První plastikářský výrobek od ALSracing

Výrobní možnosti ALSracing jsou opět posunuty o kousek dál. V těchto dnech se Luďku Aschenbrennerovi podařilo vyřešit výrobu drobných součástek pro potřeby modelářů železničních i jiných metodou „lisovstřiku“ termoplastických hmot. Že to není žádná legrace, to dokládá jeho vyprávění, které jsme s jeho laskavým souhlasem přezvali z autorského webu. Je dobré vědět, že ve Vísce – loni v létě zničené povodní (informovali jsem o tom v řadě článků)  – se zase rozbíhá výroba pro nás tolik potřebná (hlav)

  Po vstupu do světa železničních modelů mi bylo více méně jasné, že všechny potřebné díly nepůjde vyfrézovat či vysoustružit, a tak jsem začal studovat další pro mne dosud neznámé technologie. Již dopředu jsem vyloučil nějaké to patlání s epoxidy či jinými odlévacími materiály a soustředil se na klasickou plastikářskou technologii, tedy lisovstřik termoplastických hmot.

  Základem všech těchto technologií je stroj, tedy vstřikolis, a pak to nejdůležitější, a to je forma pro budoucí součástku. Bohužel oproti jiným technologiím, které lze ve zjednodušené hobby podobě nalézt popsané na netu během jediného večera, jsem v případě lisovstřiku tvrdě narazil. V českém kyberprostoru pusto a prázdno, informací jak o vhodných vstřikolisech na malé výrobky, tak o formách a jejich výrobě minimum, nebo spíše nula. Nakonec jsem se přeci jen k nějakým informacím dopídil na zahraničních stránkách, ale i zde toho bylo hodně málo. Po delší snaze jsem však získal kontakt na výrobce drobných lisovaných součástí a ten mi přislíbil pomoc a spolupráci. Tím byl vyřešen první problém, tedy vlastní lisování a také částečně druhý problém, kterým byl návrh forem. Jejich výrobu jsem se ovšem musel naučit, nebo přesněji řečeno ještě mne to čeká…

  Jako první námět na výrobu a pokusy s plastikařinou jsem zvolil universální a zcela jistě nedostatkový produkt jakým jsou kardany, tzv. psí kosti. Dosud jsem ve své nabídce tento díl zajišťoval v jediném rozměru poměrně složitým dovozem ze zahraničí, a tak se tento výrobek jevil jako velmi zajímavý. Navíc bylo možno otestovat technologické možnosti strojů, kterými disponuji, na výrobě první formičky.
  V první fázi bylo nutno pořídit některé opravdu hodně malé nástroje. I když si většinu nástrojů dělám sám, tentokrát jsem při pokusu vybrousit milimetrovou kulovou frézu rezignoval a potřebné nástroje objednal od renomovaných výrobců. Sada v ceně bezmála 10 000 Kč, obsahující navíc jen část potřebných nástrojů (ostatní jsem naštěstí teď kupovat nemusel a využil něco ze zásob) pro výrobu jediné formičky, je na snímku – prostě žádná legrace…

  Pak už následoval výkres a první CNC program výroby dvoudílné formy, k tomu asi 16 hodin příprav, promýšlení technologického postupu a  nakonec ještě 10 hodin vlastní výroby budoucí formy kardánků.
  V dalším kroku pak přišlo ověření v podobě prvních výlisků.  Jelikož se to vše kupodivu napoprvé povedlo velmi dobře, mohu s radostí představit další produkt vláčkařského sortimentu mé firmy. Jsou jím dvě velikosti kardanů v délce 7 a 9 mm. Průměr kuličky je 3 mm, průměr unášecích pinů 1 mm. Vyrobeno z plastu plněného sklem.

  Povzbuzen prvním úspěchem jsem v pátek třináctého spáchal další podobnou formičku, tentokrát na kardany délky 12 mm s piny 0,6 mm. Po 12ti hodinové práci už také přesně chápu proč je výroba forem obecně považována za extra nákladnou a poměrně zdlouhavou záležitost. Frézování nástrojem pod 1 mm průměru prostě nejde nijak urychlit.

  Navíc stačí jedna drobná i nezaviněná chyba, nebo souhra náhod, a pokud nedojde ke znehodnocení celé práce, tak se může třeba jako v mém případě podařit zničení nástroje. Přelomit frézu s průměrem 1 mm v ceně kolem 2 tisíc Kč je opravdu velmi snadné (a pochopitelně nepříjemné). Inu neměl jsem se do toho pouštět v pátek třináctého… Nakonec jsem se ale i s tou třináctkou nějak popasoval a už se těším na další testovací výlisky.

  Co tento nejnovější vývoj a získané zkušenosti znamenají pro budoucnost výroby ALSracing je více než zřejmé. Dříve či později se otevřou nové cesty k efektivnější produkci jak vláčkařských dílů, tak dílů pro RC modely aut nebo i produkce dalších komponentů do oblasti autodráhových modelů. Pochopitelně, se získáváním zkušeností ve výrobě formiček se rýsuje i možnost zakázkové nástrojařské výroby.

Text a foto autor

Rubrika: VARIO, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: