Roubíčkovo kolejiště

V podkroví rodinného domku Miroslava Roubíčka v Českých Budějovicích jsem viděl modelářský skvost v podobě kolejiště ve velikosti N. Kolega Roubíček říká, že ho staví asi 4 roky a skromně zdůrazňuje, že ještě není hotové. Nicméně, i při podrobné rekognoskaci nenacházím nic, co by šlo ještě vylepšit, snad až na jedno či dvě místa na nejvyšším bodě kolejiště, kde vyrůstá chatařská osada a v pozadí okolo horské stanice jsou ještě místa, která by snesla lepší osázení porostem.

  Ale jinak jsou na ploše asi 3 x 2 metry (neměřil jsem to) vytvořeny v jednotlivých částech kolejiště takové detaily, že oči přecházejí a člověk se podivuje nad fantazií tvůrce. Ostatně, celé řešení kolejiště, tedy vedení okruhů, uspořádání výměn v nádražích či vymyšlení nájezdů a sjezdů mezi jednotlivými „patry“ kolejiště s řadou mostů, tunelů, skalisek, budov, hospodářských objektů, nádraží, lidiček, zvířátek atd. je natolik promyšlené, že mi trvá dlouhé minuty než pochopím odkud kam který vlak jezdí.
  Fascinující pro mne je, že celé kolejiště je řízeno analogově (stejně jako všechny trakční vozidla) – a ono to jezdí jako z partesu. Tedy abych byl správně pochopen – několik vlaků jezdí současně po směru i proti sobě, vlaky předpisově zastavují u návěstí, na přejezdech se zavírají závory. A přitom žádný digitál, žádný RailCo :-). Takový fofr jsem zatím viděl jen na digitálně ovládaném kolejišti. „Všechno je to postaveno na modulech od pana Zajíce,“ vysvětluje majitel a já mám zase co studovat a dohánět neznámé…
  Překrásně ztvárněná je podle mne především oblast depa lokomotiv s točnou (Fleischmann). Jsou zde úžasné scénky z reality. Kromě jiného třeba hromádky šrotu, odložený stavební materiál, desky, roury atd. Stojí zde také drezína Tatra z leptu dk-model (kvůli které jsme se vlastně s panem kolegou seznámili, když mi poslal její fotografii),  také je zde zauhlovací jeřáb z leptu včetně miniaturního kolejiště s vozíky na uhlí. „Tohle mi udělal pan Hartl z Velenic,“ přiznává majitel a opět se neprávem označuje za nezkušeného modeláře. Opak je pravdou! Lépe než slova to ukazují fotografie, které mi Miroslav Roubíček dovolil v jeho hájenství pořídit.
  Co ale nelze vyjádřit fotografiemi jsou desítky informací charakteru tipy-triky z vlastního bohatého know-how získaného při modelaření. Například „kapitola“ odlévání forem pro pojezdy a podvozky, nebo práce s resinovými odlitky karosérií vozidel, zpracování leptů vagonů byla pro mne k nezaplacení. Takže, díky pane kolego.
  Dlužno už jen dodat, že sobotní „bytový seminář“ se uskutečnil spolu se Zdeňkem Krušinským (červené tričko), jehož lektorské snahy rozšířit nám modelářské obzory teprve musím zpracovat. 

Text a foto hlav, 2. 5. 2010

 

Pokračování ZDE

Rubrika: FOTOGALERIE, Kolejiště

Vložit komentář

Text komentáře: