Pásový dopravník v měřítku N od firmy etch IT (recenze)

Na modelářském trhu je několik málo nabídek pásových dopravníků. Německá firma etch IT (fine scaled models), která se zaměřuje mj. na výrobu leptů z alpaky a mosazi výhradně v měřítcích 1:160 a 1:220  nabízí hned dva dopravníky. Za 15,75 € jsem si u nich koupil produkt označený katalogovým číslem KT043 a pokusil se ho sestavit. Výsledek mne v dobrém překvapil, i když díky chybějícímu návodu a mému špatnému odhadu budu muset svůj pokus opakovat.

  Aršík s vyleptanými díly má velikost 90 x 30 mm a obsahuje celkem 7 hlavních dílů, které nejsou nijak označené. Nazval jsem si je:
– rám,
– násypka,
– dopravní pás,
– podpěra
– podvozek s kolečky
– „zbytek“

  Na webu výrobce jsem nenašel návod na sestavení modelu, jen tři vcelku kvalitní fotografie, ze kterých lze částečně usoudit „jak na to“. Výsledný model má rozměry 46,9 × 8,9 × 24  mm. Výrobce uvádí „obtížnost“ sestavení číslem 3 (z pětistupňové stupnice). Návody na webu etchIT našel ale Franta Krása a odkazuje na ně níže v diskusi – pozn. J. H.

  Všechny díly dopravníku jsem lepil řídkým vteřinovým lepidlem Pecka.

Obr. 1 – Aršík s vyleptanými díly (KT043)

Obr. 2 – Díly dopravníku vyštípané z aršíku

  Rám je složený z velmi zjednodušené válečkové stolice a k tomu přiléhajících dvou bočnic imitujících příhradovou konstrukci. V tomto dílu jsou podélně proleptány ohybové drážky, ale na rozdíl od praxe zavedené u nás jsou drážky vytvořené jen z jedné strany plechu1). To mne zmátlo při ohybu dílu. Bočnice jsem ohnul podle nejkrajnější drážky (obr. 3 a 4), ale to je špatně, jak naznačuji na obr. 5.

Obr. 3 a 4 – Ohnuté bočnice, leč podle nesprávné ohybové drážky

  

Obr. 5 – Červené šipky označují drážku, podle které se musí obě bočnice ohnout (samozřejmě postupně) o 180°. Podle šipek označených zeleně se musí lept ohnout „zpátky“ o 90°. Tím se de facto vytvoří vana imitující válečkovou stolici, po které běží pás. Ve středu je ještě další drážka, ve které by se měl lept podélně nepatrně prohnout (osobně si myslím, že to je zbytečné, protože po nalepení pásu to stejně nebude vidět).

Schéma správného ohnutí dílu ozn. rám

 

  Po správném ohnutí bočnic rámu (nejlépe v modelářské ohýbačce – např. ZDE) je třeba zalepit na obou koncích bočnic osy, okolo kterých se otáčí dopravní pás. Jsou tvořené trubičkami (přiložené v přívalovém sáčku spolu s osičkami koleček a ocelovou strunou pro sestavení modelu). Trubičky je ale potřeba na obou koncích upravit, tj. srazit u nich hrany, aby šly dobře zastrčit do otvorů v bočnicích leptu. Pomohl jsem si vrtací frézkou Proxxon – obr. 6.

Obr. 6 – Hrany trubiček jsem osoustružil pilníkem 

POZOR: V této souvislosti je nutné se malinko vrátit – na jedné bočnici jsou na obou stranách úzké pásky, které se nesmí odštípnout při vyprošťování dílů z aršíku. Oba pásky – na jednom z nich je ještě spřáhlo dopravníku – se ohnou a přilepí na koncích rámu až po zalepení dopravního pásu.

  Následovalo zalepení připravené násypky na spodním konci rámu. Poté pak přilepení a dotvarování dopravního pásu. Pás jsem si na obou koncích připravil, tj. částečně ohnul (asi o 90°) a nasadil na osy, zhruba uprostřed jsem jej přilepil kvůli lepší montáži k rámu. Po zaschnutí lepidla jsem pak konce pásu opatrně ohnul okolo os a zakápnul lepidlem. Není to jednoduché, protože plech je přece jenom dost tuhý. A pak – je potřeba dávat pozor na směr vyleptaných „šipek“ na pásu; šipky zajišťují, aby dopravovaný materiál z dopravníku nespadával. Určitou vadou stavebnice je, že pás nepokračuje ve spodní části dopravníku.

Obr. 7 – Instalace dopravního pásu

  Podvozek je vytvořen z velmi dokonale promyšleného vyleptaného dílu, jehož správné naohýbání je však tím pádem malý rébus. Obrázky na webu výrobce však pomohou rébus vyřešit. K podvozku patří kolečka, která se slepí z několika dílů obsažených v leptu. Nepochopil jsem, proč jsou k leptu dodané dvě kratičké osičky pro každé kolečko zvlášť, a ne jen jedna osa přesné délky. Sestavit dvě „poloosy“ k sobě a instalovat je do podvozku tak, aby kolečka nešmajdala, to je tedy prácička. Pomohl jsem si smršťovací bužírkou. Ale až budu lepit druhý dopravník, rozhodně si z kousku drátu 0,8 mm ucvaknu jednu jedinou osičku, na kterou z boku přilepím kolečka.
  Podvozek se spojí s rámem v dolní části bočnic rámu, kde  jsou k tomu připravené otvory. Ke spojení je však v sadě stavebnice přiložen tenký ocelový drátek, což rovněž nepovažuji za šťastné řešení. Rozhodně lépe se pracuje s obyčejným pozinkovaným drátkem než se „strunou“, protože drátek se dá snadněji na koncích ohnout.
  Na spodní hraně obou bočnic rámu, zhruba uprostřed, jsou hřebenové zarážky, do kterých se instaluje podpěra (samostatný díl). Hřebenové zarážky slouží ke zvýšení nebo snížení účinné výšky dopravníku. Druhá strana podpěry se instaluje do podvozku (opět pomocí čepu vytvořeného s drátku).
  Mělo by následovat barvení celého dopravníku, nejspíš ještě v nesestaveném stavu třech hlavních dílů. Lept je nutné před barvením nejdříve očistit a odmastit. Někdo před stříkáním základové barvy používá ještě Metal Primer. Rozhodně nejlepší bude nanášení barvy stříkací pistolí (nabídka třeba ZDE), snad až na obarvení dopravního pásu a pneumatik koleček (černou).
  Jediné, co nevím kam patří, je podlahový slzičkový plech, který nejspíš položím pod násypku, aby se dělníkům lépe shrabovalo rozsypané uhlí :-).

Sestavený pásový dopravník

Závěr
 
  Model pásového dopravníku od firmy etch IT je podle mne zdařilý. Jeho cena u výrobce je v přepočtu pod 400 Kč, což není málo. Nepatřím k těm, kteří zkoumají, jestli model má stejný počet příčníků jako skutečný dopravník v místních uhelných skladech, takže se ani nezamýšlím nad tím, jestli odpovídá výrobku nějaké okresní kovodělné výrobny. Považuji ho za výborný doplněk, navíc rozměrově velice shodný s ohradou na uhlí a jiné materiály, což nabízím v N-šopíku ZDE.
  Pokud jde o sestavení modelu, souhlasím s předpokladem výrobce, že se jedná o dost náročnou stavbu, především z hlediska velikosti (přesněji malinkosti) modelu. Úplně nejhorší je spojení všech třech hlavních dílů k sobě. Ale to už je úděl těch, kteří si libují v nejhezčím železničním měřítku :-).

____________________________________

1) U našich výrobků z leptu je obvyklé, že ohyb se provádí tak, aby ohybová drážka byla uvnitř. Jen zcela výjimečně, když je k tomu nějaký vážný důvod, se plech ohýbá obráceně. V praxi to znamená, že proleptaná drážka dává jasný návod, na kterou stranu se má plech ohýbat.  

Foto hlav, rev. 3. 12. 2012

 

 

 

Rubrika: Dreziny, jeřáby aj., MODELY, ZPRÁVY

komentáře 2

  1. Michal napsal:

    Ahoj Honzo, na to jak, jsi se pustil do Šikulů kvůli špatnému návodu, tak tady je šetříš, i když návod k dopravníku není žádný (což je u echt IT „dobrým“ zvykem)!! Jejich stavebnice se pak podobají hlavolamu. Ale musím uznat, že když se zdárně vyřeší, výsledek stojí za to.

  2. Franta napsal:

    Ahoj Honzo, manuály třeba zde:
    http://www.easy01.de/etchIT-store/assets/own/manuals.htm

Vložit komentář

Text komentáře: