Pošli příspěvek 'Když pára táhla Gagarinovu raketu na start, aneb co jezdilo a jezdí po kolejích na Bajkonuru' známému

Pošli kopii příspěvku 'Když pára táhla Gagarinovu raketu na start, aneb co jezdilo a jezdí po kolejích na Bajkonuru' známému

* Required Field






Separate multiple entries with a comma. Maximum 5 entries.



Separate multiple entries with a comma. Maximum 5 entries.


E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
Rubrika: VARIO, Ze života (reportáže), ZPRÁVY

komentáře 4

  1. Dash9 napsal:

    Dobrý den, nerad Vám beru iluze, ale lokomotivy řady TEM2 mají napřímo nejspíš pramálo společného s naším čmelákem. Jejich předchůdkyně, řada TE-1 byla „odvozena“ reverzním inženýrstvím z amerických lokomotiv ALCO RSD-1, které byly na sklonku války dodány v rámci spojenecké pomoci do Sovětského Svazu.
    Pododný vzhled se čmelákem k myšlence příbuznosti svádí, ale on je to poměrně obvyklý vzhled pro tento typ lokomotiv a v případě TEM2 tak jde pouze o zahranacené tvary původní TE-1.
    Ale abychom příbuznost zcela nezatracovali, tak ve čtyřnápravovém provedení byly lokomotivy ALCO nesporným vzorem naší T434.0 (respektive T436.0), z níž byl později odvozen Hektor T435.0, takže sovětské i československé lokomotivy mají ve výsledku společný rodokmen. Zdraví MR

  2. TOP5: Vozidel ve službách kosmonautiky – ITmix.cz napsal:

    […] Zdroje informací:
    https://www.elonx.cz/astronauty-ke-crew-dragonu-dopravi
    https://news.mynavi.jp/article/20181213-740344/
    https://www.nasa.gov/centers/dryden/multimedia.html
    https://thespeedtrap.net/2017/11/13/history-hits-nasas-hot
    https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%AD%D0%9C2https://www.dieselloc.ru/soviet-teplovozy.html
    http://ursa-tm.ru/forum/index.php?/topic/38960-baykonur
    https://www.astro.cz/clanky/kosmonautika/pasove-prepravniky
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Crawler-Transporter […]

  3. Ondra napsal:

    Vím, že je tento článek již dva roky starý, nicméně i tak bych rád poopravil jednu drobnost.
    Rakety (včetně té Gagarinovy) na rampu nikdy nedopravovaly parní lokomotivy. Nedokážu si moc představit, jaký „čurbes“ by nadělaly saze na raketě i v montážní hale. K dopravě raket řady R-7 (což byla i raketa pro Sputniky, Gagarina a další) byly od počátku používány dieselelektrické lokomotivy. Jako důkaz snad poslouží poměrně unikátní propagační film ohledně Gagarinova letu (v čase cca 7:49 začíná záběr na převoz rakety):
    https://www.youtube.com/watch?v=Q3YMzcTPoXM
    Parní lokomotivy dopravovaly pracovníky z města na jejich pracoviště na kosmodromu. 😉

  4. admin napsal:

    Dobrý den, děkuji za názor, který jste vyjádřil v příspěvku do diskuze k mého článku.
    Nemám patent na rozum, takže se s Vámi nebudu přít o to, zda „pára“ na Bajkonuru ano či ne a kdy a kde. Při zpracování tématu (asi ve třech příspěvcích na mém webu a jednom příspěvku pro iDnes), které dosud u nás nikdo před tím neučinil, jsem vycházel z dostupných materiálů, z konzultací např. s Pavlem Toufarem, lidmi, kteří něco vědí o vývoji českých a ruských lokomotiv a samozřejmě bezpočtu statí a videí, které jsou běžně dostupné.. Taky jsem získal čerstvé informace od dvou badatelů, kteří v nedávné době „prošmějdili“ Bajkonur. A konečně se mi podařilo najít i rozsáhlý zdroj přímo v Rusku (novinář píšící pod nikem Skalpel, se kterým jsem některé věci konzultoval taky).
    Takže, jelikož jsem těmto zdrojům (které jsou v článku zmíněny) uvěřil, pravda, aniž bych měl možnost některé informace opakovaně ověřit z dalších zdrojů, nemám v úmyslu cokoliv na svém textu měnit, vč. nynějšího „sporu“ o tom, jestli rakety tahaly parní lokomotivy. Jestliže vycházíte jen z videa, na které jste mi dal odkaz, vězte, že se nejspíš jedná o sestřih mnoha záběrů i z jiných časů, dominantně prezentující onu historickou událost (Gagarin na start), ale zrovna třeba ten záběr na dieselovou lokotku ČME2 je nejspíš z mnohem pozdější doby (usuzuji na to podle imatrikulačních znaků). Ale o to vůbec nejde. Propagace je propagace!
    Jestli se domníváte, že z parní lokotky by na taženou/tlačenou raketu dopadaly saze z kotle (píšete „čurbes“ a já vám rozumím), máte, ale i nemáte pravdu. Nebyl jste zřejmě nikdy blízko dieselovky ruské výroby (třeba Sergej), která když zabere, vyplodí bezmála stejný sajrajt jako parní stroj. A k tomu ještě mazlavý. Ostatně, i v některém ze svých článků někde píšu, jak si fírové na Bajkonuru upravili ČME2 pomocí barelu na výfuku (funkce tlumiče a eliminace jisker).
    Bohužel, vím, že přes veškeré mé pátrání a především díky mým velmi omezeným možnostem získat dobové informace o železniční dopravě na Bajkonuru tady existuje hodně otazníků. Já už se jejich rozklíčování kvůli stáří věnovat nebudu. Ale byl bych moc rád, kdyby se našel někdo a pokračoval..
    Děkuju za možnost opět se zamyslet nad ne zcela probádanou kapitolou ruské kosmonautiky.
    Jan Hlaváček

Vložit komentář

Text komentáře: