Výlet v mlze

Když jsem dneska ráno cestoval vlakem na Kladno na výlet starších pánů, netušil jsem, že se řítím rovnou do jádra smogové kalamity Středočeského kraje. Večerní TV zprávy o tom přinesly reportáž. Když jsme pak s Pavlem a Petrem putovali okolo kladenského nádraží podél kolejí tam a zpět, libovali jsme si, jaký je to pěkný opravdový podzim. Shodli jsme se, že v dobách našeho mládí to bývalo stejné. Tedy stejné? Kladenští rodáci mi totiž barvitě líčili, jaké to u nich bývalo, když ještě fungovaly doly a hutě, když ve všech domech se spalovalo uhlí, když všude jezdily parní lokomotivy a vůbec. Jenže to ještě nebyli rosničkáři s těmi jejich přesnými přístroji a v televizi se vysílaly jiné zprávy.

  Naše první zastávka nemohla být naplánovaná jinam než ke stavědlu č. 1. Stojí na jižním zhlaví stanice. Kdo sleduje web Honzíkovy vláčky pravidelně, nejspíš tuší, že se mi jednalo o doplnění recenze stavebnice modelu Stavědla Kladno St. 1 v měřítku N od firmy Šikulové. V posledním odstavci recenze – ZDE – jsem vyslovil úvahu vycházející z pocitu, že model je v cit. měřítku větší při srovnání s jinými obdobnými modely. Moje zkušenost je taková, že železniční modely občas neodpovídají realitě ve všech detailech (i v rozměrech); navíc čím jsou menší (větší měřítko), tím jsou pochopitelně více zjednodušené. Se svými modely to dělám také tak a jinak to ani nejde.
  U stavědla č. 1 jsme potkali partu traťových dělníků, kteří právě opravovali lanovody. „Jsou dlouhé asi 350 metrů, moc let šachty nikdo nečistil, tak už bylo obtížné ovládat některé výměny,“ dostalo se nám vysvětlení, co dělají nad odkrytými tunely lanovodů. Od obsluhy stavědla jsme získali souhlas k měření, a tak jsme tu stavbu oběhli s metrem. Na měření výšky mám laserový přístroj. Také pár dokumentárních snímečků jsme pořídili. „Já už se leknul, že jste přišli kvůli zbourání stavědla,“ napůl žertem komentoval náš zájem železničář. „Bojíme se, že jestli začnou se stavbou rychlodráhy z Prahy, tak nás tady zruší,“ doplnil. „Ale nebojte se, než bude rychlodráha, tak půjde do důchodu váš vnuk,“ odvětil mu černým humorem Petr. Chvíli jsme postávali vedle kolejiště a já poslouchal zajímavé povídání o tom, jak to dřív fungovalo na kladenském nádraží.

  Aniž bych zjištěné (přesně změřené) údaje nějak komentoval a vyvozoval z nich zásadní závěry, např. jestli to je dobře nebo špatně, že model stavědla Kladno St. 1 v měřítku N od firmy Šikulové neodpovídá realitě, připodotknu jen, že tímto faktem (viz tab. 1) doplňuji publikovanou recenzi.

Tab. 1 – Stavědlo Kladno St. 1

  Rozměry modelu 1:160 (mm) Přepočet z modelových na skutečné rozměry (m) Změřené rozměry (m) Rozdíl velikosti modelu (%)
Šířka budovy 53 8,48 7,96 +6,5 %
Hloubka budovy 33 5,28 4,94 +6,8 %
Výška budovy 59 9,45 9,03*/ +4,6 %

*/ průměr ze čtyř měření (8,93 – 9,12 – 9,00 – 9,08)
Poznámka: byl bych rád, kdyby se našel někdo kdo údaje přepočítá 🙂

Stavědlo č. 1

  Cestou kolem nádraží jsme se krátce zastavili u stavědla č. 2 – je v blízkosti hlavní nádražní budovy a není již užívané k původnímu účelu. Stavědlo č. 3 je u přejezdu na západním zhlaví stanice, kde směřují vlaky na Chomutov (a Rakovník) nebo na Kralupy n/V. Už na první pohled je toto stavědlo větší než stavědlo č. 1, především pokud jde o šířku budovy (o 2,6 m).

Stavědlo č. 2 a 3

  Kolej, která se dříve využívala k řazení vlaků, je v současnosti zčásti vytrhaná, podloží je rozbagrováno. Postupně také mizí koleje v zadní části nádraží. Nejspíš zde už není co seřazovat…

*     *     *

  A protože nám už byla zima, tak jsme zašli na oběd a pak se mrknout na kolejiště obou pánů hostitelů. Na kolejišti Petra Mojdla „vyrostly“ dva zadní rohy a několik dalších objektů. Nad tunelem v zadním pravém rohu bude statek s kapličkou, což jinak „placatému“ kolejišti dodá nový rozměr. U Pavla Tvrze také přibylo pár novinek, především v osvětlení budov (skladů). Podvečerní pokec v setmělé místnosti, kde místo svíček poblikávají LEDky na kolejišti, má nepopsatelné kouzlo. Zcela jiné, než tomu bývá u krbu nebo vánočního stromečku. Ale tenhle čas teprve přijde. Kamarádům děkuji za jejich čas a pohostinnost.

Foto hlav

 

 

Rubrika: FOTOGALERIE, Ze života (reportáže), ZPRÁVY

1 komentář

  1. Bohouš napsal:

    Pro zájemce je k dispozici i plánek nádraží Kladno na http://koleje.kx.cz/5xx/528/535161.xls (je to skutečně v Excelu !) (a desítky dalších na http://koleje.kx.cz/)

Vložit komentář

Text komentáře: