Nano Express Train. Je to hračka či technický pokrok?

Na stránkách Teeny Trains – ZDE jsou za necelých sto dolarů nabízeny zajímavé miniaturní … „cosi“. Je obtížné ony věci označit slovem hračka, anebo na druhou stranu hovořit o ukázce technického pokroku. Tak či onak, ve skutečnosti to je spojení obojího, jinými slovy, velmi zjednodušená praktická ukázka technického pokroku. Jedná se o lineární motor a jeho praktické představení na železničním modelu, dlužno dodat, že modelu velmi malého měřítka, ale taky hodně kýčovitém. Také je úvodem třeba doplnit, že na stejném principu se pohybují zkušební vlaky v Německu a Japonsku.

  V tomto příspěvku se budeme věnovat jednomu z modelů nabízený v cit e-shopu pod názvem „Ghost Nano Express Train“ (za 90 USD). Už při detailním pohledu je patrno, že pohybující se vláček je poněkud nezvyklé konstrukce – viz obr. 1.

                                
Obr. 1

  Základem modelu je jízdní dráha s řídící elektronikou umístěnou uvnitř „kopce“. Externí napáječ zajišťuje dodávku potřebné energie (obr. 2).

 
Obr. 2

  A nyní k vlastnímu principu. Jedná se de fakto o klasický vícefázový motor, ne v kruhovém, ale rozvinutém tvaru. Ve vlastním modelu vláčku není žádný motorek, žádná převodovka a ani žádný pérový strojek. Každý vagonek má podvozek tvořený magnetickým materiálem. Pohyb zajišťuje „kolejové podloží“, které tvoří soustava magnetických cívek vytvářející pohybující se magnetické pole – viz obr. 3.


 Obr. 3

  Elektronika řídí postupný posun magnetického pole, tak jako se otáčí magnetické pole v klasickém třífázovém motoru, kde unáší rotor, který se následně otáčí. V tomto případě posouvající se magnetické pole unáší podvozky jednotlivých vagónku a tím se celý vláček pohybuje. V případě této „hračky“ se vagonky pohybují na kolečkách a magnetické pole pouze zajišťuje pohyb.
  O tomto principu jsem již psal ve článku o T-gauge – ZDE. Jako dítě jsem totiž dostal k vánocům dárek – byla to skříňka asi 40 x 40 cm a vysoká asi 10 cm. Na horní části skřínky byla tištěná tapeta zobrazující železniční okruh, v rozích byly domečky a na boku byla malá klička určená k otáčení. Na natištěné koleje se položila dřevěná mašinka se třemi vagónky. Mašinka měla mezi koly magnet a uvnitř skříňky –  pod horní nemagnetickou deskou – se pomocí kličky otáčelo kolo z překližky o stejném průměru jako natištěné koleje na horní straně a v jednom místě na obvodě byl přilepen magnet, který při otáčení kličkou vytvářel „pohybující se magnetické pole“ a unášel mašinku po okruhu.
  To bylo asi před 55 lety. Z čehož je vidět – nic nového pod sluncem! Jen starý princip provedený moderními prvky a moderní technologií. 
  U skutečných zkušebních vlaků magnetické pole nejen vlakem pohybuje, ale ještě vytváří vztlakovou sílu a tím pádem se vlak pohybuje nad vodicí dráhou (bez dotyku s ní) na magnetickém „polštáři“. Ostatně, na stejném principu se pohybují modely „magnetických“ vlaků v různých sci-fi filmech.
  Tak mne teď napadá, že tato „hračka“ může sloužit i jako školní pomůcka pro výuku moderních trendů při pohonu vlaků na dopravních školách.

Podle stránky Teeny Trains volně zpracoval Jaroslav Vorlíček; fotografie převzaty tamtéž; na předmětný článek upozornil redakci Honzíkových vláčků Martin Pinta.

A zde je i ukázka jízdy modelu – http://teenytrains.com/Ghost-Nano-Express-Train-GS100.htm

 

Rubrika: Elektronika, TECHNIKA, VARIO

Vložit komentář

Text komentáře: