Neplaťte předem! (úvaha)

Již několik týdnů sledujeme kampaň některých médií proti elektronickým obchodům. A je to zase jako obvykle, když je potřeba odlákat pozornost diváků od podstatných záležitostí, které hýbou společností, najde se nějaké zástupné téma, ovšem prezentované tak, že výjimka je nabízena jako pravidlo. Nevím, kolik je v Česku registrováno všelijakých e-shopů, ale bude jich asi dost. No, a že se mezi tisíci jejich majitelů a provozovatelů najdou lumpové, kteří e-shopy zakládají jen kvůli plánované zlodějině, o tom nepochybuji. Ale zlodějiny ve všech možných i nemožných formách, ve dne v noci, v malém i velkém – vždyť přesně tohle naučila lidi současná politická garnitura. Tak čemu se divíme?

  Neplaťte v e-shopech předem, nabádal dnes večer opět Karel Voříšek. Má, nebo nemá pravdu? Když jsem s pomocí již ostříleného přítele zakládal před necelými dvěma roky N-šopík, tak jsem od něho dostal školení, které by se dalo shrnout do desatera, které ale nebudu s ohledem na úsporu místa vypisovat. Každopádně, za předání jeho know-how mu jsem stále vděčný, byť dnes už mám i své zkušenosti, v lecčems odlišné. Například, důrazně mne upozorňoval na fakt, že platby za dodávané zboží musím žádat předem, maximálně lze z této zásady ustoupit metodou zasílání zboží na dobírku. Ta je ale pracnější na straně odesílatele a dražší na straně zákazníka. Na dotaz, proč vyžadovat platbu předem, mi odvětil, že to tak dělají všichni, protože lidi (v Česku) jsou ku… a snesl mi přehršel svých neblahých zkušeností se zákazníky.
  Poslechl jsem jej a původně zakotvil do obchodních podmínek N-šopíku, že za zboží se platí předem. Možná, že v počátcích jsem tohle pravidlo asi pětkrát použil, ale pokud jsem měl objednané zboží skladem, vzápětí po vyžádání platby předem jsem stejně nevydržel a ještě než jsem platbu zaregistroval na účtu, už jsem byl s obálkou na poště. Posléze se z toho stalo moje pravidlo komunikace se zákazníkem; i když „elektronická baba“ v mém N-šopíku odesílá automatickou zprávu zákazníkovi v intencích uvedeného, já obratem posílám mail s přáním, aby zákazník nic předem neplatil a počkal, až mu zásilka dojde, přebere si jí a nabude rozhodnutí, že si ji ponechá. Dostávám za tento doslova individuální přístup k zákazníkovi velmi hezké děkovné dopisy, které mne utvrzují v tom, že konám dobře. O to ale vůbec nejde. Za normální považuji to (když se zákazníkem nemohu jednat osobně), že zákazník ode mne dostává několik osobních mailů, ve kterým jej informuji o průběhu vyřizování zakázky, příp. o potížích, či mu navrhuji pro něho nejvhodnější řešení.
  Zapomněl jsem totiž připomenout, že N-šopík je pro mne doslova a do písmene hobby, něco co dělám z fandovství, v upřímném zájmu pomoci stejně zaměřeným kamarádům a přátelům-modelářům, dokonce bych řekl „z lásky k bližnímu“ (prosím, aby toto úsloví nebylo vnímáno pejorativně, ironicky či jinak negativně). Jinými slovy, zřejmě tím, že nejsem na zisku z N-šopíku bytostně závislý, neboť mne neživí (a to je velmi důležité vědět!), ani nemám ambice převálcovat konkurenci atd., všechno to dělám jaksi proto, abych se v důchodu nenudil, a ani ve snu mne nenapadají křivé myšlenky, jako mají ti, co mají i křivé úsměvy, tak si asi mohu dovolit trošku jiný nadhled. Ale to bude nejspíš i tím, že v životě jsem čímsi byl a tomu co jsem dělal se nikdy nechci zpronevěřit. Tento odstavec nepíšu kvůli sebechvále, ale kvůli lepšímu pochopení souvislostí.
  Zpátky k tématu, tedy zda je správné či nesprávně v e-shopech platit za objednané zboží předem. Sám ze svých bohatých zkušeností s nakupováním zboží v tuzemsku i v cizině v nejrůznějších e-shopech a burzách, a to jak pro sebe, rodinu, stejně jako pro můj e-shop, mohu na prstech jedné ruky spočítat firmy, které po mé objednávce pošlou mail, že zboží posílají, a to bez jediné zmínky o platbě předem. A fakturu dostávám v balíčku se zbožím. Ostatní vyžadují platbu předem a vůbec o tom nediskutují. Ti všichni mají teď podle médií vzít zpátečku?
  Musím k tomu dodat tři podstatné skutečnosti. Zaprvé, když už jsem vstoupil do podnikatelské sféry (v pozici kapky v moři), čemuž jsem se dlouhé roky bránil, tak za základní princip považuji fakt, že dodanou fakturu platím ten den, co jsem ji dostal. Zdůrazňuji – je to můj princip č. 1. Tedy nakupuji jen to, na co mám. Mezi těmi několika málo firmami, které mi důvěřují – možná právě díky této zkušenosti s mým okamžitým placením za zboží – je dnes více jak polovina těch, které mi současně poskytují i slušný rabat (aniž bych je o to žádal), nebo tolerují poštovné apod. A toho si vážím. To za druhé. No a konečně, i podle mne velké a zavedené firmy, u kterých jsem nejspíš zapsán jako okrajový odběratel, se „neštítí“ vyžádat platbu předem. A já s tím nemám problém. Tedy stručně řečeno, v drtivé většině dnes všichni chtějí platby předem, jen výjimečně – a dovolil bych si říci „za zásluhy“ – riskují platbu následnou. Tak v čem mají média problém?
  Opravdu tedy nevím, k čemu vede současná mediální kampaň, nabádající občana, aby v e-shopech předem nic neplatil. Komu má vlastně tahle kampaň sloužit? Jako obrana zákazníků mi to nepřipadá. Pravda, jsem jenom obchodní amatér, ale tohle mi prostě hlava nebere. 
  Kupodivu nikdo veřejně a se stejnou intenzitou nenapadá to, co je podle mne větší průšvih, a co se bohužel stalo v česku naprosto běžným jevem v obchodu: Tedy, že podnikatelé si zásadně faktury neplatí v termínu (pokud je vůbec zaplatí). (Prosím a shovívavost v tomto tvrzení od těch, kteří se chovají jako já.) Všichni u nás vědí, že tuhle principální lumpárnu zavedli už otcové privatizace a porevoluční politici. Je to stejně nebezpečné a hloupé, jako tvrzení, že neexistují špinavé peníze, že zde máme akcií na neidentifikovatelného majitele atd. Krucifix, copak je tak těžké ukázat prstem na ty, co tolik skloňovanou korupci vymysleli, vytvářejí, podporují a sami se jí aktivně zúčastňují? Je více než jasné, proč takto znetvořené ekonomické principy fungování státu nemohou být v současnosti změněny, stejně jako to, že onen princip neplacení faktur, který přerostl do gigantických rozměru, je jedním ze základních prvků současného úpadku našeho státu. Všichni dluží všem, především pak státu…
  Pokud jde o N-šopík, zveřejněné obchodní podmínky jsem změnil v tom smyslu, že nevyžaduji platbu předem. V praxi komunikace se zákazníky se naprosto nic nezměnilo, avšak jako švihnutím proutku už jsem si nabil hubu. (Nevím však, jestli zde je přímá souvislosti se změnou obchodních podmínek N-šopíku.) Vysvětluji si to tím, že okruh nakupujících se začal rozšiřovat, což souvisí s tím, že N-šopík se stává navštěvovanější. To je jistě dobře, ale bohužel i o zákazníky mimo okruh modelářů, pro které byl prioritně vytvořen. Zatímco modeláři mne nikdy nezklamali (kupodivu tuhle zkušenost mají i mnozí další kolegové, kteří jsou ochotni se na toto téma bavit), „jiní“ zákazníci už ano. Čímž se v žádném případě nechci kohokoliv dotknout a zdůrazňuji, že si vážím každého slušného zákazníka a nedělám rozdíly mezi nikým a ničím. Ale – a to mi nikdo nemůže zazlívat – začínám být obezřetnější k těm, kteří přicházejí nakupovat poprvé, kteří nejsou zaregistrovaní, anebo kteří již při objednávce kladou velmi podivné otázky, či si dokonce kladou podmínky, které jsou a priory hloupé a nerealizovatelné. V takovém případě se „uchyluji“ k žádosti o platbu předem. Ani to mi nikdo nemůže vyčítat. Nejsem totiž charita.

  Abych byl ale konkrétní a hlavně abych varoval jak naše modeláře, tak i kolegy-prodejce, upozorním na několik svých neblahých zkušeností (pouze tři z několika):
  Varuji každého, kdo by chtěl nakupovat u německé firmy Bavaria (prodává mj. lepty modelů staveb aj.). Stejně jako naprosto všechny ostatní německé e-shopy vyžádali platbu předem při objednávce v jejich e-shopu. Nakupoval jsem v řádu 70 €. Za velmi dlouhou dobu (asi 3 měsíce) poslali třetinu zboží. Na faktuře bylo rukou dopsáno, že další zboží pošlou po jeho zhotovení. Dodnes (rok a půl) nedošlo nic, ani peníze zpět. Nepomohlo bezpočet urgencí, dokonce i s využitím dobrých a zkušených přátel z Německa, nepomohl ani dopis na tamní „berní úřad“ (u nás se traduje, že tohle je nejlepší způsob urgence dodání zboží od podvodníka v Německu). Ani od tohoto úřadu jsem se nedočkal alespoň zdvořilostní odpovědi. Dnes už je to zřejmě nevymahatelná pohledávka v řádu 40 €. Web cit. firmy zmizel z internetu. Nepřeji jim nic dobrého!
  Jestliže jsem naznačil, že jsem poučen manýrami zákazníků z prostředí mimo modelářskou komunitu, tak tady je příklad: Dne 25. 4. 2012 (středa) si objednala osoba pod jménem Libuše Hamříková, Rado…, Praha 8 poněkud méně nakupovaný nástroj OLFA – Rotační řezač malý 28 mm (RTY-1/G), používaný na řezání látek. V poznámce objednávky byl navíc požadavek na možnost dodání obratem. Obratem jsem tedy sdělil, že tuto věc nemám skladem, ale že ji objednávám u dodavatele a do pátku ji budu mít. Díky nadstandardním vztahů s výhradním dodavatelem nářadí OFLA v ČR, firmou Somaty, jsem věděl, že nelžu. Ve čtvrtek jsem skutečně nástroj měl v ruce. Poslal jsem zákaznici jeden mail, druhý mail, dvě SMS-ky – a nic. V úterý ráno jsem zavolal. Po představení se v telefonu mne milostivá paní vymáčkla. A dvakrát mi to zopakovala. Tak tohle je příklad českého hyenismu zákazníka ve směru k prodejci. Ten nůž za 240 Kč si teď můžu dát za obrázek, protože modeláři jej asi potřebovat nebudou. A pak že je špatné vyžadovat platbu za zboží předem.
  Neprovozuji „normální e-shop“, jak se mylně domnívá jiný zákazník, který si na mne postěžoval kolegovi, protože ignoruji jeho objednávku na věc, kterou si vysnil doslova k obrazu svému. Nejdříve prototyp výrobku veřejně znectil kvůli naprosto nepodstatným parametrům, nesprávně ho ve svých komentářích porovnal s jiným profesionálním zařízením, aby si jej po otočení názorů o 180 st. objednal. Ale současně v objednávce vyjádřil kategorický požadavek, že si dodání oné věci představuje v provedení, ve kterém jsme jej nevyráběli/neprodávali, nevyrábíme/neprodáváme a ani ji vyrábět/prodávat nebudeme! Touto dlouhou a složitou větou naznačuji, že přesně tihle lidé mi berou chuť do života a dalšího provozování N-šopíku. Myslím, že jsem dostatečně jasně vyjádřil v záložce Bona Mente, publikované v den zahájení provozu N-šopíku, o co mi jde, komu chci pomáhat a proč N-šopík provozuji. Chápu, že ve smyslu platných právních norem nemůže N-šopík existovat v jiných mantinelech, než které vymezují činnosti všech ostatních e-shopů, resp. obecně prodejců u nás, ale rozhodně si mohu dovolit říci NE člověku, který mi nejdříve svými řečmi odláká fůru zákazníků a pak ze svých ať už jakýchkoliv důvodů přijde ke křížku. Pardon, vola nikomu dělat nehodlám. A taky se nepos… z výhružek o napráskání orgánům…

  Abych však ukončil téma nějakou jasnou formulací. Pro mne není problém posílat zboží a teprve následně si ho nechat zaplatit. Naopak stále věřím ve slušnost našich lidí, kteří jsou spojeni stejným koníčkem, stejnou zálibou, obdobnou potřebou. Všem dosavadním zákazníkům moc děkuji, že se na mne obrátili se svou objednávkou. Vždycky se budu snažit jim vyhovět tak, aby to pro ně bylo přijatelné. Příklady mého zklamání výše jsou opravdu jen čistou výjimkou (a snad to tak zůstane). Že konám správně, potvrzuje řada děkovných, a dalo by se říci velmi příjemných mailů zákazníků, ve který vyjadřují poděkování za důvěru a snad i překvapení, že v současnosti může něco podobného fungovat. (Ano, vím, riskuji, že touto statí si říkám o organizované napadení mého obchodu.)
  Faktem však je, že právě tato komunikace se zákazníky mi dává pocit, že lidi u nás stále přemýšlejí v podstatě stejně a přes všechny nebývalé problémy současnosti vesměs pozitivně. A také, že nebýt těch šizunků, co se každý večer vytahují na obrazovce, s pocitem, že jsou geniální (ano jsou geniální – ale v tom, do jakých konců dotáhli jinak prosperující stát), asi by se nám v Česku žilo dobře. Tedy v tomto ohledu mám kladné zkušenosti – oproti panu Voříškovi (jemuž se omlouvám, protože on jen papouškuje něco, co mu nalinkují chlebodárci).
  Ano, výjimka potvrzuje pravidlo. To platí. Opravdu je ale potřeba kvůli výjimce (za kterou je v tomto případě nutné považovat jednoho podvodníčka mezi tisíci slušnými prodejci a majiteli e-shopů) nabádal národ, aby na e-shopech neplatili předem? To je stejná blbost, jako že si budu platit za doktora, který mi bude operovat slepák. Copak, to že tyhle platby budou jen další legalizací obludné korupce u nás, proti které současná vláda nebojuje, ale vytváří k ní stále lepší a lepší podmínky, to bych chápal.
  Ale proč se najednou vytáhlo do boje proti e-shopům – to zatím nechápu. Snad jediné, co mne napadá, je, že v tom bude zase nějaká Kalouskova kulišárna, jak z nás vytahat další prachy!

Ilustrace: Microsoft 

 

 

 

 

Rubrika: VARIO, ZPRÁVY

komentáře 4

  1. Honza Jáchymstál napsal:

    Ahoj příteli, nenech se prosím ve své bohulibé činnosti otrávit.
    Buď rád, že nepodnikáš ve výrobě, kde Evropská komise zřejmě došla k závěru, že pro každý výrobek je třeba mít nejméně jednu směrnici. A tak tupý úředník sesmolí směrnici, aby ji ještě tupější český úředník tzv. implementoval ve formě nařízení a další ještě tupější úředník následně kontroloval jeho (její, jejich) plnění. A to všechno placeno z našich daní. Ke všemu to „plnění“ těchto nesmyslů nesmírně prodražuje výrobu čehokoliv. No a jelikož toho všeho začínáme mít dost, je třeba, jak správně píšeš, odvést pozornost plebsu někam jinam.

  2. Tom napsal:

    Ono tohle komerčně-akční zpravodajství TV Nova snad nejde brát vážně…?! Nebo se najde někdo s alespoň průměrnou inteligencí kdo jej dobrovolně sleduje a bere jej vážně? Hold to zrovna padlo na eshopy, příště to třeba zase bude reportáž o tom, že se voda ponechaná na mrazu změní na led…
    V ČR je ten problém, že slušný člověk vždy dostane na hubu. Jste slušný obchodník? – dříve nebo později se najde nějaká svině, která Vás jakožto Váš zákazník okrade. Jste slušný zákazník? – dřív nebo později narazíte na obchodníka – svini, který Vás obere.
    Je to smutné, ale je to tak!

  3. bohouš napsal:

    Dávám 101% za pravdu Tomovi. Jak o úrovni „nejsledovanější“ stanice (Honzo, není lepšîm využitím času ležet v 19.30 pod kolejištěm?), tak o lidech a sviních. Jen dodávám, že tyto metody jsou nám denně předváděny a vnucovány z Hradu, Strakovky, parlamentu či od starostů.
    Co jsme si zvolili, to máme 🙁

  4. Luďa napsal:

    Ahoj Honzíku, nenech se otrávit a popřípadě to udělej jako já – zbav se televize. Už víc jak šest let ji nemám a taky žiju…
    O tý kampani co tu popisuješ jsem se tak nebýt Tebe vůbec nedozvěděl. Jinak ale máš ve spoustě věcí pravdu, sám bych mohl vyprávět o vrácených objednávkách, těžké komunikaci apod. Naštěstí můj sortiment je téměř 100% modelářský, takže těch problémových lidí jsem zažil celkem málo. Ale podle hesla důvěřuj a prověřuj, když mi přijde objednávka od nového klienta, tak využívám přítele Googla a někdy dotyčného překvapím dotazem na telefon (jehož číslo mi do formuláře na e-shopu nedal) s požadavkem na ověření objednávky….

Vložit komentář

Text komentáře: