3D výtisky a aceton, aneb Zase jeden nezdařený pokus

P1010531_1kNe všechno, co se napíše, je ve skutečnosti tak jednoduché, jak to vypadá. Stará známá pravda. V této krátké stati popíšu jeden pokus, který potvrdil, že „tudy cesta nevede“. Pokus spočíval ve snaze zlepšit povrch modelu zhotoveného 3D tiskem pomocí acetonových par .

  Pro čtenáře Honzíkových vláčků není novinkou, že se čas od času vracím k technologii 3D tisku. Vidím v ní velkou budoucnost při výrobě (nejen) železničních modelů. Proto je zajímavé sledovat technický pokrok, který tento obor provází. V průběhu několika málo let se hodně změnilo. Začalo to výrobky připomínajícími nevkusnou hroudu plastu, dnes už lze občas vidět naprosto skvělé výtvory. A prognózy jdou dál.

Pravda, pokud jde o dostupnost 3D výtisků (modelů) ve špičkové kvalitě, jakou požadují modeláři holdující miniaturním měřítkům, není to mnohdy velká sláva, tedy pokud se jedná o výtvory z jednodušších 3D tiskáren, ve kterých se vrství roztavené plastové nitě. Daleko lepší kvalita vychází u laicky řečeno „práškového 3D tisku“. Nechci ale zabíhat do technologických detailů.

  Moje vlastní zkušenost s vytištěnými modely1) metodou 3D tisku jsem už popsal například ZDE nebo ZDE. V prvém případě se jednalo o vlastní návrh kašny vyrobený u holandské firmy Shapeways, ve druhém případě o jimi nabízený výrobek – tank T55 provedený v nejhorší a nejlepší kvalitě.

.

Tank T34 made in Jižní Čechy 

  Dostal jsem darem několik tanků T34 v měřítku 1:160 vyrobených v 3D tiskárně. Neznám autora ani firmu, vím jen že sídlí v Jižních Čechách. Před jejich výrobkem se skláním. Model je skvělý z hlediska dodržení rozměrů a také povrchové detaily jsou dobře patrné, což je vidět pod lupou třeba na předním konci krytu pásů, nebo na poklopech velitele a střelce na věži. Porovnáním se stejným modelem T34 vyrobeným kombinací výlisku vstřikovaného do formy a leptů, které lze získat na eBay – ZDE -, je ale nutné konstatovat, že 3D výtisk tanku nemá tak dokonalý povrch. Povrch trpí známým vrstvením, což je patrné zejm. na šikmých ploškách.

  Už u modelu kašny popisuji, jak lze nectnost v podobě vrstvení částečně odstranit, přesněji zmírnit. Tam jsem použil na odstranění „vroubkování“ kytování tmelem (tuším Revell) a ten jsem vybrousil štětinovými kotoučky 3M, následně jsem pak použil nástřik Surfacerem 1000 a celý model opětovně přebrousil. Je to ale strašná práce! Navíc, při broušení se odbrušovaly i jemné detaily na povrchu modelu.

  Mezi tím jsem si někde přečetl, že někteří výrobci používají jako dokončovací operaci po vytištění 3D modelu jeho vložení do acetonových par. Tím údajně dojde k naleptání povrchu a slití (otupení) „vroubkování“. Proč to nevyzkoušet, když aceton je snadno dostupná chemikálie, že?

.

Nepovedený pokus s acetonem

  Musím se přiznat, že můj pokus skončil destrukcí modelu (viz obrázky) a v tomto okamžiku tedy musím konstatovat, že tudy cesta nevede! :-(  Že by se někde stala chyba, jako v případě plastových lžiček ve filmu Pelíšky?

  Pokus probíhal tak, že do potravinářské krabičky s víčkem (od šunkové rolky) jsem na dno vložil plastovou podložku, na kterou jsem položil model tanku. Do krabičky jsem opatrně nalil trochu čistého acetonu tak, abych model nepotřísnil. Krabičku jsem zavřel víčkem a položil ji na mírně teplý radiátor, aby se aceton lépe odpařoval. Po čtvrt hodině byly patrné kondenzované kapičky na vnitřní stěně krabičky, takže odpařování fungovalo.

  Po jedné hodině jsem model vyndal a lupou bádal, zda-li se něco stalo s povrchem. Nestalo se nic. Ani se nezdálo, že by povrch změknul. Pokus jsem opakoval se stejným tankem, přičemž v krabičce byl ponechán další dvě hodiny (celkem tedy tři). Opět naprosto žádné změny na povrchu. Přidal jsem další tři hodiny. Na povrchu nic, jen se ohnula hlaveň. (Starší kolegové ví, o čem mluvím… :-( :-(   ) Rozhodl jsem se s napařováním povrchu acetonem vytrvat, i když už jsem začínal tušit, že acetonová lázeň může pro model skončit všelijak. Model jsem nechal v krabičce přes noc. Když jsem ráno vstal, našel jsem tank v nepoužitelné podobě. Vypadal, jako by najel na minu. Ostatně, obrázky hovoří za vše.

P1010508_1k P1010509_1k

Obr. 1, 2 – Destrukce 3D výtisku po expozici modelu v acetonových parách po dobu více jak 10 hodin

.

  Takže, aceton na 3D výtisk působí, ale profíci to s úpravou povrchu dělají určitě jinak. Je jasné, že příčinou destrukce byla dlouhá expozice modelu v acetonových výparech. Naopak se mi zdá, že krátká expozice s povrchovou úpravou modelu nic neudělá. Tímto popisem pokusu jsem pochopitelně nechtěl demonstrovat, jak jsem nešikovný (to někteří kamarádi už dávno vědí :-) ), jen jsem chtěl nastínit dalším badatelům, že na úpravu povrchů 3D výtisků je potřeba jít jinak. Jak? To bohužel přesně nevím.

  Osobě už s 3D výtisky vyrobenými technologií vrstvení tavené plastové nitě dál experimentovat nebudu. Ověřil jsem si, že nejlepší je se na všechny úpravy povrchu před lakováním vykašlat. Prostě, model jen krátce odmastit v isopropylalkoholu (nejlépe v ultrazvukové čističce), následně ho raději důkladně omýt pod tekoucí vodou (aby zbytky isopropylu náhodou dál pod barvou nerozpouštěly materiál), model vysušit a stříknout ho Surfacerem 1000. Kdo používá barvy Valejo, použije nejspíš jejich surfacer v zelené či tmavě žluté barvě barvě. Nakonec model nastříkat, v mém případě to bylo setem šesti kamuflážních barev od Valejo.

P1010521_1k P1010523_1k

Obr. 3, 4 – Model po nástřiku surfacerem Valejo

.

P1010524_1k P1010527_1k

Obr. 5, 6 – Modely T34 po nástřiku kamuflážními barvami Valejo

.

P1010528_1k P1010529_1k
P1010530_1k P1010531_1k

Obr. 7 – 10 – Modely T34 po nástřiku kamuflážními barvami Valejo

.

 Ono prostě u 3D výtisků zhotovených tavením a vrstvením plastové nitě, navíc v měřítku N, asi ani jiné řešení nebude. Ještě nějaký čas nejspíš bude platit to, co vždycky s oblibou s kolegy říkáme, když na povrchu modelu není něco dokonalé: „No co, z metru nedostatky neuvidíš!!“

Pěkný den.

____________________________________

1) Napadá mne, že čeština vlastně ještě nemá ustálený pojem pro výrobek pořízených technologií 3D tisku, anebo ho jen neznám. Podle obvyklých pravidel tvorby nových slov  by se tento pojem mohl odvodit od označení technologie a tudíž by mohl znít „3D výtisk“. Jenže nejsem jazykový purista, tak raději navržení správného pojmu nechám na odbornících. Jenže, jelikož dnes výklady pravidel češtiny prezentované  Ústavem pro jazyk český spíše připomíná chaos, je možné, že se nakonec ustálí pojem, který si vymyslí veřejnost. Jen aby to zase nebyl nějaký anglikanismus.

Foto hlav

Poznámka: Kdyby snad některý odborník na válečné kamufláže namítal, že sověti na svých tancích T34 kamufláže tohoto typu nepoužívali, rozhodně má pravdu. Aniž bych chtěl přepisovat dějiny, moje modelové tanky se mi v této kamufláži líbí a tak to tak zůstane :-)  

.

.

Rubrika: DÍLNA, Doplňky, MODELY, Zpracování, ZPRÁVY

1 komentář

  1. Milan napsal:

    Zdá sa mi, že pri pokusoch s 3D tlačou máte nešťastnú ruku. Tie výsledky, ktoré prezentujete – či už tá kašna alebo toto tu – sú naozaj otrasné.

    Ja mám trochu iné skúsenosti, tak som skúsil pre porovnanie model tanku vytlačiť. Keďže nemám žiaden model tanku, skúsil som vytlačiť tento: http://www.thingiverse.com/thing:181502

    Najprv som ho musel zmenšiť na tretinu, čo malo za následok degradáciu detailov, vrátane pásov, ktoré sa stenčili natoľko, že sa tlačiť nedali. Ono takéto zmenšovanie nefunguje dobre, model sa musí navrhovať už s ohľadom na merítko. Avšak výsledok stačí na ilustráciu, že model tlačený metódou vrstvenia plastovej nite (krásny výraz) nemusí vyzerať ako zrub.

    Výsledok je na nasledujúcich obrázkoch. Model je zlepený z komponentov tak, ako vyliezli z tlačiarne, bez akéhokoľvek začisťovania:
    https://static.bastl.sk/rozne/tank1.jpg
    https://static.bastl.sk/rozne/tank2.jpg

    A aj tá spomínaná kašna sa dá vytlačiť pomerne slušne:
    https://vlaciky.bastl.sk/wp-content/uploads/2016/04/kasna_4.jpg
    https://vlaciky.bastl.sk/wp-content/uploads/2016/04/kasna_5.jpg

Vložit komentář

Text komentáře: