Otevření Plzeňského kraje se zapíjelo pivem z Prahy 11

V prostorách Království železnic v Praze 5 proběhla v úterý 5. června 2012 příjemná oslava. Vlastně dvě. Za účasti osob označovaných V. I. P., několika novinářů a řady hostů zde otevírali další segment modelového kolejiště o rozloze 117 m2, tentokrát představujícího Plzeňský kraj. Na 260 metrech bude jezdit 11 nových vlakových souprav. Okolo kolejí stojí 95 nových staveb a také velké množství modelů aut od firmy Small Car, z nichž asi polovina dodržuje pravidlo svícení i ve dne. 

  Kdo přišel do Království železnic po nějakém čase, zajisté nemohl přehlédnout, že už zde není obchod s modelářským zbožím. Místo něho je zde rozlehlá vznikla recepce, které vévodí kolejiště v měřítku TT. V recepci se také přestřihla první páska. Důvodem bylo otevření prezentace modelu městské části Praha 11, tak jak tato část města vypadala v roce 2007. Model „Jižního Města“ vznikal v letech 2007 až 2011 v měřítku 1 : 1000 na ploše 18 m2. Jeho autorem je Jiří Straka, který vytvořil i ostatní části urbanistického modelu Prahy, jenž jsou vystaveny v jedné zvláštní hale Království. Jelikož model Prahy 11 zapůjčila do Království železnic Městská část Prahy 11, byli u stříhání pásky představitelé tamní radnice. 

  Druhé stříhání pásky se odehrálo v podzemí, na galerii nad halou, kde už se projíždí vlaky na několika dříve vytvořených segmentech. Spolu s Matějem Hornem si tady pásku střihnul jeden z plzeňských radních. Dlužno ovšem dodat, že i když se dnes v Království železnic otevíral segment věnovaný Plzeňsku, tamní světové pivovary se v Praze svými rezavými moky neprezentovaly. Kupodivu je zdárně nahradil produkt z naprosto nového a světové zatím neznámého pivovaru, který vznikl na území Prahy 11. Jak se ten svět mění?
  Trať vedoucí z Karlovarského kraje byla prodloužena do stanice Plzeň Hlavní nádraží a dále pak až do Sušice. Model kraje znázorňuje krajinu s městy Plzeň, Domažlice, Klatovy a Sušice. Na rozdíl od předcházejících modelů Ústeckého a Karlovarského kraje je tento úsek zaměřen převážně krajinářsky, bez velkých městských aglomerací a průmyslových závodů. Jsou zde i dvě letiště. Důraz je kladen zejména na přírodní scenérie a zemědělskou činnost. Podobně jako ve skutečnosti, i v modelu převažuje důraz na chov skotu a těžbu dřeva. Z dominant Plzeňského kraje je na modelu k vidění Rotunda sv. Petra a Pavla, zřícenina hradu Radyně, vodní hrad Švihov, zřícenina hradu Rabí, nebo vyhlídková věž s restaurací Svatobor. Celá krajina je navíc doplněna o nové dějové scénky, které si návštěvníci mohou zcela samostatně spouštět. Roztočit mohou třeba rotor vrtulníku, pokácet strom, „spustit“ zobající slepice nebo tanečníky na parketu.
  Absolutní novinkou na kolejišti tohoto kraje je samostatný tramvajový provoz v Plzni. V provozu jsou dvě tramvajové linky.

Model kolejiště Plzeňského kraje v číslech:
znázorněná plocha – 117 m2
délka kolejí – 260 metrů
počet vlakových souprav – 11
počet staveb – 95
počet svítících lamp pouličního či staničního osvětlení – 371
počet figurek – 1830
počet stromků – 1180
počet statických aut – 215 z toho 100 svítících
počet jezdících aut – 6
počet tramvajových linek – 2
 
  Království železnic v prostorách obchodního centra Anděl City v Praze začalo být budováno v červenci 2009. Tehdy bylo otevřeno první modelového kolejiště na ploše 115 m2. Postupně by se kolejiště mělo rozrůstat o další segmenty (kraje) až do cílového stavu jak 1 008 m2. Pokud se to povede (a není důvod tomu nevěřit), bude Království železnic největší modelovou železnicí nejen v ČR, ale i ve střední a východní Evropě. Každoročně projde turnikety více jak 160 000 návštěvníků.
  Projekt svým zaměřením rozšiřuje možnosti aktivního využití volného času, zejména rodin s dětmi. Po úplném dokončení bude mj. propagovat svým pojetím regiony celé České republiky a jejich historické a průmyslové dominanty. Do aktivit projektu Království železnic patří též i unikátní vzdělávací program, který získal záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Pro žáky a studenty jsou připraveny tematické prohlídky zaměřené na historii železniční dopravy v českých zemích, na život a bezpečnost obyvatel, dopravní výchovu, energetiku a na hodnoty české krajiny.
  Současně s dokončením modelu Plzeňského kraje pokračují práce na modelu Středočeského kraje a Prahy, což by mohlo být hotovo na podzim 2012. Celý model České republiky bude dokončen v prosinci 2014.

S využitím tiskové zprávy Království železnic


Foto hlav

Rubrika: ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: