Tři užitečné doplňky na kolejiště od UNION Modellbahn

Letošní absenci modelářských veletrhů a prodejních setkání v Německu a v Rakousku z důvodu pandemie koronaviru nelze ničím nahradit. Jakkoliv je to proti mým zásadám a názorům na reklamu, nezbývá, než sledovat reklamní nabídky spolehlivých výrobců a prodejců. Už jsem několikrát psal, že rád nakupuju u DM-Toys.de – ZDE. Jsou zaměření na „N-ormální“ měřítko, mají velký sortiment zboží skladem, stále doplňují nové výrobky a především – na objednávky reagují do druhého dne.

  Dlužno dodat, že k distribuci zboží nakoupeného v DM-Toys prodejce využívá prověřeného a spolehlivého dopravce – DHL. Alespoň v Praze naštěstí DHL nepředává balíčky České poště, ale PPL. Pravda, na zdejší PPL jsem měl taky pifku, ale ausgerechnet v době covidové krize jezdí vcelku spolehlivě.

  To rozhodně neplatí o zmíněné České poště. Už si ani nepamatuju, kdy mi doručili „zásilku do ruky“ opravdu na moji adresu. Naši pošťáci už se docela sprostě spoléhají na to, že si pro ni zákazník dojde na poštu. Tedy pokud se vůbec o jejím odeslání dozví. Na doručování zásilky už dokonce ani neupozorňují, a když, tak tři dny po vyzvednutí zásilky na poště prudí s lístečkem vhozeným do schránky, kde oznamují, že „adresát nebyl doma zastižen“. A to se nechci rozepisovat o případě, kdy balíček s nikoliv levným modelem ze zahraničí nedoručili vůbec. Reklamaci italské pošty (reklamovat musí odesílatel) ignorovali, takže ukradené zboží je nedohledatelné. Ještě že italský obchodník se zachoval slušně a zboží poslal jinou službou znovu.

  DM-Toys pravidelně informuje své zákazníky o zboží na skladě. Kdo by se občas nechytil na udičku? Zmíním tři drobné doplňky, které jsem začátkem září u DM-Toys objevil, i když rozhodně netvrdím, že se jedná o novinky. Všechny jsou z dílny firmy UNION Modellbahn, která s DM-Toys spolupracuje. Jsou vypálené laserem z tvrdého tenkého kartonu různé síly a barev. Díly se slepují disperzním lepidlem.

Marode Betonmauer
(Marode cencrete vall)
aneb Zchátralá betonová zeď (s ostnatým drátem)

Kat. č. MU-N-L00068

  Celková délka plotu je 210 mm (lze ho pochopitelně rozdělit do kratších dílů). Výška je 16,5 a tloušťka 1,5 mm. Díly jsou vypáleny na čtyřech aršících dvou barev (světle šedé a černé). Dvakrát dvanáct dílků imituje betonové panely; polovina je z tenkého a polovina ze silnějšího kartonu. Tvarově stejné dílky se slepují zády k sobě. Otvory, naznačující poškození betonu, přesně lícují. Slepením dílů se docílí tloušťky stěny 1,5 mm.

   Mezi slepené dílky panelů se vlepuje sloup, který má horní část vyklopenou. V ní jsou dva otvory pro protažení ostnatého (žiletkového) drátu. Vlepený sloup se ještě z obou stran přelepí pásky, které jej zesilují a vytváří jeho plasticitu.

  O ostnatém drátu se v návodu nehovoří. V měřítku N to je také oříšek. Otvory ve vršku sloupů jsem protáhl dva měděné lakované drátky o průměru 0,2 mm. Pokusné použití ocelové struny stejného průměru vedlo díky pružení struny k ohýbání celé sestavy plotu. Přece jenom plot v měřítku N z kartónových dílků není totéž co skutečný plot z betonu.

  Drát barvy mosazi bez ostnů ale není to „pravé vořechové“. Dlouho jsem spekuloval, jak tuto skutečnost imitovat. Zkusil jsem tuto vychytávku. Na hrot páječky jsem nanesl kapičku cínu, dráty protažené sloupy jsem přetřel pájecí kapalinou a chvíli jsem je opatrně trápil hodně teplým hrotem. Sem tam někde se izolace spálila a cín se k drátku přichytil. Nepravidelně. Podle zásady méně znamená více jsem s tímto čarováním včas přestal. Výsledek není nic moc, ale pohledově to iluzi ostnů navozuje… 🙂

  I tak si nechám poradit od zkušených, jak se dělá ostnatý drát v měřítku N a přivítám ukázky na fotkách.


Treppenaufgang 2er Set

(Steirway se of 2)
Dvoudílné schodiště

Kat. č. MU-N-L00079

  Sada dvou zrcadlově konstruovaných schůdků je určená pro fiktivní přechod přes nějakou menší terénní překážku, jako je např. potok, cyklostezka apod. Půdorysně má schodiště velikost 36 x 30 mm. Jelikož výška mezi základnou a nejvyšší částí schodiště je pouhých 25 mm, nelze schody použít pro překlenutí kolejí, protože průjezdný profil je vyšší.

  K páru schodišť není dodávána žádná lávka. Tu si lze snadno vyrobit podle potřeby, nebo je možné využít některý z dalších skvělých výrobků firmy Union Modellbahn.

  Jednotlivé dílky jsou vypálené na několika aršících různých barev. K sestavení je přiložený jasný obrázkový návod. Všechny díly do sebe perfektně zapadají. Lepí se disperzním lepidlem. Event. chyba při sestavování se trestá, neboť karton jednou slepený disperzí lze jen obtížně rozlepit a bez poškození to fakticky nejde. 🙂


Fussgängerbrücke Stahlkonstruktion 2 Gleise

(Footbridge steel construction)
Pěší most z ocelové konstrukce přes 2 koleje

Kat. č. MU-N-B00102

Fussgängerbrücke Erweiterung 1 Gleise
(Footbridge extenzion set)
Prodloužení mostu pro chodce přes 1 kolej

Kat. č. MU-N-B00116

  Úmyslně zmiňuji základní i rozšiřující sadu společně v jednom odstavci. Jsou naprosto stejné konstrukce, stejně se sestavují a de facto k sobě také patří. Ne každý ale bude potřebovat rozšiřující sadu. Důležité je důkladně měřit před odesláním objednávky.

  Obě sady de facto tvoří příhradový most s pochozí lávkou který stojí na příhradových sloupech. Na lávku vede na každé straně dvoudílné schodiště. Most základní sady má půdorysně rozměry 85 x 11 mm, most rozšiřující sady má délku 43,5 mm. Pochozí lávka je ve výšce 50 mm nad základnou. Pro instalaci do kolejiště je ovšem důležitý průjezdní profil pod mostem. Ten je široký 63 mm ( u základní sady) a 38 mm z rozšiřující sady a vysoký 43 mm. Pozor však při instalaci mostu v oblouku, tam je potřeba počítat s větší mezerou příhradového sloupu od koleje vnitřního oblouku.

  Umístění schodů k mostu je variabilní. Buď je lze instalovat podélně s mostem, nebo příčně. Variant se nabízí více, i za cenu drobného zásahu do konstrukce modelu. Obrázky níže jsou jen pro ilustraci. Chybí dolepit zábradlí na mostě a samozřejmě slepit schodiště s mostem. 

  Ještě jednou: Přechod tvoří most na dvou podpěrách, vše jakoby z příhradových nosníků. Symetrické dvoudílné schody mají uprostřed podpěru poloviční výšky než most. Na mostě je zábradlí. Sestavení je piplačka, ale krásná. Vše se lepí disperzním lepidlem, doporučuji postupovat přesně podle obrázkového návodu. Jak už jsem napsal, instalaci mostu je nutné přiměřovat do konkrétního místa na kolejišti a podle prostoru ladit umístění schodů. Samozřejmě, odvážní modeláři mohou konstrukci různě upravovat, ale každý zásah asi bude vidět.

  Zkušení modeláři s jistě pustí do drobné patinace, což u těchto modelů z kartonu jde nejlépe pomocí prachových pigmentů, byť získaných třeba ze suchých kříd – ZDE.

.

Závěr

  Drobnosti, ale oko modeláře potěší. A nejsou drahé – viz ceník DM-Toys, resp. eBay. Distribuční náklady okolo 10€, téměř okamžité dodání. Jediný kamenný obchod v Česku se jim nevyrovná. Bohužel!

Pro fajnšmekry: ZDE je kompletní nabídka z dílny Modellbahn UNION v e-shopu DM-Toys.de. Je tam na 1300 nejrůznějších produktů v měřítku N od vagonů, vojenské techniky, přes stavby po nejrůznější doplňky modelového kolejiště. 

Foto hlav

.

 

Rubrika: Doplňky, Doplňky, MODELY, STAVBY, ZPRÁVY

1 komentář

  1. Robert napsal:

    Zkušenosti s Českou poštou mohu – bohužel – jenom potvrdit. Nebýt kolikrát intuice a odhadu, že už něco mělo přijít a nedorazilo, měl jsem místo milého překvapení akorát vztek a špatnou náladu. Když jsem se na poště dotazoval, tak mi byla sdělena velmi zajímavá informace: Česká pošta není při zásilkách ze zahraničí povinna zasílat avízo o uložení balíku na poště. Pokud na to tedy doručovatel „hodí bobek“, musí si příjemce opravdu hlídat, zda náhodou už něco není dodáno. A ještě jednu poznámku: je téměř malou násobilkou, že doručovatelé kolikrát vůbec nezjišťují, zda je či není někdo doma a automaticky dávají do schránky lísteček, kolikrát s časem, kdy prokazatelně doma jsem. A ještě držkují, když je na to upozorním.

Vložit komentář

Text komentáře: