Tajemství železnic, aneb příjemné překvapení z produkce ČT2

V sobotu dopoledne, při pravidelném rituálu čtení oblíbeného tisku, jsem místo rozhlasu netradičně pustil televizi. Shodou okolností na ní byl z minulého dne naladěn kanál ČT2 a náhoda tomu chtěl, že jsem se trefil do úvodních titulků prvního dílu volného dokumentárního cyklu, který dostal vcelku zajímavý název – Tajemství železnic. Po osobních zkušenostech s přípravou jiného tajemného TV pořadu o kriminalistice jsem zavětřil, kdože chce zase poodkrývat jakási tajemství. A asi jsem udělal dobře, že jsem půlhodinový dokument tohoto nového TV cyklu dokoukal, protože mne vskutku zaujal.

  Produkce a autoři pořadu zmiňují na speciální webové stránce – ZDE – fakt, že v Česku máme nejen obrovskou železniční historii, ale hlavně že „dodnes máme jednu z nejhustších sítí železniční dopravy na světě.“ Vyvozují z toho, že tudíž „k životu na kolejích se váže také existence velkého množství technických památek. Některé z nich jsou všeobecně známé, jiné zůstávají důmyslně ukryty před zraky lidí a zachovávají si svá tajemství, o nichž ví jen hrstka železničních nadšenců.“ A proto se rozhodli, že „v jednotlivých dílech dokumentárního cyklu budeme vyprávět příběhy železničních staveb, které dodnes slouží svému účelu. Ale i těch, z nichž dnes zůstala jen torza pohlcená okolní krajinou. Unikátní, ale i zaniklé a umírající stavby přiblížíme divákům v rozhovorech s odborníky, historiky a pamětníky.“
  Co víc si dnes člověk může přát, jak získat kvalitní a pravdivou informaci, třeba zprostředkovanou přes televizní obrazovku? V záplavě všelijakých TV braků zpravidla z prostředí jiného etnika nebo jiných společností je pohlazením na duši, když je našemu divákovi připomenuto, že Češi a Moravané nejsou jen tuneláři, zloději, flákači, vybržďovači atd., a také odpůrci EU, ale že zde byli a stále jsou špičkový řemeslníci, vědci, učitelé, kronikáři… Komerční televize, soukromá rádia i tištěná média sice právě tento skutečný život nevidí, protože přesně tyhle informace vidět nechtějí, neb jejich majitelům nic nevydělávají. Pravda je, že každý má rád jiný typ televizního pořadu, ale stejně tak je pravdou, že mediální masírování mozků „obyčejných“ lidí je novou vědeckou disciplinou.
  Podle cit. webu nás čeká seriál osmi dokumentů, ve kterých se budou autoři zabývat historií železnic, technickými památkami a dalšími zajímavostmi. Očekávám, že si zase někdo alespoň trošku všimne, jak šikovní lidé obývali českou kotlinu, než ji jiní vytunelovali.
  Už příští sobotu dopoledne (a v opakování pak v dalších dnech) je avizován díl o železnici na území hlavního města Prahy.
  Pořad připravuje skupinka osvědčených dokumentaristů ve spolupráci s odbornými poradci. Režii dokumentů má Ján Novák, který už v profesním filmařském světě má své jméno díky dokumentům, které  natočil, a za některé z nichž byl i po zásluze oceněn. Dramaturgem je pak Jakub Slomiany. Za kamerami stojí Patrik Hoznauer a Krunoslav Keteleš. Jak se lze dočíst z diskuze po prvním odvysílaném dílu, pro některé diváky bude v roli moderátora těžko stravitelný Martin Dejdar.
  Docela se těším na další díly cyklu, i když si nemyslím, že se jejich odvysíláním něco změní v naší současné a budoucí železniční dopravě.

 

 

Rubrika: ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: