Přestavba modelu BR 86 na 455.2 v měřítku N

Německé lokomotivy BR 86 jezdily u ČSD v počtu 26 kusů jako řada 455.21). Firma Fleischmann nabízí model tendrové lokomotivy BR 86 ve všech hlavních měřítcích. V obou větších měřítcích (TT a H0) jsem viděl její přestavbu na českou verzi „455.2“, aby se dala používat na našich kolejištích. Měl jsem ji k přestavbě v měřítku N také připravenou, až bude čas. Teď na ni došlo…


 
  Úprava karoserie moc práce nedá. Je jednoduchá a popravdě – moc jsem se s ní nepáral :-). Pouze jsem zabrousil přední horní část kotle a vyrobil z plastové destičky nová kotlová vypouklá dvířka. Na uhláku jsem pak o kousek zvýšil nástavbu.

Obr. 1 – 3 Model lokomotivy BR 86 po přestavbě na 455.216

  Spodní část a rám jsem přebarvil černou barvou, doplnit jsem nové tabulky (a hvězdu) a bylo hotovo. Kritici možná nějaké drobné nedodělky najdou, ale já se opět soustředil na pojezd a jízdní vlastnosti modelu. S těmi jsem nebyl vůbec spokojen. Špatně regulovatelný motor a rychlé převody, to není vhodné pro modelovou jízdu.

Obr. 4 – Model s původním motorem, zde je již vyměněný šnek

  Už dříve jsem vyměnil původní šnek za nový, s polovičním stoupáním. Ten jsem si opatřil od firmy Ing. Glasmacherse z Německa – ZDE; má jemný závit, takže do mezery původního šnekového kola se vejdou dva zuby nového šneku. Tedy na dvě otáčky motoru se šnekové kolo posune jen o jeden zub. Převod dopomala je 2 : 1. Jízda modelu se tím zřetelně zpomalila, ale nevhodné vlastnosti motoru zůstaly.
  Usoudil jsem proto, že musím vyměnit i motor. Navíc jsem mu chtěl přidat setrvačník. Nejdříve bylo nutno vytvořit potřebný prostor v zadní části rámu. Pomocí diamantového řezacího kotoučku (k dostání ZDE) jsem v odlitku vyřezal větší prostor (obr. 6). Motor se tím posunul dozadu a v kabině se vytvořilo místo pro setrvačník.

Obr. 5, 6 – Úprava zadního prostoru modelu pro uložení nového motoru

  Použil jsem motor bez železného jádra (coreless) vel. 10 x 12 mm, který nabízí firma Nigel Lawton 009 v Anglii – ZDE. Přidržuje jej pásek plechu na přilepené podložce z plastu. Dlouhá hřídel dělala problém už na původním motoru. Proto bylo nutné konec hřídel uložit do pomocného ložiska. To jsem vytvořil z mosazné trubičky, která je přiletovaná na pásek plechu (odpad z leptu). Ten je uchycen pod šroubek, který drží přední rozvody modelu.

Obr. 7 – 10 – Uložení hřídele do ložiska (sestva motor, setrvačník, šnek…)

  Problémem bylo spojení hřídele motoru o průměru 1 mm s hřídelí šneku, která má taky průměr 1 mm. Při této délce by to napevno nešlo. Trubička, na které je nasazen setrvačník (trubička má vnější průměr 2 mm podle vrtání setrvačníku) je na ose motoru nalisována „natěsno“. Konec trubičky vystupující ze setrvačníku má o 0.1 mm větší vnitřní průměr než šneková hřídel, vzniká tam tedy vůle. Proříznutým koncem trubičky i hřídele (žiletkovou pilkou) je prostrčen pásek slabého plechu, který zajišťuje přenos kroutícího momentu. Tím je zabráněno nepřesnému spojení dlouhých hřídelí a vibracím. Napojení kardanem by bylo možné jen při usazení šneku do ložisek z obou stran. Vše je vidět na schématu – obr. 11.

 Obr. 11 – Schéma uložení hřídelů v trubičce, která je nalisovaná do setrvačníku

  Model lokomotivy, který jsem tabulkami označil jako 455.219, získal touto úpravou vynikající jízdní vlastnosti, pomalý a plynulý rozjezd a dojezd modelovou rychlostí.  A to bylo hlavním účelem přestavby.

  Pro srování – původní model BR 86 v měřítku N – Fleischmann

 

__________________________________

1) Lokomotivy se k nám dostaly jako trofejní materiál po 2. sv. válce a byly vyřazeny z provozu v šedesátých letech. Vyráběly je různé lokomotivy v Německu od roku 1936 (podle některých pramenů již od r. 1927) do roku 1943. Uspořádání pojezdu bylo 1´D 1´. Měly dva parní válce s výkonem 957 kW (podle jiného zdroje jen 757 kW), max. rychlost stoje byla 80 km/hod. (jiný zdroj uvádí 70 km/hod). Služební hmotnost byla 88,5 t – volně podle http://modelyh0.com/lokoatlas/lokopara.htm  

Text a foto autor; ilustrační foto převzato z katalogu Fleischmann

Video ZDE

 

 

Rubrika: Lokomotivy, MODELY, Modely Jirky Kubíka, ZPRÁVY

1 komentář

  1. lades napsal:

    Zdarec, to jsou plastova kola, nebo celokovova? A moturek je odizolovany od podvozku? Dik za odpoved

Vložit komentář

Text komentáře: