Model City Elefant v měřítku N

50-Elefant-KubikCity Elefant je obchodní název pro elektrickou dvoupodlažní jednotku skládající se ze tří vozů – elektrického vozu řady 471, vloženého vozu řady 071 a řídicího vozu řady 971. Jednotka je určena pro dopravu cestujících v městských aglomeracích. Je konstruovaná pro stejnosměrné napájení napětím 3kV. Výrobcem jednotek je konsorcium firem ČKD Vagonka Ostrava a Škoda Plzeň.1) Při konstrukci skříně byl ve značné míře použit hliník. Snad i proto jednotka získala velmi brzy přezdívku „ešus“. Důvod je nasnadě a cizinec nepochopí…

  Jednotku začaly v roce 1992 vyvíjet Moravskoslezská vagonka Studénka a AEG. Roku 1994 byla ke spolupráci přibrána Škoda Dopravní technika (dnes Škoda Transportation). Prvních pět jednotek bylo dodáno Českým drahám na přelomu let 2000/2001.2)

  Velkým štěstím českých modelářů je, že se našel výrobce modelu jednotky City Elefant v měřítcích 1:120 a 1:160. Základem je lept z mosazného plechu.3) Kromě nabídky v jednom zásilkovém obchodě bývá lept k sehnání i na výměnném setkání modelářů v Praze.

Protože prvním, kdo mi ukázal funkční model jednotky City Elefant, byl Jirka Kubík, samozřejmě jsem jej požádal, aby se se svým dalším skvělým modelem pochlubil.

03-Elefant-Kubik

Video ke shlédnutí ZDE

*      *      *

Model City Elefant z dílny Jirky Kubíka

  Byl jsem požádám, abych napsal pár řádků o mém novém modelu – City Elefant. Model je z mosazného leptu zakoupeném na výměnném setkání modelářů v Praze. Je ze silnějšího plechu tl. 0,3mm. To zajišťuje dostatečnou pevnost dlouhých vozů.

  Výrobce k leptu dodává doplňky (resinová maska podvozku je v ceně, ostatní doplňky jsou za příplatek). Mezi ně patří:

  • lept předního čela jak pro první starší typ, tzv. 6ti světlový, který mám postaven, tak i novější typ, tzv. 4 světlový (čela se od sebe mírně liší),
  • nehnané pojezdy pro vložený a řídící vůz, případně jen samostatné podvozky bez hlavního rámu,
  • samolepící fólie s vyřezaným motivem pro snadný nástřik specifických pruhů na skříni jednotky,
  • samolepící fólie černé barvy s vyřezaným „těsněním“ oken jednotky a „kouřovou“ fólii pro zasklení jednotky.

.

Příprava a sestavení leptu

  Skříně jsou poměrně dlouhé a jak už je uvedeno, jsou z relativně silného plechu. Proto také jejich ohýbání, kde navíc ohyby prochází těsně okolo hran oken, vyžaduje nejlépe klempířskou ohýbačku. Díly jsme proto ohýbali s kolegou ve dvou mezi přesnými rovnými železy, jak je navrženo v návodu. Ohýbá se podle přiložené šablonky.

  Trochu více pozornosti také vyžaduje vytvarování předního čela, které je prohnuté a spasované ze dvou dílů.

  Dlužno dodat, že model je celkem jednoduchý a nemá moc drobných doplňků.

  K leptu je dodávána tmavá folie do oken a vyřezané okenní rámečky z černé samolepící folie.
Výsledek zasklení je velmi efektní.

.

Pohon

  Pohon si musí každý modelář vyřešit sám podle svých možností. Ostatně jako u všech modelů z leptů na našem modelářském trhu. K pohonu jsem použil alternativu motoru přímo na otočném podvozku. Vytáčení v malých obloucích je – jak se říká – „tak akorát“.

  Měl jsem trochu obavy (a hodně jsme o tom s kolegou diskutovali), zda-li bude stačit k pohonu celé soupravy jen jeden pohonný podvozek. A ještě bez adheze. Ale nakonec se ukázalo, že při správném dovážení pojezdu a lehkém chodu soupravy na kvalitních soukolích RP 25 Luck souprava jezdí bez problémů i do mírného stoupání.

  Pro pohon jsem použil kvalitnímu nízkootáčkový motor Faulhaber. S ním má model výborné jízdní vlastnosti a je velmi tichý. Proti fotografii původního řešení povozku jsem po zkouškách vyměnil pro další snížení hlučnosti ozubená kola za kladky a pryžový řemínek.

01-Elefant-Kubik02-Elefant-Kubik

Obr. 1, 2 – Podvozek a pohonná jednotka modelu City Elefant

.

Barvení a vnitřní vybavení

  Pro mě bylo největší problémem nabarvení modelu. Vždyť je třeba na základní barvu maskováním nanášet ještě dalších pět barev! A to stejně na tři vozy. Na tom taky záleží největší efekt modelu.

  Čelní osvětlení jsem zjednodušil na jednostranné, pohonný vůz má tři bodové a řídící vůz jen koncová červená.

  Spojení vozů zajišťuje vlastní kinematika. Pohonný vůz lze snadno odpojit, vložený a řídící vůz jsou spojeny „napevno“. Fotografie ukazují činnost kinematiky v nejmenším rádiusu R2 a těsné spojení na rovině.

.

Závěr

  Model dělá za jízdy na kolejišti velmi dobrý dojem a jako jeho velká skutečná předloha přestavuje moderní a krásnou českou elektrickou jednotku. Vedle popsaného modelu již v okruhu mých přátel existují další dvě jednotky, které ještě čeká barevné nastříkání.

.

Obrazová dokumentace

Foto: Kubík jr.

___________________________________________

Dovětek

  Děkuji Jirkovi Kubíkovi za poskytnutí poznámek ke stavbě tohoto překrásného modelu a za fotografie (prozradím, že autorem je Jirkův syn). Blahopřeji mu a věřím, že jeho další model zaujme všechny kamarády a přátele, jenž vyznávají nejkrásnější modelářské měřítko!

Úvod a redakční poznámky hlav

____________________________

1) Podle Malý atlas lokomotiv 2005, Gradis Bohemia 2004
2) Wikipedia.cz – http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrick%C3%A1_jednotka_471
3) Viz http://martin.ostruszka.sweb.cz/cityelefant.html

 

.

 

 

.

Rubrika: MODELY, Modely Jirky Kubíka, Soupravy, ZPRÁVY

komentářů 5

  1. Pavel napsal:

    Zdravím, chtěl bych se zeptat co je to za materiál na obrázku, kde je vidět motor a celý podvozek vozu. Myslím ten bílý materiál, který vypadá jako plast, ale co to doopravdy je? Díky..

  2. J. Kubík napsal:

    Je to plastová deska síly 3 a 4 mm, bílá. Používají ji aranžéři, bývá v regálech obchodů na oddělování druhů zboží, také se používá na obložení venkovních stěn domů při zateplování. Bohužel neznám název hmoty.

  3. Konstantin napsal:

    Dobrý den, děkuji za popis procesu stavby. Chtěl jsem se jen zeptat – jaký sběrač proudu jste instaloval na ten model? Našel jsem, že prototyp má sběrač Škoda 3 LSP40/s, ale zatím nevím od jakého výrobce bych ho mohl sehnat. Děkuji, s pozdravem Konstantin Buinov

  4. J. Kubík napsal:

    Je to sběrač od Pika, prodávaný jako náhradní díl. Zřejmě to nebude úplně přesné, co je na skutečném vlaku, ale šlo mi o podobnou náhradu.

  5. Jiří Lekeš napsal:

    To je velmi pěkně zpracovaný model. Vím jak je těžké v malém měřítku zvládnout čistou povrchovou úpravu. Vzhledem k malosti modelů N a fotografiím, které vše zveličují je u tohoto modelu dokonalá. Na živo očima to musí být pecka. Krása Jiří Kubíku.

Vložit komentář

Text komentáře: