Kampak se přes prázdniny schová bůžek ochraňující modeláře?

Docela rád chodím na výměnná setkání modelářů do Opletalky. Vládne tam jakýsi genius loci1). Dneska (12. 6.) tam sice bylo díky současným vedrům k nedýchání už po osmé, skoro jako před vánocemi, byť mám pocit, že kromě špičky tam bylo dnes volněji jak jindy. O to lépe se dalo procházet mezi stoly. Bohužel, postrádal jsem také pár tradičních vystavovatelů, třeba slovensky mluvícího pána, který mi minule prodal N-kové nárazníky za bezkonkurenční cenu.

  U Viktora Pohořelého (pojezdy.eu) jsem si prohlédl novou převodovku od ALSracing (TT), už v černém provedení, o které píšu ZDE. Moc sympatický výrobek! Až bude hotová verze pro N-ka, bude to fakt legrace. A ti, co umí na kolejích rozpohybovat třeba koště, budou mít možnost.
  A propos, pěkně jsem si na téma „nejmenší z malých“ (viz např. drezína Tatra od Lukáše Košťála (dk-model) popovídal s Oldřichem Kopeckým, se kterým jsem se setkal právě u stánku kolegy Košťála a jenž si tam právě lept drezíny kupoval. Už nejsem sám, kdo v hlavně nosí nápad, že tento komicky maličký lept jde nejen sletoval, ale i rozpohybovat…
  Chybu udělali ti N-kaři, kteří dnes nepřišli, protože Pavel Bydžovský donesl novou sadu pěkných nákladních N-kových vagonků. Vagonky jsem u něho bral nedávno, ale neodolal jsem (zase) a koupil si aspoň traktor-nakladač od firmi Viking (9573925).
  U Miroslava Žitného jsem testoval ochotu k výrobě sloupů pro vysoké napětí, resp. konzol – jak jinak než z leptu. „Pošlete návrhy, vyzkoušíme, uvidíme,“ řekl pan šéf firmy Detail, a tím mi nalil do žil naději, že i tento chybějící doplněk pro N-ko bude k sehnání. A ještě mi stihl poradit, jak a z čeho lze ony konzoly typu „dráp“ nebo „příčka“ vyrobit svépomocí.
  U pana Štěpánka (ttauta.cz) jsem si koupil další Tatru (N), tentokrát model 111 S (sklápěčku); ještě jeden typ a budu mít celou sérii. Nejvyšší čas, aby se pan Štěpánek pustil do přípravy výroby Tatry 805, které jsme na vojně přezdívali „kvičala“ (čemuž se jen srdečně zasmál…).
  To nejlepší ale nakonec. Při pátrání po nejlevnějších závorách (cca 400 Kč za profi-výrobek se mi zdá opravdu moc!), samozřejmě funkčních, což byl můj dnešní cíl, jsem narazil na krajana z Moravy, který na stolku sice moc velkou nabídku zboží neměl, ale zato ochota a vtip z něho sršely na dálku. To je pak ta pravá radost z burzovního nakupování. Závory (na elektromagnetické ovládání) jsem si sice neodnesl, vlastně ani nevím proč, asi jsme to s panem Tupým zakecali… Ale za stovku mám moc pěkné nádražní svítidlo a už teď lituju, že jsem si jich nevzal víc na celý perón. Jenže, když já ještě furt nevím, jak bude dlouhý… To svítidlo není žádná oslňující „lapmáž“ s vysoce svítivou LEDkou, ale blikátko2), stejné jako svítilo u nás na zastávce, když jsem jezdil před 45 lety do školy vlakem… Opravdu slušná konkurence zavedeným výrobců, kteří ale bohužel nestíhají…
  Škoda, že o prázdninách se setkání nekonají, snad nás pověstný „duch místa“ neopustí. Nejspíš asi ne, protože není kam se přestěhovat.

(rev. 13. 6. 2010 )
________________________

1)  Genius loci je latinské slovní spojení znamenající duch místa. V římské mytologii byl Genius loci duch či bůžek, ochraňující určité místo, často býval zobrazován jako had. V dnešním slovníku má však tento obrat spíš význam specifické atmosféry dané oblasti, než jakési místní ochraňující síly. In: Wikipedia.org
2) Po nočním pátrání na netu s významnou metodickou podporou Martina Pinty, který mne navigoval jak a co změřit, jsem došel k poznání, že v nádražním svítidle není zabudovaná (v rozporu s tvrzením prodejce) LEDka, ale žárovka. Podle rozměrů a naměřených hodnot se s největší pravděpodobností jedná o výrobek, který nabízí firma Viessmann ZDE pod katalogovými čísly 6209 nebo 6210 – Glühlampe klar T 3/8 Ø 1,3 mm 1,5 V, 15 mA za 2,75 € – přičemž rozdíl mezi oběma typy je v počtu vodičů vycházejících z patice – buď jeden,nebo dva. Kterou z obou žárovek použil konstruktér popisovaného nádražního svítidla netuším, protože se mi zatím na mailový dotaz neozval.

Rubrika: ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: