Zamračená z odlitku v N-ku

Zamracena_Kubik_800-1Když jsem viděl na „burze“ odlitek modelu lokomotivy Zamračené1) v měřítku N, zdál se mi docela dobrý. Neodolal jsem a doufaje ve snadnou stavbu modelu, zakoupil jsem ho. Nemám totiž k odlitkům moc důvěru. Model motorového vozu M296 z odlitku se mi časem začal bočně vydouvat ven. Také kolegovi se stejný model celý prohnul. Doufal jsem, že po letech už bude odlévací hmota lepší.

  Odlitek samozřejmě nemůže vypadat stejně dobře, jako lept, ale stavba modelu je jednodušší  a snadnější. I tak se z něho dá udělat docela pěkný model.

Zamracena_Kubik_800-2

Zamracena_Kubik_800-3

 

  Jiná věc je, jak vyřešit pojezd. Můj je udělán nejjednodušeji z oboustranně plátovaného plošného spoje. Je stabilní proti prohnutí. Hnaný je jen jeden podvozek bez adheze. Převodový poměr mezi motorem a nápravou je 32 : 1. Kvalitní japonský 3pólový motor je osazen dvěma setrvačníky. Motor je velmi tichý a celý pojezd má výborné jízdní vlastnosti. Model má kupodivu, i přes pouze jeden hnaný podvozek, dost velkou tažnou sílu. Je jen lehce dovážen. Na kolejišti utáhne běžný osobní nebo nákladní vlak i do stoupání, pokud nepřekročí 2,5 cm/m.

Zamracena_Kubik_800-4

Zamracena_Kubik_800-5

 

  Tříbodové čelní osvětlení je z dvoubarevných LED. Ty jsou vlepeny do odlitku a proud se přivádí přes pružné kontakty pod střechou.

  Bohužel, model se mi na jedné straně karoserie opět začal bortit a vlnit. Výrobce by měl do  zalévací hmoty vkládat výztuže. Takže, už nikdy nechci odlitek.. Pro začátečníky je stavba jednoduchá, ale kdo chce mít kvalitní model, je lepší lept.

Foto J. Kubík

Video ZDE

__________________

1) Přezdívku Zamračená (také Bardotka) dostala dieselová lokomotiva T478.2 vyráběná v ČKD Praha v letech 1964 – 1971 podle charakteristického tvaru přední části karosérie. Později byla rekonstruovaná a přeznačená na řadu 749, 751 ex 752. Má nezávislý pohon s elektrickým stejnosměrným přenosem výkonu, její výkon je 1102 kW. Je čtyřnápravová, dosahuje rychlosti 100 km/hod. (Podle Wikipedia.cz) – red. J. H.

 

Rubrika: Lokomotivy, MODELY, Modely Jirky Kubíka, ZPRÁVY

komentáře 4

  1. sidlo napsal:

    To prohýbání skříně je způsobeno vlastní vahou nebo teplem od motoru?

  2. Jiří Kubík napsal:

    Obojí mohu vyloučit. V mé Windoboně je kovový rám pojezdu a motor coreles s proudovým odběrem cca 50 – 60mA, tedy žádné teplo.
    A zamračená je úplně nová a už se bočnice začala vlnit. Musí to být asi nějakým pnutím, jak dozrává odlitek…
    J. K.

  3. Polabský napsal:

    Přiznám se, že právě pro tento nedostatek mne odlitky nikdy neoslovily. Jak o tom přemýšlím, není náhodou chyba v tom, že je natřený jen z vnějšku a nikoliv uvnitř?? Jednostranně dýhovaný nábytek se taky kroutí a jediná pomoc je dýha i uvnitř.
    A fčíl mudruj 🙂 !!

  4. martin napsal:

    Cus, 751 z toho sameho odlitku mam taky, odlitek byl mirne do vrtule (cca do 0,5mm) trosku to srovnalo pritazeni na pojezd tomytec tm-21 (56,6mm je docela sympatickych) ale pres rok drzi tvar a jinam se nekrouti, tak nevim..
    problem odlitku spis vidim v detailech a snaze vyrobce dostat jich tam co nejvic, tahle 751 ma nevzhledny pokusy o madal misto pripravy (direk) na leptany madla.. lepty jako takovy jsou fain, navic vyrobne jednodussi, ale delat kulaty, nebo tvarove narocny veci je podle me dost blbost, zvlast v mrnavym e-N-ku.. to je pak jak „sochat z cinu“ podle me je nejlepsi cesta kombinace odlitek + lept (prip. lept doplneny odlitejma dilama)

    BTW komplet leptany jsem udelal mam maly lego – to slo luxusne, ale ted pracuju na dvou brejlovcich a budou z pulky taky z odlitku (stejny vyrobce) – okna, zaluzky, poklopy ventilatoru, i cely ramy s celama, samozrejme vsechna madla a pod. leptam ale „kulaty casti“ (tj skrin, strecha) tam zustane urcite odlitek 😉

    jinak peknej web 🙂

Vložit komentář

Text komentáře: