V Budějicích (zase) oslavovali

V jihočeské metropoli už se zase slavilo. Tam se lidi maj… Na 27. září totiž připadá Den železnice. V zemích s vlastní bohatou historií, kulturou a technickou vyspělostí se tím připomíná zahájení provozu železnice. Ano, už v roce 1825 vyjel na trase dlouhé 40 km mezi anglickými městy Stockton a Darlington první vlak, v jehož čele funěla lokomotiva konstruktéra Georga Stephensona.

  Jen sedm roků poté, právě v Českých Budějovicích, nezůstali pozadu. Co na tom, že místo parního stroje ještě tahali dostavník po kolejích koně. Je to už neuvěřitelných 186 let, kdy z Lince do Českých Budějovic (nebo opačně?) dorazila první souprava „koněspřežky“ – a byla kvůli tomu velká sláva. Jen pro úplnost musíme dodat, že první parou tažený vlak pak přijel na jižní Moravu(!), tedy z Vídně do Břeclavi a následně také do Brna v roce 1839, což už je taky úžasných 179 let.

  A tradice s oslavami v Českých Budějovicích pokračuje. „Ahoj Honzo,“ napsal mi Jirka Kubík, „zdravím Tě z Budějovic, ze Dne železnice. Letos to opravdu všechno perfektně vyšlo, včetně počasí. Přišly davy návštěvníků, nádraží i perony byly přeplněné. Běhali jsem tam s foťáky z jednoho nástupiště ke druhému, abychom vše stihli nafotit. A to jsem ještě předtím jezdil na kole kolem trati a fotil a natáčel parní mašiny. Měl jsem štěstí a viděl i z balkonu doma příjezd Railjetu od Plzně a večerní odjezd Pendolina do Prahy. Prostě zážitků spousta.“
 
  Nemůžu si proto nechat jen pro sebe toto aktuální sdělení kamaráda a nepřidat pár jeho pěkných fotek.

  Jak napsal „Železničář“1): „Akce byla podobně jako v předchozích letech rozdělena do tří samostatných sekcí – Světa historie, Světa změny a Světa zábavy. České dráhy do Českých Budějovic vypravily tři protokolární vlaky, včetně nově zrekonstruované jednotky SC Pendolino. Nevšedním zážitkem byla opět tradiční večerní světelná show s historickými lokomotivami.
 
  Návštěvníci mohli letos obdivovat například modernizovanou jednotku SC Pendolino či jednotku CityJet od partnera akce rakouského dopravce ÖBB. V SOKV spatřili naopak řadu parních strojů, mezi nimiž nechyběl Štokr či Ušatá, ale i motorových a elektrických lokomotiv. Dorazily rovněž motorové vozy v čele se Stříbrným šípem. České dráhy při této příležitosti vypravily i několik zvláštních vlaků, jejichž prostřednictvím si účastníci užili vyjížďky do okolí Českých Budějovic.

  Vyvrcholením oslav se stala každoroční a unikátní světelná show plná historických lokomotiv na točně Světa historie. Nabídla více jak desítku historických exponátů v na míru připraveném scénickém osvětlení, které zohledňuje také kontext historických událostí. Show doprovodil komentář s představením jednotlivých exponátů.“ 

_____________________
1) Železničář – ZDE

Foto Jiří Kubík

.

 

Rubrika: FOTOGALERIE, Ze života (reportáže), ZPRÁVY

1 komentář

  1. Joer napsal:

    A tu je článok a foto aj na slovenkom denníku Sme: https://sisa.blog.sme.sk/c/492926/vrni-funi-machrujou-nektere-i-zahuli-ale-je-to-famozni-podivana.html?ref=tit

Vložit komentář

Text komentáře: