Plecháč (řada 242.228-5) ve Žďáře nad Sázavou

Jak jsem vyčetl z moudrých knih, tahle lokomotiva, výrobek n. p. ŠKODA, je přímým pokračovatelem univerzální střídavé lokomotivy osvědčené řady S 499.0 (240), odvozené od řady S 489.0 (230), kterým se přezdívalo Laminátka. Jelikož prý sklolaminát byl dražší jak kov, nová řada už měla  skříň kovovou, ale to znamenalo nové designerské ztvárnění. Z tohoto důvodu dostaly lokomotivy nové řady S 499.02 (242) skříň až na provedení bočnic shodnou se stejnosměrnými lokomotivami řady E 469.3 (123).

  Tyto lokomotivy se vyráběly v letech 1979 až 1981. Ve třech sériích jich ČSD převzaly celkem 86, přičemž stroj S 499.0286 uzavřel mnohaletou kapitolu dodávek lokomotiv ŠKODA první generace. Není bez zajímavosti, že v současnosti jsou provozovány už jen 82 stroje, protože čtyři lokomotivy byly zrušeny po haváriích. Dvě další těžce poškozené lokomotivy ze srážky u žst. Plešnice byly nakonec opraveny a znovu zprovozněny.
  Elektrická lokomotiva řady 242 je napájena střídavým napětím 25 kV. Lokomotiva je vybavena trakčním transformátorem a čtyřmi trakčními stejnosměrnými motory, které lokomotivě dávají výkon 3080 kW. Maximální rychlost lokomotivy je 120 km/hod.
  V provozu se lokomotivy řady 242 plně osvědčily. Jsou to poměrně jednoduché a robustní stroje, vlastně jedny z posledních, které se ještě obešly bez elektroniky.

Zdroj a bližší informace: Švestka, D.: Atlas lokomotiv. In: http://www.atlaslokomotiv.net/loko-242.html

Obr. 1 – 4 – Lokomotiva řady 242.228-5 „Plecháč“ na nádraží ve Žďáře na Sázavou dne 20. 7. 2010

Foto (z kamery Panasonic GS-250): hlav

 

Rubrika: FOTOGALERIE, Skutečná železnice

Vložit komentář

Text komentáře: