Svět se mění

Před 107 lety byla dokončena železnice skrz kopce Českomoravské vrchoviny z Tišnova do Žďáru nad Sázavou. Píšu o tom ZDE. Při vědomí, jaká stavební technika byla tehdy k dispozici, to muselo být peklo. Udivující je, že drtivá většina stavebních objektů (mosty, viadukty, propustky, nádražní budovy) jsou funkční dodnes, i když opravy se jim samozřejmě nevyhnuly. V nedávné době prošlo rozsáhlou rekonstrukcí nádraží v Novém Městě na Moravě.

  „Chybí vám tady první kolej,“ oslovil jsem paní výpravčí, která zrovna obhlížela novou stanici, když jsem si před pár dny přišel rekonstruované nádraží vyfotit a zjistil jsem tuto podstatnou změnu. „Však se nám taky hůř manipuluje s vlaky,“ postěžovala si. Asi má pravdu, protože když je někdo léta zvyklý na čtyři koleje a teď mu jednu uberou, tak asi opravdu chybí. Ale páni inženýři ze SŽDC asi věděli, co dělají. V Novém Městě na Moravě se míjí vlaky jedoucí od Žďáru a od Tišnova. A je zde také velký manipulační sklad na nakládání dřeva vytěženého v okolních lesích. Budova nádraží si i po rekonstrukci zachovala původní tvar z roku 1905. Jen vedlejší objekty doznaly změn. Čekárna pro cestující září novotou a čistotou. Nástupiště jsou vybudovány zcela nově. Nastupování a vystupování do vlakových souprav zvládne pohodlně každý. Také bezpečnosti cestujících je zde věnována náležitá pozornost. Zábrany jsou tam kde mají být, všude je dostatek informačních ukazatelů. Vedle nádraží se má ještě letos vybudovat několik stání pro autobusy. Vstupní brána do Nového Města je tedy připravena.

 

 

  Ona se totiž v lednu příštího roku v Novém Městě uskuteční akce nebývalého rozsahu a významu. Od 7. do 17. února 2013 zde proběhne IBU World Championships Biathlon 2013, česky řečeno mistrovství světa v biatlonu – ZDE.
  V uplynulém čtvrt století se do lyžařského areálu u hotelu SKI sjížděli z celého světa především špičkoví lyžaři – běžci na závody Světového poháru. Na novoměstských běžeckých tratích se ale odehrálo bezpočet dalších sportovních klání závodníků všech možných kategorií. Vrcholem sezóny byl vždycky závod o Zlatou lyži, který má kořeny v dávné historii.
  Svět se ale mění. Komerce zasáhla (bohužel) i sport, a tak co kdysi dělalo sport sportem a vítězné sportovce hrdiny, se dnes díky televizním přenosům (a penízkům za ně) scvrklo na cirkus okolo kamer. Ne že by to nebylo divácky zajímavé, či snad méně náročné pro závodníky. Spíše naopak. Ale už se nikdy nemůže zopakovat závod na 50 km, jehož trasa procházela volnou krajinou až někam k Jimramovu a pak zpátky přes kopce a údolí okolo Rokytna. A díky sněžení a větru na ni závodníci bloudili a zpátky do cíle je zcela vyčerpané svážel odvážný pořadatel Tatrou 57. No, ale to byl pravěk běžeckého lyžování.
  Svět se ovšem změnil i v tom, že větší penízky dnes vydělává biatlon. A tak se novoměstský lyžařský areál od základů přestavěl na konání těchto technicky velmi náročných závodů. Tím se ovšem otevřela jeho další budoucnost. V okolních lesích byly vybudovány zcela nové široké běžecké tratě, jak vyžadují propozice, které mají zpevněný povrch a nekříží se s komunikacemi. Všechny důležité úseky jsou osvětleny, což si zajisté vymínily televizní společnosti. Diváci se dostanou do všech částí tratí, na stadionu jsou pro ně připravené tribuny s kapacitou několik tisíc míst. Nezbytná střelnice je naproti tribunám. Velké závody ovšem potřebují dokonalé zázemí. Pro závodníky, novináře, návštěvníky a také V.I.P. hosty a sponzory. A pak je zde ještě technické a technologické vybavení, o kterém se ještě před pár lety nikomu ani nesnilo. Například byl zbudován vodovod z nedalekého koupaliště až do areálu kvůli dostatečné přípravě technického sněhu.
  Není mým úmyslem podrobně popisovat všechno, co souvisí s novým lyžařským areálem. Mám ovšem radost z toho, jak se třeba změnilo technické připojení areálu k internetu. V polovině 90. let min. století jsme odtud s kamarádem Zbyňkem „vysílali“ internetové zpravodajství na naší první webové stránce Zlaté lyže po obyčejné telefonní lince, a to se k nám připojovali i časoměřiči z FIS. Dnes už by to bezpochyby nešlo.
  Svět se tedy změnil. Až tak moc, že pořadatelé v areálu zbourali zdejší dominantu, které se říkalo věž rozhodčích. Mám na ni až nostalgické vzpomínky. Místo ní zde bude stát centrální administrativní budova, na kterou si diváci i kolemjdoucí budou asi velmi dlouho zvykat. Prostě, „panelák v lese“ se obvykle nikomu nezamlouvá.
  Tak hodně zdaru při přípravě šampionátu.

Foto hlav; Historické snímky nádraží v Novém Městě na Moravě jsou převzaté z publikace Tesařová Sylva: Nové Město na Moravě na starých pohlednících. Vyd. Jan Havlík – Grafies 3plus, 2010.  

 

Rubrika: FOTOGALERIE, Skutečná železnice, VARIO, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: