Jeden z posledních – Doppelset PIKO

V socialistické etapě výrobce modelové železnice PIKO registrujeme období, o němž můžeme mluvit jako o čase “útlumu spějícímu k zániku”. O to zajímavější jsou artefakty, jenž se čas od času vynoří a budí nejen badatelskou zvědavost, ale pomáhají odpovídat i na některé všetečné otázky.

  Takzvané “startsety” velikosti N východoněmeckého podniku v oněch červenožlutých krabičkách s průhlednou části znali fanoušci “eNkařů” minimálně stejně dobře jako své boty. Je otázkou, jak to bylo s exportními, modrými a většími soupravami, kde byly mašinka a vagónky usazeny v bytelném polystyrénovém loži. Nebyly v nich už žádné tiskoviny, návod na manipulaci s přiloženým trafem byl vytištěn přímo na dno krabice. Koho nenapadlo polystyrénovou vložku vyndat, byl o poznání chudší.

  Zanícení zájemci o PIKO při brouzdání po internetových stránkách občas na tyto Export-Set narazili, ale pokud si pamatuji, jen jedna nevýrazná fotka se týkala poměrně masivního EXPORT-Doppelsetu. Na jedné z nejpečlivěji vedených webovkách www.piko-n-bahn.de spravovaných Haraldem Heidenreichem najdeme zmínku – bez katalogového čísla (vzhledem k dlouhodobé absenci je otázka, zda se upoutávka někde vůbec objevila) – o Doppelzugpackung mit BR 118 und BB9200 der DB. A tady se začíná odvíjet ona sféra dohadů.

  Podařilo se mi sehnat originální Doppelset a hned po jeho prozkoumání mi bylo jasné, jak “soudruzi z NDR” postupovali – nebo mám aspoň určité povědomí. V hodně velké krabici jsou totiž sesazeny dva klasické exportní polystyrenové vnitřky. V mém případě to byly katalogové položky 5/661 a 5/664. První obsahuje červenokrémovou V180/118 a tři nákladní vozy, ve druhé je panoramatická V118 a tři původně sovětské 47K, ovšem v provedení TEE (Trans Europe Express). Obě krabice jdou snadno vyjmout a proto není vyloučeno, že v továrně byly seskládány různé varianty export-setů – ostatně pan Heidenreich ve svém titulku volí francouzskou elektriku BB9200 – ta se v exportní, třebaže holandské, verzi objevila v setu 5/671.

  Další otázkou je přiložená dokumentace. V mém boxu byla klasická “knížečka”, která byla přidána ke každé lokomotivě, stejně tak podobná brožurka na správné zacházení s trafem (v tomto případě typ Junior, katalogové číslo 5/1761). Protože v setu 5/664 byly dvě výhybky, je tu i malý list s plánkem zapojení trafa a návodem na sestavení oválu. A konečně na značně vetchém papíru atypického formátu se nacházejí prodejny modelové železnice v tehdejší NDR. To je dnes už skutečně jen raritní artefakt – konkrétní set jeho první majitel zakoupil v roce 1987 v jedné ze sedmi prodejem v Rostocku. Pokud vás zajímá cena, činila 162,- východoněmeckých marek, což by při stálém kursu vyšlo na nějakých 489,- Kč. Suma nikoli zanedbatelná, vždyť autodráha československé výroby typ CHAMPION vyšla v základním provedení na 360,- Kč.

  Dostupnost setu v NDR dokazuje, že se podnik nejspíš začal zbavovat exportních balení všemi možnými formami. To by naznačoval i fakt, že se Doppelset, primárně určený pro západní Evropu, objevil na domácí půdě. Jestli byl k mání i v ČSSR, to s jistotou říci nemohu, ale při svém ne zrovna namátkovém pátrání po eNku jsem na něj nenarazil.

Foto autor
.

 

Rubrika: MODELY, PIKO aj. z Německa, VARIO, ZNÁŠ TO?, ZPRÁVY

komentáře 3

  1. Petr napsal:

    Dobrý den, jeden tento set se nedávno objevil na Aukru. Není to zrovna on?
    Díky

  2. RoBertino napsal:

    Správný postřeh. S velkou pravděpodobností to bude on.

  3. Petr napsal:

    Moc pěkný a gratuluji ke koupi.

Vložit komentář

Text komentáře: