Znovu o černění povrchu barevných kovů

Už jednou jsme o přípravku Brass Black Metal Finish na černění povrchů barevných kovů obsahujících měď psali – ZDE. V cit. článku mj. popisujeme rozdíl mezi chemickým černěním oceli, resp. povrchů obsahujících železo, čemuž se říká brynýrování, a černěním povrchů barevných kovů. Článek si už přečetlo přes 3 000 návštěvníků webu Honzíkovy vláčky, ale až nyní se ozval modelář, který tuhle metodu skutečně využil pro stavbu svého modelu.

  A není to jen tak lecjaký modelář, byť místo mašinek staví lodě. Tomáš Hlach z Českých Budějovic už se svými modely lodí posbíral nejednu cenu. Nyní připravuje model v měřítku 1 : 100, který nazval Honesty, pro Mistrovství světa v Maďarsku (15. – 23. 7. 2019), kde už bude soutěžit v kategorii seniorů. Dozvěděl jsem se od něho, že Honesty byla původně stavebnice „Neptun“ od firmy Graupner, kterou stavěl v roce 2009, byl s ní několikrát vicemistrem ČR a 5. na mistrovství světa, to vše ale v juniorské kategorii. Na podzim loňské roku pojal nápad, že ji celou přestaví s cílem ukázat ji na MS v Maďarsku. „Neptun musí projít opravdu velikou renovací a tak ze stavebnice zůstaly pouze trup, paluba a nástavba, ale i to všechno prochází úpravami,“ napsal mi a dodal: „Díky všem těm úpravám už tuhle loď považuji více za svou, než za loď od Graupnera. A tak jsem se rozhodl jí přejmenovat na Honesty, což je v angličtině to, v čem se snažím vést celý svůj život – čest, poctivost…“ Hezké krédo…

 

Obr. 1, 2 – Neptun na vodě a po přípravě na přestavbu

.

  Protože se mu nepodařilo sehnat ve svém okolí nikoho, kdo by mu poradil, resp. pomohl načernit mosazné řetízky, které použije na svém modelu, nabídl jsem se, že mu řetízky načerním. A protože to je další praktická zkušenost s aplikací Brass Black, mám za to, že by to mohlo zajímat i ostatní aktivní modeláře.

  U italské firmy AMATI, zaměřené na lodní modely, koupil mosazné řetízky. V balení jich bylo osm. Mimochodem, od této firmy mám i bezvadné nářadí do dílny.

Obr. 3 – Mosazné řetízky určené k černění

Obr. 4 – Na řetízky jsem navlékl očka z drátu, aby se s nimi dalo lépe manipulovat při namáčení do lázní a sušení

Obr. 5 – Řetízky jsem dokonale „vypral“ v izopropylalkoholu v ultrazvukové čističce

Obr. 6 – Po dokonalém usušení jsem je každý zvlášť máčel v kádince s cca 10 ml roztoku Brass Black a přitom sledoval čas. První zčernal po cca 30 vteřinách, osmý jsem máčel ne déle jak 50 vt.

Obr. 7 – Okamžitě po černění jsem je asi půl minuty vymýval v misce s čistou vlažnou vodou

Obr. 8 – Nakonec řetízky okapaly a uschly při pokojové teplotě zavěšené na tyčce. Na zkoušku a pro porovnání jsem tři očka na jednom řetízku nesmočil v černícím roztoku

.

  Načerněné řetízky jsem poslal dokonale zabalené v papírových utěrkách zpět Tomáši Hlachovi bez závěrečného ošetření bezbarvým lakem, protože nevím jak je bude instalovat (krátit apod.).

  Každopádně ale „uzavření“ mikroskopické vrstvy ulpělého „černidla“ je nutné chránit lakem. Podle zpětné zprávy došly řetízky nepoškozené, byť zaslané Českou poštou 🙂 . “Řetízky včera dorazily a jsou parádní! Moc děkuji, budou na lodi vypadat perfektně!“ napsal Tomáš.

  A z toho mám radost.

Foto Tom Hlach (2) a hlav
.
 
Rubrika: DÍLNA, Zpracování, ZPRÁVY

1 komentář

  1. Jozef Remeň napsal:

    Zaujímavý článok o Eloxování hliníku – možno si niekto s tohoto vybere: http://www.astronom.cz/procyon/chemistry/elox.html

Vložit komentář

Text komentáře: