Štokr, aneb 556.0 v měřítku N

Který z modelářů by neznal pojem Štokr1)? A nechtěl by ho mít na kolejišti? Je to jedna z nejhezčích a nejsilnějších parních lokomotiv, které byly vyráběny v plzeňské Škodovce od roku 1951. Už pohled na pět spřažených náprav je fascinující! Kdo slyšel její zvuk, ví o čem je řeč. Profesionální výrobce tak krásného modelu v žádném měřítku se ale bohužel nenašel, výjimku tvoří malé a drahé série v H0.

 

Obr. – Lokomotivy řady 556.0 byly vyráběna v letech 1951 – 1958 v počtu 510 kusů v plzeňské Škodovce (foto Rainerhaufe)

 

 V měřítku N je možná jen vlastní přestavba vhodného továrního modelu. Inspiroval jsem se u Bedřicha Rotrekla z Chrudimi, který už postavil několik pěkných modelů různých parních lokomotiv.
  Dále uvádím jen přehled a charakteristiku jednotlivých komponentů a změn na firemním modelu, který posloužil jako základ pro přestavbu, detaily jsou patrné na fotografiích:
• vhodným pojezdem pro Štokra je model lokomotivy ROCO BR 043,
• tendr je zhotoven z leptu od firmy DK model,
• přestavba byla řešena s důrazem na lepší jízdní vlastnosti, než na detaily…
• proto byly např. vynechány brzdy, aby byl zajištěn volný pohyb náprav v malých obloucích;
• původní nevhodný motor neumožňoval pomalou jízdu ani rozjezd, mašina jezdila rychle a nerovnoměrně. Bylo nutno zvětšit převodový poměr…
• pro málo prostoru nebylo možno použít ozubená kola, převod 2 : 1 byl řešen třením mezi dvěma setrvačníky;
• nový motor s neželeznou kotvou tak točí ve vyšších otáčkách a model jede pomalu a plynule;
• kotel i kabina byly prodlouženy
• byly vyrobeny též boční ochozy a celá přední část;
• okolky byly obroušeny na 0,5 mm,
• vyrobeny byly jemnější ojnice a čepy a to výrazně přispělo k vzhledu stroje;
• v tendru jsou taky nápravy s nízkými okolky.

  Model je osvětlen reflektorem se zalepenou SMD LED. Značení a zbarvení mašiny je podle stroje deponovaného v českobudějovickém depu.
  Jelikož tyto mašiny byly určeny k tahání těžkých nákladních vlaků, proto model dobře vypadá se soupravou výsypných vozů (Wapky – lept od firmy Jan Cekul).
__________________________________

1) Lokomotiva 566.6 Štokr – In: http://lokomotivy.webzdarma.cz/556_0.htm; http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_556.0 

Foto Jiří Kubík – N-vlaky; Rainerhaufe – Wikipedia.de

 

Rubrika: FOTOGALERIE, Lokomotivy, MODELY, Modely Jirky Kubíka, Modely vozidel, ZPRÁVY

komentářů 6

  1. petr napsal:

    Zdravím
    Potřeboval bych vědět, zda se někde dají sehnat motorky Piko 12 V 9 000 ot/min s dvěma vyvody na šnek, standartně montované do lokomotiv měřítka N. Nebo nemáte zkušenosti s jejich co nejednodušší náhradou?
    Vlastním kolejiště N a několik loko už je mimo provoz kvuli motorkům, potřeboval bych náhradu. Petr

  2. Jiří Kubík napsal:

    Kde sehnat originál motor nevím, dávno se nevyrábí. Ale dá se nahradit motorem Mashima MHK 1024D , viděl jsem to na Německých stránkách internetu. Motor je dlouhý 24 mm (Piko 27) plus oboustranné hřídele 10 mm.Celkově tedy asi o 3 mm kratší, ale na šneky to stačí. Má naprázdno vyšší otáčky, ale v zátěži se srovná skoro stejně. Je třeba jej jen vhodně upevnit. Koupí se na burze nebo internetu asi za 350 Kč Zdraví J. K.

  3. Matej Košík napsal:

    Je to naozaj krásny pohľad. Je to len druhý „štokr“ čo vidím v N-ku (ale nepochybujem, že ich je viac). Krásna práca. Niet čo dodať.

  4. vober napsal:

    …ten třecí převod je mosaz na mosaz nebo je tam vložen jiný material? děkuji za odpověď.

  5. Jiří Kubík napsal:

    Dobrý den, původní převod byl řešen novodurovým válečkem s nataženou silikonovou bužírkou na mosazný setrvák. Byl ale potřeba větší přítlak. Do setrvačníku byl proto vybrán větší otvor na přesný rozměr adhezního kroužku, používaného na nápravách, a ten je zalepen. Tření je tedy silikon – pryž.
    S pozdravem J. Kubík

  6. Jirka Nvlaky napsal:

    Jelikož původní motor a pohon s převody se ukázal jako slabý a hlučný, byl použit silný motor SFK-050SH 12V, je prodáván v AC-DC Audio. Vešel se i se setrvačníkem akorát do tendru. J.K.

Vložit komentář

Text komentáře: