Na návštěvě u Mistra v Roudnici nad Labem
Vydáno: 22.7.2017Koncem května t. r. popsal Karel Brejša pro Honzíkovy vláčky úpravu jízdních vlastností a ozvučení Brejlovce, tj. lokomotivy řady T478.3 a T478.4, resp. řady 750, 753 a 754 v měřítku N od firmy mtb – ZDE. Jak jsme upozornili, není to jednoduchá operace, nehledě na to, že tímto zásahem uživateli zaniknou práva na reklamaci u výrobce, resp. prodejce. Předpokládáme proto, že k této úpravě by se měl odhodlat jen skutečně zkušený modelář.
Ačkoliv jsem dlouho váhal, zda si koupit hotového Brejlovce, ať už od TRIXe, nebo mtb, protože mám tento model z leptu s pojezdem od Tomixe rozdělaný v krabičce, nakonec jsem (jako vždy) vyměkl 🙂 . Vybral jsem samozřejmě model tuzemské výroby, už jenom kvůli zdařilému popisu úpravy od Karla (viz výše). Protože – a to je nutné vysvětlit – bude to jen jeden ze dvou modelů, kterému bude na mém kolejiště dovoleno zvučet. (Tím druhým bude Sergej nebo Ragulin.) Bylo jasné, že Brejlovec bude vybaven zvukovým dekodérem ZIMO MX 658 s paticí N 18 s nahraným projektem originálního zvuku této lokomotivy od Petra Smutky – ZDE.
Využil jsem dohodnuté prázdninové návštěvy u Karla Brejši a po prokonzultování několika užitečných modelářských témat a drbů jsem mu v jeho domácí dílně vysypal Brejlovce na pracovní stůl. Podotýkám, že Mistr mne v následujícím čase nepustil ani k hrubé zámečnické práci, zato jsem mohl sledovat (s foťákem v ruce) krok za krokem jeho postup práce. A navíc jsem slyšel i komentáře, které by se mnohdy velmi hodily i u jinak brilantně popsaných úprav modelů.
Pár nových poznámek k úpravě Brejlovce
Pár nových poznámek se možná bude hodit každému, kdo se do stejné úpravy Brejlovce pustí.
V popisu k obr. 5 původního článku – ZDE – se hovoří o odšroubování pluhů, aby šly vysunout podvozky. Není tam ale zdůrazněno, že pluhy je potřeba před zpětnou instalací ve vybrání pro spřáhlo propilovat o několik desetin milimetru, aby měla spřáhla možnost lépe vybočovat při průjezdu lokomotivy obloukem. Jde to snadno, ale pozor na přelomení pluhu, je z plastu. Zevnitř pluhu je pak třeba kuželovým nástrojem prohloubit klínové zapuštění pro šroubky (pozn.: bohužel, výrobce nepoužívá ty nejvhodnější šroubky, jejich hlavičky po dotažení zbytečně moc vyčnívají). Je třeba také dávat pozor a nezaměnit šroubky upevňující pluhy a ty, kterými je přišroubována DPS. Jsou rozdílné délky.
Sejmutí vzduchojemů (obr. 6 původního článku – ZDE) – bez čehož nelze demontovat rám – se ne vždy povede bez jejich poškození, což Karel připouští. Čtyři maličké čepy vzduchojemu jsou v otvorech rámu hodně „na fest“ a obvykle se při páčení šroubovákem přetrhnou. Nazpět jdou vzduchojemy přilepit vteřinovým lepidlem, anebo jiným konstrukčním způsobem. Toto poškození ale není neřešitelná tragedie.
Obr. 1 – Sejmutí vzduchojemů z rámu se obvykle neobejde bez ulomení čepů
.
Úprava rámu (obr. 12 – 17 původního článku) – ZDE -, která se jeví jak složitý a dosti drastický zásah do konstrukce modelu, není ve skutečnosti tak náročná, jak se na první pohled zdá. Mimochodem, celkový čas úpravy modelu dle publikovaného popisu zvládl Karel Brejša v naprostém poklidu do hodiny čistého času. Nejnáročnější je vymontování rámu, resp. jeho „očištění“ od všeho, co je v něm instalováno. Souběžně s demontáží je potřeba označit si místo, kde bude část rámu odříznuta pro reproduktor (obr. 11). Není od věci si na boku rámu též označit i místo, kde je umístěna napájecí destička motorku. To se bude hodit při jeho zpětné montáži.
Na vytvoření místa pro reproduktor v rámu a úpravu otvorů pro lepší pohyb podvozků jsou potřeba tři nástroje: pilka na kov, plochý pilník a rašple kruhového profilu. Vytvoření zářezu a úprava otvorů je dílem okamžiku. Výrobcem „utajovaný“ materiál rámu (s největší pravděpodobností zinková slitina) je relativně měkký a dá se dobře obrábět. Stržení hran po pilování a především dokonalé očištění (vyfoukání pilin) je nutností.
Obr. 2 – 5 – Úprava rámu modelu ve „špinavé“ dílně
.
Výměnu bandážového dvojkolí (obr. 18 – 21) není nezbytné dělat při celkové demontáži modelu. Sundat masky podvozků, „odcvaknout“ spodní víko převodovky a vyměnit dvojkolí lze udělat kdykoliv i na kompletně sestaveném modelu. Při zpětné montáži je potřeba věnovat pozornost umístění sběracích plíšků (napájení) za obě kolečka dvojkolí.
Úprava reproduktoru ZIMO 10×15 mm a jeho přilepení do rámu a připájení je dostatečně popsané v původním článku – ZDE. Uvažovali jsem o instalaci jiného, kruhového reproduktoru, používaného v mobilních telefonech. Opatřili jsme si u brněnské firmy VML, s.r.o. miniaturní reproduktor typ 05-002815, u kterého je deklarováno 400 – 20000Hz a 0,5W/8ohm. Má průměr 16 mm, výšku necelé 2 mm. Bohužel, rozměrově se do konstrukce rámu vytvořeného firmou mtb nehodí (bez řezání a pilování) a tak tento detail ozvučení stále zůstává kritickým místem a zdrojem kritiky výrobce. Potvrzuje se ale naopak, že navržené řešení úpravy rámu Karlem Brejšou s použitím reproduktoru ZIMO je stále nejlepší. Doufejme, že toto řešení bude v budoucnosti firmou mtb akceptováno v nových sériích modelů Brejlovce, Zamračené a dalších.
Obr. 6 – Reproduktor ZIMO (vlevo) a kruhový typ 05-002815
.
Trošku opatrnosti a trpělivosti vyžaduje zpětná instalace DPS a kabin. Je to trošku chirurgický proces. Vyplatí se nasadit oční lupy. Jde o to, že DPS, resp. volné plošné vodiče musí přesně zapadnout do miniaturních západek, aby LED svítily tam, kam mají.
.
Dvě zjištění k modelu Brejlovce (N) na okraj
Není naším cílem vyhledávat chyby modelu a dělat z komára velblouda, jak se lze dočíst na některých dosti stupidních diskusních fórech. Nemáme ani v úmyslu radit výrobci, protože podle všeho (zejm. zkušeností jiných) ani o takové dobře míněné rady nestojí. Vážnou chybu vidíme v instalaci nárazníků. Jsou šikmo dolů, což zapříčiňuje zarážení spřáhla při jízdě v ostrých obloucích a tím pádem vykolejování vozů i modelu lokomotivy, zvl. při tlačení vozové soupravy. Není to otázka montáže, jak se nás snažil přesvědčit technik firmy, ale v dokonalém vodorovném nastavení vrtacích elementů v přípravku. Nezbývá než nárazníky vyjmout (nejsou zalepeny), vrtáčkem vhodného průměru otvory převrtat („protáhnout“) a nárazníky zasunout, mírně je zvednout a raději zalepit vteřinovým lepidlem.
Obr. 7 – Vada instalace nárazníků u modelů Brejlovce (N) od mtb
.
Druhým neduhem modelu, který ale nejspíš nejde odstranit a týká se i dalších modelů mtb (v N-ku) je prosvítání směrových LED. Když svítí (přes F0) čelní bílá světla, zdá se, že současně svítí i červená (koncová) světla v témže směru. Možná, že by pomohlo začernění místa okolo otvorů pro světla. Ale není tam místo.
.
Co dalšího bylo vidět u Karla Brejši?
Zaprvé, pořádek na pracovišti. To se v dílnách modelářů vidí málo kdy (mluvím i za sebe). Každý nástroj, měřicí přístroj, páječka, a nejčastěji používané součástky atd. mají své trvalé místo. Vždy po použití jsou nástroje ukládány tam, kam patří. Modely rozebírá na měkké gumové podložce, takže ani ten nejmenší šroubeček nemá šanci se zatoulat (i když i to se samozřejmě stává). Ve skříňkách na dosah pracovního stolu je vzorně uklizeno a čisto. Mám Karla v mnohém dohánět 🙂 .
Obr. 8 – Na pracovním stole Karla Brejši má všechno své místo
.
Důležité je oddělení „čisté“ a „špinavé“ práce. Jenže k tomu musí mít člověk prostory. Karel je má. V panelovém domě to je obvykle neřešitelný problém, tedy pokud se člověk nerozhodne vystěhovat manželku. Hrozí však nebezpečí, že manželka vystěhuje modeláře. Ale i tak, řezání a pilování kovu i dřeva, stejně jako stříkání barev apod. není ideální dělat tam, kde se pracuje s modely.
Obr. 9 – Na zámečnické a truhlářské práce je nejlepší mít zvláštní („špinavou“) dílnu
.
Zaujala mne mikropáječka s elektronikou od Číňana, kterou má Karel na stole. Má označení YIHUA 908D 220V 60W LED Digital Display Soldering Station a stojí něco málo přes 400 Kč. Dá se k ní přikoupit sada různých pájecích hrotů. Už ani nevím, kolik těchto v modelářské dílně důležitých přístrojů jsem vyzkoušel, a po pravdě, stále jsem ještě nenašel ten ideální přístroj. Zkusím tento, který se dá koupit ZDE. Mimochodem, v e-shopu Bang good z Hong-Kongu lze nakoupit velké množství dalších velmi užitečných pomůcek, nářadí a elektronických přístrojů.
Obr. 10 – Mikropáječka YIHUA 908D 220V 60W z Hong-Kongu. Foto: Bang good
.
Čistítko na koleje
Modelářský svět už viděl bezpočet všelijakých čisticích vagonů a „udělátek“ na čištění kolejí. Je to už takový folklór vést spory o tom, jestli je lepší brusná guma nebo Diava. Námět na 101. čistítko kolejí v N-kové verzi jsme přivezli z veletrhu ve Welzu. Karel Brejša spolu s kolegou vyvinuli podobný produkt, který vyrábějí s pomocí 3D tisku. Přednost tohoto čistítka spočívá v tom, že obě kolejnice jsou otírány oddělenými ploškami opatřenými čistící textilií, které jsou uloženy výkyvně v rámu „vagonu“. Tím je zajištěno, že čisticí elementy jsou stále ve styku s oběma kolejnicemi, i tehdy, když přejíždí např. na spojce nestejně vysoké kolejnice, nebo na výhybkách apod.
Praxe ukázala, že k tažení čistítka na rovném kolejišti (bez stoupání) je potřeba používat lokomotivu se středním a vyšším výkonem, na kolejišti se stoupáním je pak třeba zapřáhnout lokomotivu s velkým výkonem (např. T679.1 od Minitrix), protože čistítko má při jízdě značný odpor. Vagonek je opatřen šipkou, která značí, jakým směrem má jet. Jen tak je zajištěno bezproblémové čištění kolejí. Výměna čistící textilie je jednoduchá. Textilie je z rubové strany opatřena samolepicí vrstvou. Stará se tahem odstraní, u nové se sejme krycí fólie a přilepí se na původní místo. Jelikož čisticí ploška je oblá, musí být textilie přilepena asi 1 – 2 mm za okraj, aby se při čištění nevytvořila ve směru jízdy hrana z čisticí textilie. Důležité je mít na paměti, že čistítko je vytvořeno 3D tiskem z plastu, který by neměl být vystaven vyššímu teplu, např. od slunečního záření. Mohlo by dojít k deformaci výrobku.
Obr. 11 – 14 – Čistítko kolejí v N-ku s výklopnými čistícími elementy
.
Tento přípravek si lze objednat u Karla Brejši na mailu brejsak1@seznam.cz. Vřele doporučuji.
.
A to je protentokrát vše od Mistra modeláře, bývalého mašinfíry a nyní školníka z Roudnice nad Labem, který se mimo jiné jako jeden z mála věnuje modelářskému potěru…
Foto hlav; Bang good
.
Rubrika: DÍLNA, Lokomotivy, MODELY, Modely Karla Brejši, Nápady, ZPRÁVY