Varování týkající se „modelů“ REM

Dlouho jsem přemýšlel, jestli mám upozornit vážené čtenáře webu Honzíkovy vláčky na nabídku „modelů“, které se před nedávnem objevily na eBay. Nakupovat na tomto bazaru nepovažuji za nic závadného, naopak, dají se zde sehnat doslova modelářské skvosty, anebo „jen“ modely, které prostě v Česku nikdo neprodává. Jelikož tíhnu k železničním jeřábům v měřítku N (nemohu říct, že je sbírám), tak jsem pochopitelně reagoval na nabídku dvou jeřábů Railway Express Miniatures (REM).

  To jsem si dal! Z dlouhého titulku prvního jeřábu „N MOW Vehicles — Burro Crane JL 2041 MODEL RAILROAD SUPPLIED, RR, DETAILS“ jsem si odvodil, že se asi bude jednat o model jeřábu v měřítku N, jenž bude vyveden v příslušných podrobnostech.  Totéž jsem si odvodil z titulku druhého modelu „Railway Express Miniatures N Scale #2011 Kershaw Tie Crane & Tie Cart“, kde bylo možné se navíc v popisu dočíst, že všechny modely série REM jsou provedeny velmi detailně a velmi přesně reprodukují realitu. Velká péče prý byla věnována návrhu každého modelu, aby byly dosaženy extrémní detaily. Je zdůrazněno, že REM používá pouze bezolovnaté slitiny, každá sada obsahuje návod na stavbu a je sestavena z minimálního počtu dílů k provedení montáže. Všechny díly jsou navrženy a vyrobeny v USA.
  No, kdo by nad takovým popisem zaváhal, zvláště když ho jeřáby zajímají?
  A tak jsem párkrát kliknul myší (u dvou různých prodejců), zaplatil relativně velmi slušnou cenu (do 20 dolarů za každou položku, kde navíc poštovné bylo vskutku nebývale malé). Za pár dnů jsem měl ve schránce dvě obálky (s rozdílem jednoho dne) – a kupodivu s razítkem „BEZ CLA“ :-). Obálky se mi sice zdály hodně tenké, ale bylo mi jasné, že stavebnice v N-ku nebudou objemné.
  Po otevření obalů a vysypání dílů na stůl jsem se ale zděsil. Všechny díly obou jeřábů jsou zhotovené z odlitků z bílé slitiny, z nichž žádný není vysoký více jak 10 mm, a dále z leptů. Součástí balení jsou další komponenty, podrobný návod ke stavbě a obrázek (včetně upozornění, že „model“ není možné postavit na koleje, protože je celý kovový a zapříčinil by elektrický zkrat). Budiž.
  Jenže ta kvalita odlitků. Kdysi dávno jsem si zkoušel odlít z bílé slitiny nějakou součástku a dopadlo to katastroficky. Až Jirka Šafář (Miniatur) mi objasnil, že odlévání „cínových vojáčků“ není žádná legrace. Sám má v tomto oboru velké zkušenosti; jeho firma Miniatur se touto technologií léta zabývala. A tak jsem vzal uvedené americké „modely“ a odvezl je Jirkovi ukázat. Po jejich rozložení na stůl dlouho nemluvil a pak jen udiveně kroutil hlavou. „Tohle si Oni dovolí dát na trh?“ šeptnul na adresu výrobce REM. Tady by se to neprodalo ani jako přívěsek na klíče, shodli jsme se. „Odlévat bílou slitinu se musí umět, jinak to dopadne jako tady ty díly. Tohle nejde složit dohromady,“ lamentoval Šafář.
  No a tak jsem odjel domů, „modely“ jeřábů uložil do krabičky s tím, že budu dělat užitečnější věci. Pak mi to ale nedalo, neboť nejsem sketa, díly jeřábů jsem z krabiček zase vysypal, nafotil a napsal tento text. Každý nechť se zařídí jak uzná za vhodné…

Obrazová příloha

Obr. 1 – Jeřáb „Burro Crane“ v originálním balení

Obr. 2 – Díly z bílého kovu jsou nepřesné, hrubé, s velkou řadou defektů na povrchu a hlavně, ani jeden úhel není pravý…

Obr. 3 – Součástí balení jsou lepty, ze kterých se tvoří výložník, nit a dosti podrobný návod na stavbu

Obr. 4 – Druhý typ jeřábu od REM

Obr. 5 – I z těchto dílů by se nejspíš skutečný model jeřábu nepodařilo postavit

Foto hlav

 

Rubrika: Doplňky, Dreziny, jeřáby aj., MODELY, ZPRÁVY

komentáře 2

  1. Jirka Šafář napsal:

    Honzo,
    nevím jestli citace mého vyjádření odradí další chtivé zájemce, ale skutečnost měla být vyjádřena ještě jasněji.
    Pochopitelně, z bílého kovu se nedají vyjádřit takové detaily jako z pryskyřice, ale to co jsem viděl – to byla hrouda cínu.

  2. vvitty napsal:

    Pekny hnus… takhle nejak vypadaly moje prvni pokusy o cinove vojacky, tenkrat jeste sochane do sadrovych forem 🙂
    To fakt nekdo prodava? 🙁

Vložit komentář

Text komentáře: