Dekodér LokPilot 5 micro DCC/MM/SX/M4 NEM651 od ESU

Dekodér LokPilot 5 micro je dosud nejmenším digitálním dekodérem od ESU. Díky použití subminiaturních součástek, osmivrstvých desek s plošnými spoji a nejnovější výrobní technologii má pouhých 8,0 x 7,0 mm a tloušťkou pouze 2,4 mm (resp. 2,9 mm – měřeno na kondenzátoru). Může být proto používán i ve velmi malých lokomotivách v měřítcích Z, N nebo TT. Nicméně funkčnost a robustnost nebyly omezeny ve srovnání s většími verzemi dekodérů. (ČTI dodatek)

  Mikrokodéry LokPilot 5 jsou nabízeny se všemi běžnými rozhraními. Varianty s rozhraním Next18 nebo PluX16 jsou o něco větší; základní plocha je 13,0 x 9,2 mm. Přesto (dle výrobce) splňují mfx®-compatible M4 protocol.

Provozní režimy

  Mikrodekodér LokPilot 5 je plnohodnotný dekodér s více protokoly. Zvládá datový formát DCC, stejně jako Motorola®, Selectrix® a M4. Ve formátu DCC poskytuje 14 až 128 kroků rychlosti, umožňuje dvou a čtyřmístné adresy a až 32 funkcí. Díky protokolu RailComPlus® se dekodéry přihlašují do vhodné centrály  plně automaticky.

  Zvládá všechny režimy programování DCC a díky RailCom® lze hodnoty CV na programovací koleji odečíst pomocí vhodných centrál. Pro centrály, které mohou programovat pouze CV od 1-255, existují pomocné registry.

  Uživatelé systému Motorola® využijí až 28 rychlostních stupňů s 255 adresami. Tři další adresy Motorola® umožňují aktivaci 16 funkcí. Vestavěný programovací režim také umožňuje přeprogramování pomocí centrály 6021.

  Varianty s rozhraním Next18 a PluX16 také umožňují automatickou registraci do centrál kompatibilních s mfx® díky protokolu M4. Zde je nabízeno všech 32 možných funkčních kláves.

  Dekodér LokPilot 5 micro rozpoznává brzdné dráhy Märklin® a příkazy ZIMO® HLU/ZACK, nebo systém Lenz® ABC. Rovněž je možné brzdění brzdovými moduly DCC nebo stejnosměrným napětím. Zastaví se také brzdovou diodou Selectrix®. „ABC automatic shuttle train“ umožňuje automatické dojíždění mezi dvěma stanicemi.

  Dekodér LokPilot 5 mikro lze použít v analogovém DC systému. Ve verzi s Next18 nebo PluX16 mohou být také použity v analogových AC systémech. Maximální rychlost lze nastavit samostatně.

  Dekodér přepíná mezi provozními režimy plně automaticky „za chodu“. Obvykle není třeba nic nastavovat.

Funkce

  Výrobce uvádí, že chce, aby lokomotivy byly co nejrealističtější. Proto LokPilot 5 micro vybavili značným počtem funkčních výstupů. Varianty s 6-pinovým nebo 8-pinovým kabelovým svazkem nabízejí čtyři zesílené funkční výstupy každý s výstupním proudem 180 mA, jakož i dva logické výstupy pro serva nebo Susi. Verze s rozhraním Next18 nebo PluX16 mají celkem šest zesílených výstupů a dva výstupy logické úrovně. K dispozici jsou všechny důležité světelné funkce. Jas každého výstupu lze nastavit samostatně. Dekodér ovládá automatické připojování a odpojování pomocí spřáhel ROCO®, Krois® a Telex®.

Kontrola motoru

  Řízení motorů lokomotiv dekodérem LokPilot 5 micro bylo zásadně vylepšeno. Variabilně nastavitelná frekvence hodin PWM od 10 kHz do 50 kHz zajišťuje mimořádně tichý provoz, zejména u „coreless“ motorů – typický „hukot“ je minulostí. Řízení zátěže lze nyní přizpůsobit obtížným případům až s deseti CV. Unikátní funkce „Autotune“ umožňuje automatickou kalibraci dekodéru na motoru. S proudem motoru do 0,75 A poskytuje mikrokodér LokPilot 5 dostatek „šťávy“ pro zamýšlené aplikace.

Provozní bezpečnost

Na vyžádání lze k LokPilot 5 micro připojit PowerPack k překonání částí kolejnice se špatným kontaktem.

Ochrana

  Výstup motoru a funkční výstupy jsou samozřejmě chráněny proti přetížení. 

Zdroj: Dekodér LokPilot 5 micro DCC/MM/SX/M4 NEM651. In: DM-toys, bulletin N-scale, 3/2020 z 19. 3. 2020.

Cena dekodéru u DM-toys je 38,40 EUR; objednací číslo: Art.-no. ESU_59816

Více též ZDE

Překlad google, úprava textu Bohouš Partyk; rev. 21. 3. 2020

.

DODATEK

  Krátce po zpublikování informace o lokomotivním dekodéru LokPilot 5 micro DCC/MM/SX/M4 NEM651 se ozval kamarád Zdeněk Slabý z Karviné, modelář, který se v digitalizaci železničních modelů vyzná jako málo kdo. A sdělil mi nepopiratelnou pravdu: „Znám ještě menší dekodéry rozměru 5×7,9×2,5 mm a nabízím je ZDE.

  Po krátké výměně názorů jsem se dozvěděl, že má na mysli dávno známý produkt(y) německé firmy Doehler&Haass (konkrétně dekodér PD05A), o kterých (kterém) jsme na stránkách Honzíkových vláčků již několikrát psali a který jsem pár let mj. nabízel ve svém N-šopíku (než jsem ho ukončil).

  Kdo by náhodou nevěděl, o jakém dekodéru (dekodérech) je řeč, tak ZDE je odkaz na stánku výrobce (jen pro všechny případy: pokud si odkaz otevřete v novém okně ve vyhledávači CHROME, velmi snadno vám strejda google text přeloží do češtiny; v prohlížeči Microsoft Edge to jde o poznání hůře – pozn. J. H.).

  Jenže, informace o novince firmy ESU označené jako LokPilot 5 micro neměla za cíl upozornit výlučně na velikost tohoto dekodéru, ale na fakt, že i při těchto rozměrech přichází firma ESU s novinkou oplývající značnou robustností, tedy, že tento nový miniaturní lokomotivní dekodér je svojí funkcionalitou srovnatelný s mnohem většími výrobky.

  Když pomineme rozměry (které nejsou vždy tím nejvhodnějším měřítkem pro výrok lepší/horší) prostým porovnáním funkcionality dekodéru LokPilot 5 micro od ESU a nejmenšího ze série výrobků Doehler&Haass, tj. PD05A, je na první pohled zřejmé, že prvně uvedený

  • pracuje s více protokoly,
  • má kromě výstupů pro světla další čtyři, resp. šest výstupů každý s výstupním proudem 180 mA, jakož i dva další logické výstupy pro serva nebo Susi,
  • dále že rozpoznává několik brzdových systémů, vč. Lenz® ABC (to byl mimochodem jeden z důvodů, proč se PD05A od D&H špatně prodával, když jsem ho nabízel v N-šopíku),
  • atd.

  Pravda, LokPilot 5 micro je pěkně drahý, což ale asi odpovídá poměru cena = kvalita.

  Nemám v úmyslu se přít se Zdeňkem Slabým který z dekodérů je větší nebo menší, protože by nám do takové žabomyší hádky mohl hodit vidle J. Merhaut s tvrzením, že nejmenší dekodér je od cTelektronik, a mohl by mít pravdu. A už vůbec nemá cenu se hádat o tom, který dekodér je lepší…

  Z mých nepatrných zkušeností s digitalizací lokomotiv mi totiž vychází, že každý z cit. dekodérů (ale i několika dalších) má své přednosti a svoje nedostatky. Možná mi dá pár modelářů za pravdu, že výrobcem uváděný rozměr dekodéru se zdá být sice jako dosti markantní a kontrolovatelný údaj, ale ve skutečnosti je to obvykle blábol. Žádný z výrobců totiž neuvádí, že z každého „obyčejného“ dekodéru ještě „lezou“ piny, nebo připájené vodiče, které minimálně jeden rozměr dekodéru zvětšují o 5 – 7 mm, že? Zvětšení rozměru dekodéru uvádějí pouze u nových mnohapinových konektorů. To zaprvé. A zadruhé? Jakpak asi lze ověřit fůru dalších údajů týkajících se funkcionality dekodéru? Jedině v provozu. Ale to už nebudu rozebírat.

Takže:

1. Smyslem článku výše informujícího o dekodéru LokPilot 5 micro od ESU nebylo nic jiného, než o tomto dekodéru informovat.

2. Kdo potřebuje dekodéry od firmy Doehler&Haass a chce si je za velmi slušnou cenu koupit, může se obrátit na Zdeňka Slabého, který je dodává – ZDE. To je i pro mne nová informace, protože poté, co je do republiky přestala dovážet Jitka Kopinová, překlad pro české zákazníky zajistil Fulda, my jsme je nabízeli v N-šopíku, pak převzal štafetu Vlasta Mucha… jsem si myslel, že už je u nás s nimi konec. A není..

Hlav – 21. 3. 2020

.

 

Rubrika: Analog - digitál, Elektronika, Lokomotivy, TECHNIKA, ZNÁŠ TO?, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: