Přejezdové výstražníky v měřítku N zhotovené metodou 3D tisku

Na počátku letošního roku jsme na stránkách Honzíkových vláčků – ZDE – zveřejnili stať o stavbě návěstidel v měřítku 1:160. Současně jsme zveřejnili kde je možné je získat. Na základě mohutné odezvy železničních modelářů jsme se následně rozhodli zpřístupnit tato návěstidla všem zájemcům ve formě „stavebnic“. Pro jejich kompletní výrobu jsme nenašli výrobce. Do dnešního dne si zájemci (věříme, že spokojení) objednali více jak 300 návěstidel. Děkujeme. Rozhodli jsme se proto rozšířit sortiment nabízených stavebnic, tentokrát o přejezdové výstražníky.

  Přejezdové výstražníky v eNku jsou u nás zbožím dlouhodobě velmi špatně dostupným. Většina prodejců železničních modelů a jejich příslušenství má v nabídce železniční přejezdy německých výrobců vybavených (pochopitelně) zabezpečením odpovídajícím německým reáliím. Svého času byly na trhu k dispozici výstražníky p. Němečka, ale kdeže ty loňské sněhy jsou. Podle našeho průzkumu trhu v současnosti nevíme o českém výrobci nabízejícím přejezdové výstražníky, které se vyskytují (případně vyskytovaly) na přejezdech v našich zemích (tedy v Čechách a na Slovensku) v různých modelových etapách. Rozhodli jsme se tedy tuto mezeru alespoň částečně zaplnit.

Stručný přehled reality na našich přejezdech

  Na našem území byly v období po 2. světové válce používány postupně čtyři základní typy přejezdových výstražníků. Cílem tohoto textu není probírat se jejich historií, pouze uvedeme stručný přehled (vč. několika obrázků). Hlavním cílem je upozornit zájemce na možnost pořídit si tyto přestavníky v měřítku N nabízené pod značkou „JJ3D“ stejně, jako tomu je u návěstidel.

A. Vzor SSSR

  Od r. 1953 byly na československých přejezdech instalovány výstražníky typu SSSR (viz obr. 1), zprvu dovážené ze Sovětského svazu, později vyráběné licenčně i u nás (více informací např. ZDE). Kromě provedení vyobrazeném na obrázku níže (tedy dvě červená světla + pozitivní bílé světlo) se vyskytovaly i další varianty (bez pozitivního světla, tři červená nebo i jen jedno červené světlo apod.), viz např. ZDE, i s různými délkami stínidel.

Obr. 1 – Přejezdový výstražník vzoru SSSR v Otradovicích (poslední funkční na naše území, snesen v r. 2018) – zdroj

.

B. Výstražníky Výzkumného ústavu dopravního (VÚD)

  V 60. letech bylo zmíněným výzkumným ústavem vyvinuto a postupně i instalováno zabezpečovací zařízení nového typu. Bylo určeno primárně pro vedlejší jednokolejné neelektrifikované tratě na přejezdy bez závor. Existovalo ve dvou provedeních, a to ve variantě s pozitivním bílým světlem (obr. 2) i bez něj (obr. 3). Výstražník bez pozitivního světla byl výrazně menší a často byl osazován i na vlečkových přejezdech i v městské zástavbě.

Obr. 2 – Přejezdový výstražník VÚD na přejezdu v Praze-Veleslavíně (zdroj). V současnosti již nahrazen typem AŽD 71

Obr. 3 – Přejezdový výstražník VÚD na vlečce v Brně (zdroj)

.

C1. Vzor AŽD 71

  Od r. 1971 byly na všechny typy železničních přejezdů instalovány výstražníky vyvinuté podnikem Automatizace železniční dopravy. Podobně, jako návěstidla stejného podniku z té doby, byly původně vyráběny s hranatými stínidly, která byla v průběhu 70. let nahrazována stínidly kulatými a kratšími. Výstražník bez pozitivního světla se od výstražníku se všemi třemi svítilnami (obr. 4) vzhledově liší pouze zaslepeným místem bílé svítilny (viz obr. 5).

Obr. 4 – Výstražník vz. AŽD 71 s novějšími stínidly (zdroj)

Obr. 5 – Výstražník vz. AŽD 71 s původním tvarem stínidel, bez pozitivního světla (zdroj)

.

C2. Vzor AŽD 97

  Koncem 90. let minulého století začaly být na železniční přejezdy instalovány výstražníky nového typu s typickým vizuálem s bílým pruhem rámujícím štít výstražníku (obr. 6).

Obr. 6 – Přejezdový výstražník vz. AŽD 97 (zdroj)

.

Modely výstražníků v měřítku N

  Pro potřeby modelářů jsme se rozhodli dodávat „stavebnice“ všech zmíněných typů výstražníků s výjimkou výstražníků sovětského typu. Proč? Na prototypech jsme si vyzkoušeli, že sestavení těchto výstražníků je velmi komplikované. „Berany“ nesoucí horní svítilny i podpora dolního světla jsou zhotoveny z ocelové trubičky průměru 0,4 mm, kterou je jednak potřeba provléci potřebný počet vodičů a zejména ji naohýbat tak, aby nedošlo k jejímu zalomení (a tím k znemožnění pohybu drátků uvnitř trubičky). Nebyli bychom schopni zaručit sestavitelnost tohoto modelu. Přesto bude existovat výjimka: Výstražníky vz. SSSR můžeme dodat ve formě hotového modelu, samozřejmě za odpovídající cenu; v případě zájmu se prosím obraťte přímo na jjtride@gmail.com.

  Ostatní typy výstražníků budou k dispozici ve formě sad dílů (stejně jako tomu je u návěstidel). Každá sada bude obsahovat díly pro stavbu dvou kusů výstražníků (k instalaci na běžný přejezd). Stejně jako v případě návěstidel, k připojení výstražníků k elektronice kolejiště bude sloužit destička vkládaná do soklu výstražníku, na kterou je možné instalovat potřebné rezistory (pro modul např. od TrainModules) nebo kontakty přemostit cínem (např. pro modul PeLi).

Obr. 7 – Sada přejezdových výstražníků z dílny „3JJD“

  Stejně, jako návěstidla, budou i stavebnice výstražníků v prodeji výhradně v obchodě Mašinky.cz u vedoucího Martina Valtera. V této prodejně také budou k prohlédnutí funkční modely.

Objednávky je možné zasílat od 10. 9. 2020.

  *   *   *   *   *

Sledujte prosím novou ANKETU (na pravé liště)

Pomozte nám zjistit zájem o výstražníky zhotovené metodou přesného 3D tisku

.

 

Rubrika: Doplňky, Elektronika, Kolejiště, STAVBY, ZPRÁVY

komentáře 2

  1. Jitka Radimská napsal:

    Fakt dobrá nabídka!

  2. Jirka napsal:

    Výstražníky jsou nádherné. Neplánujete jejich zvětšení do velikosti TT? Vzhledem k tomu, že je prakticky nikdo nevyrábí, se dá předpokládat velký zájem i v tomto měřítku.

Vložit komentář

Text komentáře: