Hlavní nádraží v Praze v on-line přenosu

Hlavni-nadraziRedaktoři Technet.cz opět zabodovali. Ve spolupráci se stále populárnějším webem Playtvak.cz a dalšími zainteresovanými odborníky připravili v aplikaci Slow TV nepřetržité pozorování života na jižním zhlaví Hlavního nádraží v Praze. Na webu Playtvak.cz ZDE a stejně tak na webu Technet.cz ZDE lze kromě pohybu vlaků sledovat i aktuální hlášení pro cestující a o kousek níž také kompletní jízdní řád a další informace. S laskavým svolením šéfredaktora Technetu.cz Jana Kužníka se lze nyní k aplikaci přihlásit i z Honzíkových vláčků.cz (viz pravá lišta).

V článku „Na železnici, dějou se věci…“ z pera Jana Kužníka, Lukáše Kohouta a ŽelPage.cz, publikovaném na Technet.cz 10. února t. r. – ZDE -,  se lze dočíst, že video z hlavního nádraží snímá IP kamera AXIS Q1635 s 80mm objektivem a funkcemi Lightfinder a WDR pro kvalitní barevný obraz v různých světelných podmínkách a dokonce i v noci. V operační paměti kamery je nahraná aplikace CamStreamer společnosti NetRex , která umožňuje přenos videa přímo z kamery do přehrávače Playtvak.cz.

Přes den je pochopitelně na nádraží velmi živo, v noci naopak klid, ale noční nasvětlená budova nádraží a zastřešené peróny mají své nezanedbatelné kouzlo; kdo chce relaxovat tímto způsobem, má možnost 🙂 . V záběru kamery je i část magistrály, na které dnem i nocí pulzuje automobilová doprava velkoměsta, tedy když tam zrovna nestávkují taxikáři za legalizaci své nehorázné zlodějiny.

Pokud toho, kdo sleduje on-line přenos z Hlavního nádraží v Praze zajímá, jaký vlak právě do nádraží přijíždí, nebo jej naopak opouští, na stránce pod videem najde kompletní jízdní řád. Když se ukazatel myši nechá chvilku stát na některé položce jízdního řádu, objeví se detailnější údaje např. o způsobu řazení vlaku, informace o nutnosti rezervací atd. Prostřednictvím této webové stránky se uživatel také dozví aktuální informace o zpoždění vlaku a číslo nástupiště.

A cože je to ta Slow TV? Slow TV je charakterizována jako nejzábavnější televizi i o zdánlivě úplně nudných věcech. Je to TV vysílání v přímém přenosu z míst, která slibují zajímavé příběhy. Jinými slovy, lze pozorovat „obyčejné scény ze života lidí, zvířat, rostlin i strojů, jak se odehrávají právě v tomto okamžiku. Je to nuda? Možná jen na první pohled,“ píší autoři.

Na Playtvak.cz lze pozorovat třeba:

padesát druhů ptáků a dalších zvířat na jednom místě,
přistávání a starty letadel na ruzyňském letišti,
zimní Prahu s výhledem na pražský hrad,
„cvrkot“ v pražské spalovně odpadků,
– ale také pohled do pražských ulic kamerou umístěnou na tzv. mazací tramvaji atd.
 

Tyto a další zajímavé informace se lze dočíst ZDE.

 

Schéma nástupišť a kolejí stanice Praha hlavní nádraží – stav v 60. letech 20. st.

prahahlm-1960_1k

(Z archivu Fr. Krásy)

K číslování kolejí doporučuji prostudovat článek F. Krásy na jeho webu „Číslování kolejí, výhybek, návěstidel“ ZDE. Obdobný článek je publikován též na webu Parostoj.net – ZDE.

.

Schéma nástupišť stanice Praha hlavní nádraží – stav 2003

prahahln

(Z archivu Milana Ferdiána)

 

Aktuálnější stav (2007) našel Bohouš Partyk – ZDE. Zdroj: http://www.iwan.eu07.pl/

Phahln_koleje

Obr. – Koleje zleva na záběru kamery – jižní zhlaví – K = kolej (červeně), *N* = nástupiště (modře):
K13a – kusá | *N I.A.* | K11a kusá | *N I* | K9 | K7 | *N II* | K1 | K2 | *N III* | K8 | K12 | K14 | *N IV* | K20 | K22 | *N V* | K24 | K26 | *N VI* | K28 | K30 | *N VII* | K32 (poslední koleje nejsou vidět na záběru kamery).
Na severní straně nádraží, která není na záběru vidět, jsou kusé koleje 13b, 11b a nástupiště I.B. Končí proti budově podobně, jako na jihu 13a a 11a.

.

 

 

 

Rubrika: ZPRÁVY

komentářů 5

  1. Kamil Š. napsal:

    Přátelé, uměl by někdo popsat označení nástupišť a čísla služebních kolejí na jižní části Hlavního nádraží z pohledu kamery Playtvaka.cz? Nějak se nemůžu zorientovat při hlášení té paní z nádražního rozhlasu. Děkuji.

  2. Bohouš napsal:

    Mimochodem, na webu SŽDC – ZDE – jsou k dispozici (asi) všechny aktuálně provozované tabule na nádražích v ČR s údajem o druhu a číslu vlaku, směru jízdy, času příjezdu a odjezdu, z kterého nástupiště, resp. koleje a také o event. zpoždění. Ale plánek nástupišť a kolejí jednotlivých nádraží tam není. U malých nádraží to není nutné, ale souhlasím, že k prezentaci Playtvaka.cz z pražského hlavního nádraží by se plánek hodil…

  3. Josef Š. napsal:

    Škoda, že kamera Playtvaka.cz zbytečně zabírá kus severo-jižní magistrály, namísto pravé části vyšehradského zhlaví Hlavního nádraží, a že není víc skloněna, aby byla vidět větší část tohoto zhlaví. Právě pohyb vlaků přes výhybky je zajímavý, že? To pozadí zase až tak důležité není.. Ale jinak dobrý! Pepa.

  4. Bohouš napsal:

    Tak, po dlouhém hledání se mi podařilo najít plánek současného stavu (resp. přesněji stavu plánovaného v roce 2007) – ZDE.
    Ten nákres na konci článku je cenný, ale jeho pravá strana odpovídá stavu před vybudováním Nového dopravního spojení (čtyři koleje v tunelech pod Vítkovem).
    Takže, když si to shrneme:
    Koleje zleva na záběru kamery – jižní zhlaví (K=kolej, *N*=nástupiště):
    K13a – kusá, *N Ia*, K11a kusá, *N I*, K9, K7, *N II*, K1, K2, *N III*, K8, K12, K14, *N IV*, K20, K22, *N V*, K24, K26, *N VI*, K28, K30, *N VII*, K32 (není vidět na záběru).
    Na severní straně, která není na záběru vidět, jsou kusé koleje 13b, 11b a nástupiště Ib. Končí proti budově podobně, jako na jihu 13a a 11a.

  5. Bohouš napsal:

    Tak konečně legálně a veřejně publikované informace ZDE .
    Děkuji Hankovi na fóru za zajímavou informaci – ZDE.

Vložit komentář

Text komentáře: