Parní stroje v českých zemích
Vydáno: 10.5.2015Nejenom akce k 70. výročí osvobození Československa a konce II. sv. války zaplavily Prahu a Česko ve slavných májových dnech. Zahájeno bylo i několik zajímavých a poučných výstav (když nepočítáme Pivní festival na Letné). V Národním technickém muzeu byla ve spolupráci s Českých vysokým učením technickým v Praze otevřená výstava s názvem Parní stroje v českých zemích. Bezpočet původních parních strojů nebo jejich modelů bude možné v muzeu spatřit až do 28. února 2016.
V den zahájení výstavy se na volné ploše za hlavní budovou muzea projížděl dokonce i nákladní automobil Škoda–Sentinel, který do Práglu zapůjčilo Národní technické muzeum v Brně, které je jeho majitelem. Právě tam se před časem podařilo tento unikátní automobil poháněný parním strojem získat od soukromého majitele, kompletně jej zrekonstruovat a nyní ho udržovat v provozuschopném stavu. Bohužel, jak velí zákon schválnosti, před zraky Pražáků se cosi polámalo a tak ho naložili na opravdový náklaďák a odvezli. Stačil jsem zachytit jen okamžik, kdy je Sentinel „unášen“ zpátky na Moravu.
Obr. 1 – Porouchaný automobil Škoda-Sentinel odvážený z Práglu na Moravu
Obr. 2, 3 – Parní válec a lokomobila
Vedle lokomobily připojené k cirkulárce a silničního parního válce nedávno do sbírek NTM zakoupeného v Holandsku bylo ještě možné ve stánku na volné ploše vidět několik hodně primitivních parních strojů, pro které byla vyráběna pára na vařiči v tlakovém hrnci známém jako „papiňák“. Pro znalce trošku deprimující pohled na extra zjednodušení „století páry“, pro malé kluky a holky něco z kategorie neskutečných zázraků. Jak jsem ale během chvilky zaslechl, i řada mladších dospěláků svými otázkami kustodovi dokazovala, že vůbec netuší, co třeba pohání Stirlingům motor (ZDE), anebo proč potřebuje parní stroj setrvačník. Samozřejmě, všichni nemusí vědět všechno, navíc při dnešní neskutečné záplavě informací je obtížné si v hlavě vše zapamatovat. Nicméně, nejsem sám, kdo si myslí, že v obecné rovině český národ za posledních 25 let hloupne.
Obr. 4 – Roztáčení Stirlingova motoru pod bedlivým pohledem malých návštěvníků
Hlavní expozice výstavy je umístěna v suterénu budovy. Desítky, spíš stovky exponátů údajně i stále plně funkčních parních strojů, nebo těch, které již dosloužily, technických řezů nejrůznějších důležitých komponentů a součástek, a také modelů parních strojů ze sbírek muzea doplňuje bezpočet technických výkresů a vysvětlujících textů na panelech. Detailní prostudování všeho vystaveného by jistě zabralo několik hodin, možná dnů.
Na plátně v rohu sálu běží ve smyčce několik filmů obsahujících bezpočet záběrů především z 1. pol. minulého století, kdy byly parní stroje naprosto normálním vybavením každého strojírenského podniku, cukrovaru, pivovaru nebo pily. Zajímavý mi připadal i film o parním stroji, jenž je rovněž součástí expozice. Jednoválcový parní stroj s Meyerovým expanzním rozvodem o výkonu asi 10 koní vyrobený v roce 1907 v Ringhofferově strojírně sloužil až do roku 1997 k pohonu ventilace ve věznici Na Borech v Plzni. I po více jak sto letech je stroj stále funkční.
Obr. 5 – Stále funkční parní stroj z plzeňské věznice
Na vystavených modelech nejrůznějších typů parních strojů je obdivuhodné, jak důmyslně byly konstruktéry řešeny nejen systémy pohonu, ale především všelijaké pákové převody, rozvody páry a regulace směru otáčení, výkon stroje a spotřeba páry, resp. vody a topiva. U mnohých exponátů prostě ani dlouhým pozorováním člověk nepochopí, k čemu který komponent slouží a jak ovlivňuje chod stroje. Tak složité jsou některé konstrukce. Naopak, v expozici jsem postrádal ty nejednodušší modely, i dnes běžné dostupné na trhu, např. z produkce české firmy MERKUR. To dodávám jen s ohledem na to, že řada rodičů, kteří na výstavu přivádějí malé kluky a holky ani netuší, že tahle „hračka“ se dá ještě i dnes koupit.
Obr. 6 – Jedna z hodně zvláštních konstrukcí parního stroje – s oběžným válcem
Oku modeláře pochopitelně musí lahodit několik modelů parních lokomotiv, pro jistotu schovaných v prosklené vitríně. Vskutku báječné modely. Škoda jen, že některé popisky chybí úplně, a ty co tam jsou, jsou velmi stručné s nic neříkajícím textem. Modeláři, kteří těmto modelům věnovali mnoho hodin práce, by si jistě zasloužili podrobnější informace o modelu, stejně jako ti, kteří přišli tyto modely obdivovat.
Obr. 7 – Jeden z modelů stařičké parní lokomotivy
Foto hlav
.
Rubrika: FOTOGALERIE, PÁRA ŽIJE!, Ze života (reportáže), ZPRÁVY
13.5.2015 at 08:07
Ahoj, ještě chybí do dokonalosti tvůj parní stroj , úžasné síly zdroj.
Míra
13.5.2015 at 10:38
Můj parní stroj, úžasné síly zdroj ZDE je t. č. v procesu rekonstrukce. Zrovna zdím fundamenty pod ložiskové skříně a vlastní stroj. Jestli se dílo povede, možná se pochlubím :-). hlav
28.2.2016 at 16:47
Dobrý den, jako provozovatel výše zmíněného vozidla Škoda Sentinel sděluji, že stroj se opravdu porouchal, ale byl přes noc opraven a divákům druhý den celodenně provozován ku potěše. Jednalo se o prasklý přehřívač páry. Znalci jistě vědí, že to je porucha, která se nedá ani předvídat, ani se jí žádnou prevencí vyhnout. Jako kdybyste píchli pneumatiku. Pěkný den.