Portálový jeřáb Faller 222198 v N-ku

Na kolejišti Pavla Tvrze (obr. 1) jsem objevil portálový jeřáb, který mi fascinoval. Sice jsem ho nikde ve skutečnosti neviděl, ale to neznamená, že neexistuje. Ten model od Fallera v měřítku H0 se umí otáčet, což samozřejmě u gigantických měřítek není žádný problém. Když jsem v katalogu Fallera objevil, že stejný jeřáb dělají i v nejkrásnějším měřítku, koupil jsem ho s tím, že ho taky rozpohybuji (což je moje obvyklá představa z kategorie nemožné ihned, zázraky do tří dnů..) Portálový jeřáb je slepený a teď babo raď!!!

 

Obr. 1 – Portálový jeřáb Faller na kolejišti Pavla Tvrze v měřítku H0

  Pravda, slepený je tak z 90 procent, protože jestliže se skutečně pustím do jeho motorizování a osvětlování, tak jsem prozřetelně na některých dílech nelepil zábradlí aj. detaily, protože bych je při manipulaci bez tak olámal. A také jsem prozatím nechal nepřilepené podlahy mezi podstavcem a kabinou a přilepená není ani střecha kabiny. Také na natažení lan si vyhradím aspoň dva večery :-).

Obr. 2 a 3 a perex – Čerstvě sestavený portálový jeřáb Faller 22198 v měřítku N

  Nicméně, pokud se bude zdát váženému čtenáři tento článek nedopsaný (tj. bez obvyklého popisu nějaké stavby či úpravy apod., jak je zde zvykem), je tomu skutečně tak. Napadlo mne totiž zeptat se prostřednictvím svého webu přátel a kamarádů především z řad N-kařů, zda-li už někdo „neprošlapal cestičku“ přede mnou. Jinými slovy, zda už se někdo nepotrápil s motorizací a elektrifikací portálového jeřábu Faller 222198?
  Pokud ano, a bude ochoten se podělit se svými zkušenostmi, budu mu vděčný. Pokud ne, možná se za čas k tomuto tématu vrátím s informací, co se mi povedlo..
  Díky za event. pomoc a třeba i jen za názory a doporučení. Hlav

___________________________________________________

Pokročil jsme dál

(doplněk ze 17. 6. 2012)

Díky diskusi níže a několika dalším konzultacím jsem ve věci otáčení portálového jeřábu mírně pokročil. Především děkuji za podporu kamarádům, kteří mne hecují k tomu, abych to zkusil. Takže, dobře, zkusím to. Bohužel, na konkrétní otázku, zda už má někdo takovou úpravu zmáknutou a funkční (viz závěr stati) mi zatím nikdo neodpověděl.

Objevilo se ale několik návrhů řešení:

– použít maličký motorek s převodovkou od T-gauge mne taky napadlo, ale jednak jsem vzorek tohoto miniaturního soustrojí „posunul“ před časem k jinému modeláři a jednak zase až tak moc jsem v dané věci vnitřně neuvěřil reálné možnosti využití této věcičky pro zamýšlený účel;

– gumové kolečko na ose serva a třecí plech je nereálné řešení i při použití nejmenšího „číňana“ (serva), jak si myslí Viktor. To proto, že se tento převod do vnitřního prostoru boudy podle mne nevejde i při postavení serva v jakékoliv poloze;

– Luďěk Aschenbrenner mi také doporučil třecí převod, ale nějak si ho neumím představit při poloze os serva a otáčení boudy v úhlu 90 st.  A zatím mne o svém řešení nepřesvědčil ani nákresem;

– převod gumičkou přes kladky by asi bylo vhodné řešení, ale jednak když jsem použil maličké (úzké) kladky, tak z nich gumička padala, a druhak, převod mezi kladkami by byl cca 1 : 1, což je moc – bouda by se otáčela strašně rychle;

– stále si myslím, že vhodným řešení může být šnek na ose serva a ozubené (lépe šnekové) kolečko  na ose otáčení boudy. Naštěstí mne uspokojil pan Šádek se zásoubou svých koleček, takže to s nimi zkusím…

To, co jsem měl asi publikovat už u původního článku, doplňuji nyní. Černou barvou je vyznačena vznitřní plocha (dno) boudy. Přes tyto rozměry vlak nejede! Servo, které mám k dispozici (HD-1370A) je vyznačeno oranžovou barvou. Převody tvořené šnekem a ozubeným kolem jsou vyznačeny barvou zelenou a modrou.

 

Foto hlav

 

Rubrika: Dreziny, jeřáby aj., MODELY, ZPRÁVY

komentářů 14

  1. PaMi napsal:

    Honzo, to dáš!!! Jdi do toho. Koukni jak se s tím v N měřítku vypořádal německý kolega:
    http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=41289
    Bohužel stránky, kde byly i videa a přesný postup stavby již na původních odkazech nejsou.
    P.S. na toto mne upozornil Richard

  2. hlav napsal:

    Richard má asi ještě počítač na páru, protože mně se ten link otevřel. Díky za inspiraci.., leč ten můj Faller je maličký. Vnitřní rozměry boudy jsou 19 x 40 mm, tak tak se tam vejde mikro-servo. Jestli mi Luděk udělá šnekové kolo, tak na servo dám šnek a určitá šance na otáčení boudy by byla…

  3. Míra napsal:

    Ahoj Honzo, to uděláš a určitě nezapomeneš, aby jeřáb popojížděl a lano se navíjelo a odvíjelo. Už se moc těším, až to popíšeš, abych to mohl opajcovat. Držím palce. Míra

  4. vvitty napsal:

    To se da udelat i bez sneku. K pevne casti se da pripevnit nejaky pevny disk – 0.5 mosaz jiste postaci – a na servo dat gumove kolecko, ktere bude po tom disku jezdit. Kdyz bude jeste ta kabina pripevnena na ose pres lozisko, tak to bude fungovat celkem slusne. Pripadne se da servo upravit, aby se tocilo trvale dokola a ten plech vyuzit i pro prenos napajeni.
    Nejmensi rozumne sehnatelna serva maji nejakych 17 x 14 x 6, na tohle budou mit sily dost.

  5. Jaroslav Vorlíček napsal:

    Tak teda nezávazný nápad. Co takhle i v tom Tvém óbr-měřítku použít motorek s převodovkou TM-001 od T-gauge viz – http://www.tgauge.com/product/154/7/motor-with-gearbox. Má průměr jen 4,5 mm a délku 19 mm. Pak by se dal udělat i naviják, jak radí Míra.

  6. Dab B. napsal:

    Kolega Radek Mende má rozpohybovaný jeřáb na své štěrkovně, viz – http://radyme.websnadno.cz/Kocourkov-u-Labe.html?fotka=157#foto
    Pokud vím, má to poháněné servem, ale detaily nevím…

  7. hlav napsal:

    Servo, které mám od tebe, Viktore – a tvrdil jsi, že je nejmenší -, má 20 x 23 x 8 a fous. To také použiju. Už jsem z něho vykuchal elektroniku. Jenže problém je v něčem jiném. Gumové kolečko na servu, které by přiléhalo ke kotouči, jenž by byl spojen se svislou osou, použít nejde. To už mne napadlo taky. Nedovolí tomu totiž rozměry uvnitř ježábovou boudy. Musel bych to namalovat. Škoda. Ale tohle řešení by bylo nejjednodušší.

  8. hlav napsal:

    Jardo Vorlíčku, i to mne napadlo. Akorát že ten motor s převodovkou od T-gauge ze mne před časem vyrazil Pan Výpravčí Krása a už ho nemám. Ale navíjet nit s drapákem hmotnosti „nula, nula, prd“ – no to by bych magor. Po každém navinutí rozcuchávat nitě se mi nechce :-).

  9. hlav napsal:

    Věřím tomu, že Radyme to vyřešil. Ale na jeho webu jsem nic na co odkazuješ, Dane, nenašel a Pan Modelář mlčí… Asi nečte nejčtenější web současnosti 🙂 a neví že volám HELP!

  10. vvitty napsal:

    Nejmensi co jsem mel v dobe, kdy jsi jej kupoval ;-). Ale to uz je nejaky ten rok nazpet, od te doby Cinani trosku pokrocili. Navic se daji oriznout vystupky pro srouby a usetri se tak 5 mm.

  11. Radek Mende napsal:

    Nejčtenější web občas čtu (já jsem modelář, který raději modeluje, nežli si o tom čte:-)) . Já mám rozpohybovaný nakladač štěrku, který se otáčí o 180° a servo je schované pod modulem.
    Ty chceš s jeřáben jen otáčet, nebo i jezdit a o kolik stupňů by se měl otáčet?

  12. hlav napsal:

    Radek se ozval 3 minuty po zveřejnění dodatku. Jsem tomu velmi rád a zdravím Tě, Velký Modeláři.
    Radku, mám vyřešené otáčení jak v „nějakém“ úhlu, dejme tomu 90 – 120°, tak okolo, tj. 360°. Tak či onak, asi dám do dna boudy dva mosazné kroužky s třecími uhlíky pro přenos napájení. Už se našli kamarádi (Fučík), co začali přemýšlet o vytvoření speciálního dekodéru…, což by vedlo k digitalizaci jeřábu. Ale do toho se mi moc nechce – otáčení vidím na přepínač se střední klidovou polohou, a na vypínač pro pár LED, co jeřáb rozsvítí. Pokud jde o pohyb, zvažuji buď magnet pod kolejemi, nebo závitovou tyč. Délka pohybu cca 5 – 10 cm. Rozhodně zatím neuvažuju o zvedání drapáku na nitích…
    A kde je vidět Tvůj nakladač štěrku?

  13. vvitty napsal:

    Na prenos proudu nedavej uhliky, lepsi je fosforbronzova struna nebo plisek z tehoz materialu. Bude to mit mensi odpor, elektricky i mechanicky.

  14. Pavel Kotva napsal:

    Dobrý den, dovolím si reagovat na Vaši domněnku v tomto článku, že „… jeřáb asi nikde neexistuje“: Našel jsem hodně podobný (ne-li stejný) typ v areálu firmy Tonaso (starý název) v Neštěmicích u Ústí n. L. Příležitostně se tam zkusím vnutit a udělat pár snímků. S pozdravem Pavel Kotva

Vložit komentář

Text komentáře: