Frézka na drážku pro „Faller car system“
Vydáno: 5.8.2011Již několik roků je na trhu systém osobních, nákladních a dalších vozidel od firmy Faller (v měřítcích N, TT a H0). Možná největší přehlídku jezdících vozidel lze v současnosti vidět v Království železnic. Zdá se, že železniční modeláři jej stále častěji instalují na svá kolejiště. Pravda, zabudovat systém do již vytvořeného kolejiště může být vážný problém a bez značných stavebních úprav kolejiště se to neobejde. O to více by měli o této zajímavé alternativě přemýšlet dopředu ti, co svoje kolejiště právě budují nebo plánují.
Faller car system lze instalovat do kolejiště, ale samozřejmě i zcela samostatně. V poslední době firma nabízí (viz veletrh v Norimberku) i dráhu, kterou lze sestavit z malých modulů, jenž se spojují podobně jako Puzzle. Běžně se ale pojezdová dráha vytváří z překližky.
Přehled jednotlivých komponentů Faller car system lze nalézt na řadě modelářských webů či specializovaných modelářských e-shopů. Jedním z nich je například web Richarda Novotného – ZDE nebo ZDE.
Vozidla jsou vybavena elektromotorkem, akumulátorem, vypínačem a zásuvkou na nabíjení akumulátorů. Otáčivý pohyb motorku je přes šnekový převod přiveden na zadní nápravu. Ve vozidlech je také jazýčkový kontakt, umožňující odpojení přívodu k motorku prostřednictvím externího magnetu nebo elektromagnetu, který se instaluje pod pojezdovou dráhu. Na přední nápravě pojezdu je instalován mechanismus, natáčející kola do zatáčky, a to díky malému permanentnímu magnetu umístěnému na plíšku, jenž magnet přitláčí k pojezdové dráze. V té je zabudován ocelový drát (struna), podle níž je vozidlo vedeno.
K systému, který firma Faller stále rozvíjí, patří kromě několika modelů vozidel různé doplňkové vybavení. Jednak to jsou komponenty elektrické, ale také doplňky dekorativní (dopravní značky apod.), ale i další. Jak upozorňuje Richard Novotný, „velmi elegantní je převoz kamionů po železnici, a na to je určena sada Faller Rollende-Landstrase. V základním setu je nájezd na vagon a další potřebné díly.“ Pokud jde o prvně jmenované komponenty, patří mezi ně např. „stop kontakt“ (zde se vozidlo samo zastaví – zastavení je založeno na principu rozpojení jazýčkového kontaktu ve vozidle magnetickým polem vytvořeným elektromagnetem instalovaným pod pojezdovou dráhou). Mají-li některá vozidla odbočovat z přímého směru, instaluje se el. odbočka (něco na způsob železniční výhybky). Dalším doplňkem je třeba „parkovací místo“ kde může vozidlo stát, aniž by byl vypnut vypínač ve vozidle. Magnetické pole permanentního magnetu rozpojí jazýčkové relé a vozidlo zastaví. Silný elektromagnet naruší účinky permanentního magnetu, což vozidlu umožní z parkovacího místa odjet.. Samozřejmou součástí systému je zdroj pro nabíjení akumulátorů ve vozidlech.
Vodicí strunu je možné na pojezdovou dráhu pokládat dvěma způsoby. Buď ji lze přilepit na plochu (překližku) a „silnici“ vytvořit následně pomocí tmelu, v němž se struna schová. Nebo se struna zapustí do drážky v podkladové desce (například překližka). Firma Faller k tomu vyvinula jednoúčelový nástroj.
Jedná se frézku, která má kat. č. Faller 161669 a jejíž cena už poklesla pod 2000 Kč (např. ZDE). Jistě, jedná se o jednoúčelový nástroj, zajisté by byla ideálnější možnost jeho zápůjčky, ale tak daleko ještě bohužel nejsme… Dokonce ani ve velkých modelářských klubech nebude frézka plně využitá. Nicméně, jak na obrázcích předvádí Honza Merhaut, práce s ní je velmi jednoduchá a ničím jiným zřejmě nelze tak snadno do pojezdové dráhy z překližky vyfrézovat drážku. Dlužno dodat, že šířka rotačního nástroje je 0,6 mm, ocelová struna dodávané pro Faller car system má průměr 0,5 mm.
Obrazová příloha
Obr. 1 – Frézka Faller kat. č. 161669. Je třeba ji napájet dostatečně silným zdrojem el. proudu o napětí 12 V (pro odběr 80 W)
Obr. 2 – V hlavě frézky je rotační nástroj s šikmo broušenými zuby. Tím pádem lze frézku po vyznačené linii „tlačit“ nebo „táhnout“, ovšem musí se samozřejmě pootočit o 180 st. tak, aby zubu byly v záběru
Obr. 3 – Pohon rotačního nástroje je realizován pomocí plochého řemene od motorku umístěného v těle frézky. Po stranách jsou vodicí kolečka, která definují hloubku frézované drážky
Obr. 4 – Detail hlavy frézky z jiného pohledu
Obr. 5 – Ukázka práce s frézkou…
Obr. 6 – … totéž v detailu
Obr. 7 – Do vyfrézované drážky se velmi snadno zasune tlakem nehtu ocelová vodicí struna a velmi dobře tam drží, není nutné lepení ani jiný způsob fixace
Obr. 8 – totéž v jiném pohledu
Děkuji Honzovi Merhautovi za podklady a konzultaci
Foto hlav
Rubrika: DÍLNA, Nářadí, Zpracování
5.8.2011 at 14:04
Frézka bezvadná, Faller Car ještě víc, ovšem mně, pochopitelně, chybí to správné měřítko, tedy TT !!!
5.8.2011 at 20:03
Na návodu přiloženém k sadě je uvedeno i měřítko TT.
7.8.2011 at 21:02
V TT se vyrábí také – například Fa162935 – Autobus Ikarus TT, prodává to 5pHobby – viz http://www.vltava2000.cz/5phobby/goodsdetail.asp?strGoodsID=Fa162935&lngDepartmentID=100
10.8.2011 at 22:08
Lokopine, je možné si objednat díly na FCS pro TT dle tabulky. Jako modely lze použít vozy HERPA, některé jsou již připravené pro FCS. Místo struny je lepší MAGNETKA – jedná se o magnetickou gumu. Používá se na reklamu na auta. Při lepení struny se občas zhoršují vlastnosti magnetického drátu.