Co je to Ibertren?

Ibertrén je značka modelové železnice se sídlem ve španělské Barceloně. V roce 2004 byla obnovena činnost značky, která se od té doby věnovala jen modelové železnici v měřítku H0 (1:87) a cílila jen na dospělé; zcela opustila sektor hraček. Později, v roce 2008 obnovila výrobu modelů v měřítku N (1:160). Za opětovným uvedením na trh stojí společnost “Ibertrén Modelismo S.L.“ Název firmy nepochybně odkazuje na historický pojem Ibérie, který se váže k této části světa.1)

  „Společnost Ibertren zahájila svou podnikatelskou činnost v roce 1973. Byla podřízena mateřské společnosti Model-Iber. Jejich cílem byla výroba vláčků ve velkém měřítku. Cílem bylo nabídnout kvalitní hračku, která by zároveň vytvořila publikum pro modelovou železnici, tedy koníček, který není ve Španělsku příliš rozšířen. V roce 1992 společnost Model-Iber ukončila svou činnost kvůli finančním problémům a byla pohlcena společností EXIN, která také neprocházela dobrým obdobím. Výroba Ibertrenu byla v tomto roce zastavena, čímž skončila její první etapa existence.“2)

  Pokud jde o modely v měřítku N, firma se bohužel orientovala na výrobu nekompatibilní s většinovým zbytkem světa. Modely nazvali 3N, což korespondovalo se třemi napájecími body mezi kolejemi a trakčními vozidly. Systém měl v provozu vlaků nedostatky, takže nakonec od něj bylo upuštěno ve prospěch běžného a obvyklého systému dvou napájecích bodů, které Ibertren nazval 2N.

  Firma nadále vyráběla modely v měřítku H0, ale katalogová nabídka byla menší než u měřítka N.

  Všechny vyráběné verze modelů (2N, 3N a H0) prezentovaly především španělskou železniční realitu, která vycházela z reálních předloh provozovaných u společnosti RENFE3).

  Modely lokomotiv Ibertren vyráběné v měřítku N představují zejm. Alco 2100 a Alsthom 276 (ve dvou barevných provedeních – tyrkysovém a stříbrném, ve kterém byly vyvedeny soupravy Talgo). Obě lokomotivy měly stejné podvozky, malé obměny byly u lokomotivy Alco 1600. To vše bylo vyráběno jak v systému 3N, tak následně i ve 2N. Vyvinutější design podvozku, vhodný pro každý model, dal vzniknout modelům 269 a 352, které si oba vedly lépe než ty předchozí. Nakonec Ibertren vyrobil čtyři parní lokomotivy v měřítku N, a to: A 130 (pouze v 3N) DB, 020 „Cuco“, 132T DB a 040T také DB.

  V měřítku H0 spatřily světlo světa lokomotivy Alco 2100, 352, několik dekorací 269 a 276, 304, 242T a “Kukačka”.

  Seznam vyráběných modelů vozů v obou měřítcích je rozsáhlejší. V měřítku N vynikají modely osobních vozů Talgo III a Talgo Pendul, stejně jako slavné osobní vozy řady 8000. Vyráběno bylo také několik nákladních vagónů. Byl zhotoven i zdařilý záchranářský jeřáb pro výjezdy k železničním nehodám (EDK 750 od německé firmy Kirow) – viz minulý článek ZDE.

  V měřítku H0 vynikají dvounápravové nákladní vozy a Talgo III.

  Kromě vlaků a kolejí vyráběl Ibertren i příslušenství, včetně železničních objektů či nástupišť.

  Ibertren získal ve své druhé fázi existence dvě ocenění od Španělské federace asociací přátel železnice (FEAAF). Za model lokomotivy 242T Renfe v měřítku H0 získala ocenění „Nejlepší model roku 2009“ a za model lokomotivy Renfe Schneider 030T v měřítku H0 získala ocenění „Nejlepší model 2011“.

(Výše uvedené informace jsou převzaté z Wikipedie.es)

  Z webové stránky společnosti Ibertren – ZDE – lze zjistit jen několik málo informací (stránka je totiž velmi spartánská a neodpovídá současným standardům obvyklým např. u německých či amerických výrobců železničních modelů). Kromě adresy, která je
Ibertren modelismo, S.L.
Camps i Fabrés, 3, 2º 2ª
08006 Barcelona
Tel. 93 237 80 82

se lze na webu dočíst, že IBERTREN je ve Španělsku značka, která má široké renomé. I v dnešní době je IBERTREN výrobcem zmenšených modelů vláčků pro obyčejné lidi.4) Cílem týmu pracovníků IBERTREN je vyvinout modelovou kolekci lokomotiv, motorových a elektrických jednotek a dalších kolejových vozidel běžně provozovaných na španělské železniční síti se současnými vysokými standardy kvality a úrovní modelů.

  Na webu následují linky na několik výrobků (zřejmě vyráběných v současnosti), které však toho moc o detailech modelů neříkají.

  Poznámka: Zda je nyní společnost Ibertren stále samostatnou, nebo je součástí nějaké větší evropské asociace, není autorovi této stati známo. 


1) Ibérie je jiný název pro Pyrenejský poloostrov, Ibérové zde byli původními obyvateli. Jejich název vychází z dávného označení řeky Iberu (dnes Ebro). Zahrnují různé etnické skupiny a kultury, které se v mnoha ohledech od sebe lišily. Je dokázáno, že se jednalo o neindoevropské obyvatelstvo a před dobou železnou mělo styky s Féničany. S příchodem indoevropských Keltů mezi 9. a 7. st. před n. l. došlo ke smíšení těchto dvou etnik a vzniku keltiberské kultury. Po epochách závislostí na jiných civilizacích (Kartaginci, Římani) v dávných dobách je i v současnosti stále na „pořadu dne“ napětí ve vztazích se Španěly. Ač dnes součást Španělska, „Ibérie“ (volně vnímaná jako oblast okolo Barcelony) čas od času zachvátí nacionalistické tendence směřující k odtržení. Nedávná realita podpořená referendem je přes anulování výsledků lidového hlasování a po (dočasném?) politickém uklidnění stále hodně živá. (S využitím různých zdrojů z internetu.)
2) Zdroj: Wikipedia.es – https://es.wikipedia.org/wiki/Ibertren
3) RENFE – Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles (Národní síť španělských železnic)
4) Což asi nemá znamenat, že ostatní výrobci tvoří pro NE-obyčejné lidi… 🙂

Zdroj: Wikipedia.es, www.ibertren.eshttps://es.wikipedia.org/wiki/Ibertren 

.

 

 

Rubrika: ZNÁŠ TO?, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: