovou vodičku dostal z Kanady – šlo o „olej“ na mazání řezacích řetězů dřevorubeckých pil – prý ekologicky neškodný a proto i drahý. Vyzkoušel jsem to na mých modelech z dávných časů – úzkorozchodné modely v HO, na které časem sedal prach a špína, prostě odmítaly jezdit, zejména model parní lokomotivky z ČKD „Julinka“, prý nejmenší parní dvouosé lokomotivky, která kdy u nás jezdila.
    Bez dalšího jsem natřel koleje, neutíral je a trochu toho „zázraku“ kápl i na kola. Jezdilo to, chvíli lítaly jiskry zpod koleček, ale pak si to dalo říct. Kupovat takový zázrak za kandské dolary se mi moc nechtělo, tak jsem bádal, čím to nahradit. Díky melouchaření přátel v jednom výzkumáku se zjistilo, že to je obyčejný petrolej, jenomže nesmrdí!
    Tak jsem koupil v drogerii petrolej, a aby nesmrděl, přefiltroval ho přes živočišné uhlí. Moje tehdejší kolejiště oživlo přímo zázrakem! Mělo to jen jednu vadu – ve stoupání některým lokomotivám prokluzovalala kola. On se totiž ten petrolej z kolejí nesmí utírat! Časem se rozpatlá po celém kolejišti a od špatných kontaktů je pokoj.
    Vtip je v tom, že na kolejích zůstane jakási vrstvička rozpuštěné špíny (petrojej nevysýchá), kterou kola postupně vytlačují tam, kde to již nevadí. Časem jsem pak zjistil, že v Melide ve Švýcarsku, kde je tzv. Minischweiz (něco jako Madurodam v Holandsku), natírají petrolejem výhybky u modelů 1:25, aby stroje neztrácely na výhybkách kontakt. A dokonce ty upatlané a jakoby mastné výhybky i koleje vypadají jako skutečné! Zkuste to, mně se to osvěčilo.

  2. hlav napsal:

    Tak to je bomba. Ostatně, děda taky „mazal“ svůj šicí stroj petrolejem, ale určitě ho ale nefiltroval přes živočišné uhlí, a tak to u něho v dílně „vonělo“ všemi smrady – od přípravku na hubení molů až po potrolej. Jo, a taky tam topil naftovými kamny…

  3. Dan Buchtela napsal:

    Ahoj Honzo,
    díky za článek, určitě zajímavá analýza pod tím mikroskopem. Škoda, že součástí testu nebyla i čistící guma od Roco, která je u náš dosti používaná. Ale i tak, díky. Jdu si koupit gumu Peco, protože určitě je lepší než Roco, které se drolí jak blázen a všude má člověk plno abraziva.
    P.S. Izopropyl už mám 🙂

  4. ZdenH0 napsal:

    A co prostředek Rail-zip? Možná by bylo dobré, do takto obsáhlého výzkumu, ho také zařadit (pokud to není ona zázračná vodička zmiňovaná na začátku článku).

  5. hlav napsal:

    Prostředek Rail-zip neznám. Mohl byste ho blížeji popsat? Kde se dá koupit, jak se aplikuje, zkušenosti… Díky, hlav

  6. ZdenH0 napsal:

    Prostředek Rail-zip odstraňující oxid a nečistoty z kovových komponent v elektronice, tedy z kolejí, vodivých lišt autodrah, kontaktů, ale i sběračů elektromotorků apod. a po té nesnižuje adhezi (!), se dá po zadání do vyhledávače u nás najít např. na adrese: http://www.astramodel.cz/cz/katalog/ZAP/RAIL-ZIP-p10098.html (zde momentálně není skladem), kde jsem ho vlastně nedávno zahlédl. Zkušenost zatím nemám žádnou, spíše jsem očekával, že už je vyzkoušen. A čekal jsem nějakou reakci. Jinak na zahraničních fórech o tomto přípravku jisté informace jsou.

  7. hlav napsal:

    Díky za upřesnění, možná se ozve někdo, kdo s Rail-zip zkušenosti má. Já viděl (a taky vzpomněl) na veletrhu loni v Lipsku či Drážďanech onu „zázračnou vodičku“, ale nekupoval jsem ji. hlav

  8. Jan Merhaut napsal:

    V souvislosti s diskusí k obsahu Rukojeti o provozu vozidel (Zababov):
    Domnívám se, že by stálo za úvahu doplnit do normy (pokynů) pro provoz vozidel (na setkáních Zababova) minimálně jako doporučení, ne-li přímo povinnost, následující:
    Před předáním modulů do provozu zajistí majitel nebo ten, kdo modul na setkání dodá (jde-li o modul zapůjčený někým, kdo se setkání nezůčastní), vyčištění kolejí hadříkem navlhčeným isopropylalkoholem (je možné jej koupit například v prodejně elektrotechnických součástek GES ve spreji pod názvem KONTAKT PRFIPA). Moje zkušenost je, že je to nejlepší způsob vyčištění kolejí, který odstraní prach, mastnotu i zbytky bandáží hnacích vozidel. Zajistí to, že se během provozu prakticky zcela odstraní znečišťování koleček. Používání čisticích gum nedoporučuji na základě pokusu, který jsem uskutečnil za pomoci Honzy Hlaváčka, kdy jsme nechali po elektronovým mikroskopem prozkoumat povrch koleje, na němž byla použita čisticí guma. Ukázalo se, že každá guma způsobí poškrábání povrchu, což následně přispívá k usazování nečistot, které pak zpětně znečišťují kolečka. Z čisticích gum je nejlepší výrobek PECO, která je nejjemnější ze zkoušených, ale i ta způsobuje poškrábání – použití je tedy vhodné tam, kde došlo ke korozi, ale ne pro prosté číštění, protože guma také pravděpodobně neodstraní mastnotu.
    Obdobně se čištění týká i vozidel – každý majitel by měl před předáním do provozu vyčistit isopropylalkoholem kolečka všech vozidel (nebo alespoň hnacích vozidel). Tím se zajistí, že se z koleček nebude přenášet nečistota na koleje. Důležité je to hlavně u hnacích vozidel, kde by se na kolečka mohla dostat mastnota v důsledku mazání pohyblivých částí pohonu. Vyčištění bronzovými kartáčky, například známou pomůckou Minitrix, se sice odstraní hrubé nečistoty, ale ne mastnota, tento prostředek navíc může způsobit narušení povrchu bandáží, z nichž se pak může oddrolovat materiál (to je ale jen moje úvaha, kterou nemám podloženou).
    Myslím si, že tyto úkony značnou měrou přispějí k bezporuchovému provozu po celou dobu setkání.

  9. Ladislav Křemeček napsal:

    Slyšeli jste někdy o Diavě. Technici IBM po zkušenostech s českými elektroniky si ji vozili domů již v sedmdesátých letech. Asi ji používají dodnes. Já ji používám taky 40 let a na kolejiště je bezkonkurenční. Nevím jestli se ještě vyrábí, ale u prababičky by se snad něco našlo.

  10. hlav napsal:

    Zajímavá informace, možná, že to bude ten známý „petrolej“, o kterém již byl řeč. Ale rozhodně mám o pár kapek na vyzkoušení zájem.

  11. Jiri Horak napsal:

    Diavu pouzivam na renovaci dreveneho nabytku da se koupit ve starsich drogerijich o obsahu cca pul deci.J e to pravdepodobne bezzapachovy petrolej.

  12. Petr Novotný napsal:

    Máte vyzkoušeno působení na vinylové bandáže kol. A nezanáší se mastnotou a prachem napájecí kontakty?

  13. Vladimír Vacek napsal:

    Maje doma mikroskop, prohlédl jsem čisticí gumu ROCO podrobněji. Čekal jsem nějaká smirková zrna zavulkanizovaná v gumě. Jenže jsou to spíše podlouhlé střepy patrně syntetického korundu (vypadá to jako brusné kamení, které vám zbyde po vylouhování šmirglpapíru v teplé vodě, tedy šmirglu, který není waterproof). Tyto střepy jsou volně sypané v komůrkách pěnové gumy. Vypadá to velmi nebezpečně pro jemnou mechaniku.
    Takže nyní se dost mračím na modeláře, kteří zlepšují jízdní vlastnosti kolejí neustálím blejskáním kolejí ROCO gumou každou volnou chvilku mezi jízdami vlaků. Po použití čisticí gumy je třeba vysávat spíše skutečným vysavačem, než luxovacími vagony.
    Moje řešení je FIXA s DIAVOU pro rozpuštění špíny a jiná fixa s IPA na odmaštění. Prázdné fixy k naplnění mají v prodejnách pro sprejery.

    Pěkný den.

  14. necrum napsal:

    Mám dojem že p. Křemeček měl na mysli tohle a ne polituru na nábytek (tato totiž obsahuje isopropil a je určená přímo na kov a elektroniku s účinkem proti prachu), stojí cca 40 ,-Kč
    http://www.tatrachema.com/detail-diava-multifunkcna.php

Vložit komentář

Text komentáře: