Modellbau Wels 2016 (Rakousko)
Vydáno: 10.4.2016Českobudějovická modelářská rozvědka zjistila, že v termínu 8. – 10. dubna 2016 se v hornorakouském městě Wels bude konat modelářská výstava „Modellbau Wels“ s podtitulem „Fascination Modellsport and AirShow“. Tak jsme se tam rozjeli a věru jsme udělali velmi dobře. Dnes mohu směle konstatovat, že kdo neviděl „Modellbau Wels“, přišel o hodně. Tak aspoň několik poznámek a obrázků pro ty, kteří to do Rakouska nestihli.
Průmyslové město Wels leží přibližně 35 km jihozápadně od Linze na severojižním a východozápadním křížení dálnic, má přes 60 tisíc obyvatel a kromě jiného se může pyšnit vlastním výstavištěm. Právě tam se od pátku do neděle konala zmíněná modelářská výstava. Na 27 000 m2 výstavní plochy se představilo 115 vystavovatelů z 27 různých zemí, vč. Japonska a Thajska. K vidění byly nejen modely s celého modelářského spektra, ale také bezpočet modelářských doplňků, nářadí a materiálů.
Jakékoliv srovnávání podobných modelářských akcí vždycky kulhá, i když to je to první, co si člověk uvědomí, když se podívá někam poprvé. Tak či onak, modelářskou výstavu ve Welsu je možné bez nadsázky hodnotit jako mimořádně zajímavou a po všech stránkách pěknou, pro našince o to cennější, že kromě velkého sortimentu vystavovaných modelů zde bylo možné i nakupovat, a to i zboží u nás naprosto nedostupné (a to si pořád namlouvám, jak se Evropa „spojila“). Vím o čem mluvím! A to nehovořím o bezkonkurenční sekané v housce, opékaných buřtech a pivu zdejší značky, což pochopitelně patří k celkovému vysokému ohodnocení této společensko-kulturně-obchodní akce!
.
Železniční modely
Úplně první, co nás zaujalo po vstupu do haly, byl malý panel, na kterém se laickým účastníkům výstavy ukazuje na didakticky zdařilém panelu rozdíl mezi jednotlivými železničními modelářskými měřítky dle mezinárodní normy NMRA. Přesně to, co postrádám třeba v expozici železničních modelů v Praze na Petřinách, jak o tom píšu ZDE.
style=“text-align: justify;“> |
Druhým postřehem bylo, že mezi vystavovanými kolejišti bylo nejvíce zastoupené „N-ormální“ ( 🙂 ) měřítko, tedy modely 1 : 160, podstatně méně byly vidět gigantické modely v měřítku H0, resp. H0m (toto měřítko bylo použité z pochopitelných důvodů u modelů švýcarské železnice) a zcela ojediněle byly prezentována měřítka TT a pak i ta velmi velká – ovšem s výjimkou funkčních parních lokomotiv.
Alpy pochopitelně motivují zdejší modeláře ke stavbě horských a vysokohorských železnic s přesahem až do Švýcarska. S tím také možná souvisí i obliba „zimních“ kolejišť.
Poněkud překvapivé pro nás bylo „setkání“ s modely velmi moc připomínajícími rukodělnou produkci Tomáše Hlouška, ovšem zde od mnichovské firmy „Privat-Verkauf Helmut Schwinghammer“. Excelentní provedení Brejlovce, Bobiny a dalších modelů lokomotiv a vagonů v měřítku N, vše adjustované v precizních dřevěných kazetách, ovšem za ceny z říše snů a pohádek.
Paradoxně nejpropracovanějším a vskutku špičkovým kolejištěm byla ve Welsu rozsáhlá „americká dráha“ kličkující v několika etážích skalnatými kaňony, na vysokých dřevěných mostech, plná tunelů a těžebních závodů.
Ačkoliv se zdráháme srovnávání veletrhu ve Welsu s tím, co je k vidění u nás, ať už v Letňanech, či v Galerii Butovice, nebo na modelářské pouti v Pečkách atd., jedno je nesrovnatelné – a to počet stánků s nejrůznějšími modelářskými doplňky, elektronikou, elektrikářským zbožím, nářadím a dalšími materiály pro modelářskou práci. A přitom nikoliv jen od věhlasných německých firem. Naopak, ve Welsu jsme poprvé v životě viděli i nabídky firem u nás prakticky neznámých. Skutečně, výběr všeho možného ve velkém rozsahu a ve všech měřítcích; pochopitelně nejen pro železniční modeláře. Jen ty ceny jsou pro našince trošku hodně nepřijatelné… Ale co, když zde mají pivo za 3,40 €, co bychom chtěli, že?
.
Modely strojů na úpravu sjezdovek
Nevzpomínám si, že bychom někde viděli pracovat pásové rolby na modelovém svahu sjezdovky. Ve Welsu jich jezdilo na dálkové ovládání nahoru a dolu hned několik. Z hlediska modelářského byl zajímavý sníh, které rolby rozhrnovaly, ale bohužel, z jakého materiálu byl zhotoven jsme neodhalili.
.
Modely aut
Silniční i terénní nákladní auta byla zastoupena v bezpočtu provedení, stejně jako ty bláznivé buginy, co připomínají spíš skákající blechy ve větším měřítku, jak cokoliv jiného. Ve zvláštní části hale se konaly nějaké snad vyřazovací závody autíček za účasti možná několika stovek závodníků a techniků.
.
Modely vojenské techniky
Tanky, obrněné transportéry a další přepravní a bojová vozidla vojáků jsou hodně populární všude, zvláště v měřítcích okolo 1 : 20 (nesleduji to přesně). Nejinak to bylo i v Rakousku. Nepřekvapily zde historické i současné modely s výsostnými znaky Německa a Rakouska.
no images were found
.
Modely lodí a ponorek
Modely lodí a ponorek tvořily dosti velkou část expozice. Postupně byly některé modely prezentovány ve velkém bazénu, kde bylo vody do pasu. Zajímavé byly „vnitřnosti“ modelu ponorky vystavené pro zvídavé návštěvníky. Co tam je všelijakých hejblátek a elektroniky?!
no images were found
.
Modely letadel, vrtulníků a quadrocopter
Zdá se, jako by boom quadrocopter, který před několika lety zachvátil svět hračičkářů, začal nějak ochaboval, alespoň podle četnosti stánků s tímto zbožím ve Welsu. Anebo jen možná v Rakousku mají přísnější předpisy pro jejich provoz. To nemůžeme posoudit. Samozřejmě, stále jich i zde bylo k vidění dost a dost, miniaturních, malých, velkých, s držáky pro kamery a fotopřístroje i bez nich. Ty nejmenší quadrocoptery byly u jinak drahé firmy Conrad k dostání za veletržní cenu 20 €. Vedle modelů zaujal i opravdový „lehký“ vrtulník, který v Rakousku četně používají například záchranáři.
no images were found
.
Modely parních strojů
Z mého pohledu vrcholem výstavy ve Welsu byly parní stroje. Nejen nostalgie, ale především dokonalé řemeslné provedení, stejně jako jistě dokonalá zručnost jejich autorů, což je na těchto modelech nepřehlédnutelné, ale také absence plastů a všelijakých jiných materiálových náhražek – to jsou funkční modely parních strojů. Několik výhradně starších pánů na druhé straně stolků, obsluhujících své modelářské skvosty, měly plné ruce (a pusu) práce, neboť zájem návštěvníků výstavy o páru byl značný. Tak aspoň že se na parní stroje v dobrém vzpomíná touto (modelovou) formou…
no images were found
.
A něco nakonec
Stavět nejdůraznější drážní objekty, domy, mosty, propustky atd. v modelovém měřítku z tradičních stavebních materiálů není zase nic až tak neobvyklého, tedy pokud hovoříme o velkých měřítcích. Například Josef Vítovský použil tuto metodu na svém kolejišti v měřítku G (rozchod kolejí 45 mm) postaveném na přívěsu, se kterým objíždí výstavy v Česku – ZDE anebo ZDE. Právě on mi nařezal ze střešních tašek cihličky, ze kterých jsem vyzdil podstavce pod parní stroj – ZDE. Ale to co realizuje (a vystavuje) jeden rakouský modelář, to je už skoro z kategorie kuriozit. Podle všeho odhadujeme, že „dům z cihel“ je v měřítku 1 : 87.
Foto hlav
.
Rubrika: FOTOGALERIE, Ze života (reportáže), ZPRÁVY