Zkušenosti s provozem vlastnoručně postavených modelů na pojezdu lokomotivy SW-8

P1040205_1kPřed časem jsem postavil a uvedl do provozu dva modely v měřítku N – Kocoura a Brejlovce – u kterých jsem použil pojezdy z modelu motorové lokomotivy SW-8 od firmy LIFE-LIKE PRODUCTS, LLC., licenčně vyráběné v Číně. Rád bych pro kolegy, kteří si sami stavějí modely, popsal své zkušenosti, dobré i horší, hlavně jak se u těchto pojezdů projevují po delší době provozu jízdní vlastnosti.

.

  Všechny komponenty pojezdu jsou dobře zpracované. Zcela nový motor je tichý, dobře reaguje na napětí, plynule se rozjíždí, dalo by se říci, že je výborný – ale: viz dále. Převodovky v podvozcích mají vhodný poměr (24 : 1), také sběr proudu je v pořádku. Tedy zdá se, že pojezdu jako celku není co vytknout.

P1040208_1k

Obr. 1 – Hlavní díly  modelu lokomotivy SW-9 od LIFE-LIKE

.

  Ale to jen do doby, než se začne projevovat závada motoru. Ta začíná nenápadně. Model nepravidelně zpomaluje, zvyšuje se odběr proudu na několikanásobek, až se motor vůbec nerozběhne.

  Po vymontování motoru z modelu se mi vysypal černý prášek, známka otěru uhlíků. Bylo nutno uhlíky vyndat, aby se jediným možným otvorem dal očistit komutátor. A také malou jehličkou (za špatného přístupu i viditelnosti) proškrabat mezery mezi lamelami a nečistoty vyfoukat. Pak zase nasadit pouzdra s uhlíky zpět. To je obvyklý postup při čištění motorků, jak je např. popsáno ZDE, byť u motorku, jehož demontáž je hračka…

P1040211_1k

Obr. 2 – Motor uložený v rámu před vymontováním

.

  Problém ovšem nastal v okamžiku, kdy bylo potřebné vyndat uhlíky. Pokud člověk nemá specializovaný stahovák, znamená to zachytit trubičkové mosazné pouzdro do vhodných kleští, stisknou a táhnout, což ovšem představovalo reálnou možnost jeho poškození. Pouzdro totiž má osazení a sedí velmi pevně v otvoru plastového krytu komutátoru. Jediná schůdná cesta, jak stáhnout pouzdro, se mi zdála v zasunutí hrotů velmi ostré pinzety pod osazení pouzdra a silným tlakem (páčením) na pinzetu, která tvořila de facto klín, pouzdro vytlačit (viz obr. 3). Upozorňuji, že k vytlačení pouzdra je potřeba vyvinout skutečně značný tlak na pinzetu. Zároveň je třeba dávat pozor na to, že pouzdro se v určitém okamžiku najednou uvolní a z něj samozřejmě vypadne uhlík a pružinka. Takže, je nutné předem si udělat pořádek na stole a vhodně se zabezpečit proti ztrátě pružinky a uhlíku!

stažení pouzdra SW.8

Obr. 3 – Stažení pouzdra pinzetou s ostrými a pevnými hroty

.

  Jeli to nutné, opotřebený uhlík je potřeba vyměnit. Jak ale vsadit uhlík zpět? Z pouzdra ho vytlačuje pružinka, takže nejdříve se musí uhlík vložit do otvoru v plastu pro pouzdro, teprve pak opatrně nasadit pouzdro i s pružinkou do otvoru a zatlačit. Tady je další problém. Uhlík není možno s pouzdrem nijak srovnat a kontrolovat jeho polohu. Takže lze jen doufat, že je tam správně – a zatlačit. To jde ovšem taky opravdu fest. Tlačit je třeba pořádně, než pouzdro zaskočí.

  Teprve teď, pootočením hřídelky poznáme, zda uhlík dobře dosedl. No, mně se to jednou nepovedlo a uhlík prasknul. Ten tlak se dá prostě těžko odhadnout. Nejhorší je, že kousek uhlíku zůstal někde uvnitř motorku, drhne a blokuje otáčení. Takže motor je mimo provoz…

  Proč to všechno popisuji? Tato závada motorku se mi stala dvakrát v krátké době po sobě v modelu Kocoura. Bohužel, podobné známky nepravidelnosti a zpomalování jízdy se začínají projevovat i u Brejlovce.

  Ale to není vše. Problémy s nepravidelností jízdy se mi projevily i u jednoho úplně nového pojezdu. Prakticky najel jen pár zkušebních okruhů. Motor se zastavil a bylo potřeba ho takto vyčistit. Co tedy z toho plyne? Ze čtyř modelů SW-8, které jsem měl k dispozici, se mi stejná závada projevila ve třech případech. A to určitě není problém jen jedné série, protože jednotlivé modely SW-8 jsem kupoval v průběhu několika let. Takže, uhlíky jsou velkou slabinou tohoto motoru. Z toho mi vyplývá, že nyní už bych si nedovolil tento pojezd nikomu doporučovat. A to jezdím s uvedenými modely spíše svátečně, jen párkrát za rok.

  Je mi opravdu líto, že musím tyto negativní zkušenosti s motory v pojezdech pro lokomotivy SW-8 prezentovat, protože jinak se jedná o podařený model.  On se sice dá původní motor nahradit motorem Mashima 1024, ale to znamená zásah do rámu modelu a jiné usazení tohoto motoru.

  Ponechávám tedy na každém, jestli podstoupí ono riziko, které výše popisuji. Byl bych velice rád, pokud má někdo stejnou nebo podobnou zkušenost, aby se ozval, nejcennější budou zkušenosti toho, kdo s tímto modelem (resp. pojezdem) skutečně hodně jezdí.

P1040203_1k

Obr. 4 – „Rodný list“ modelu lokomotivy SW-8

.

Foto J. Kubík (3) a hlav (1, 2, 4)

.

Rubrika: Modely Jirky Kubíka, ZNÁŠ TO?, ZPRÁVY

Komentáře: 3

  1. Jozef Fetterik napsal:

    Nemáte náhodou skúsenosti s pojazdami MTB v N-ku? Myslíte, že motor bude vyššej kvality ako tento z čínsko-americkej produkcie?

  2. brejsak napsal:

    Samozřejmě se zabývám přestavbou a úpravami lokomotiv od všech výrobců, co se týče uhlíků jsou motory od MTB bezúdržbové, bez možnosti výměny uhlíků a ze zkušenosti mi už jeden motor „odešel“, ale ne na komutátor a sběrací ústrojí, ale na vinutí motoru (mezizávitový zkrat). Samozřejmě, nové malé motorky v 742 mají své nedostatky, ale ty větší, co jsou v Brejlovcích a Zamračených, mi slouží k naprosté spokojenosti už celou dobu a na školním kolejišti toho najezdili tolik, že se až sám divím.
    Popisoval jsem test MTB na stránkách i zde, jen si to najděte.
    brejsak

  3. jiří kubík napsal:

    Zkušenosti z MTB nemám, nevlastním žádný jejich model, protože typy,
    které vyrábí, mám už dávno vlastnoručně vyrobeny. Ale kolega vyměnil u tří MTB modelů motory za Mashimy. Rozhodně ale, motory 5 pol., v SW-8, jsou daleko kvalitnější, jako typy. I když MTB už snad používá jiné motory. Jiří Kubík

Vložit komentář

Text komentáře: