Brejlovec v N-ku od Jirky Kubíka

Začátkem roku jsem ve dvou příspěvcích – ZDE a ZDE –  popsal stavbu N-kového modelu motorové lokomotivy řady 753 (dříve T 478.3), kterou všichni známe víc pod označením Brejlovec. Skončil jsem tím, že čekám na pojezd od profesionála, který mi ho slíbil vytvořit. Nedočkal jsem se. Mezi tím problém s pojezdem vyřešil Jirka Kubík. Vytvořil naprosto dokonalý model a já jej s hrdostí zařazuji do jeho galerii modelů, které se rozhodl prezentovat na webu Honzíkovy vláčky – ZDE. (hlav)

  Dohodli jsme se s Jirkou, že v tomto článku nebude opakovat popis stavby karosérie, což už jsem udělal v cit. článcích, ale že pouze upozorní na některé odlišnosti, ke kterým při stavbě modelu dospěl. Takovou je např. zásadní změna stavby střechy, jejíž zhotovení podle záměru autora je opravdu obtížné. Ale hlavně, že popíše stavbu pojezdu, protože pojezdy, to je u nás tradiční problém s ohledem na absenci kvalitních profesionálních výrobků.

Výchozí stav

  Na výměnném modelářském setkání v Praze jsem zakoupil lept Brejlovce v měřítku 1:160 od DK-MODEL. Také já, stejně jako Honza, jsem pátral po někom, kdo už tento model postavil. Bohužel, nikdo se neozval. Karoserii jsem tedy postavil podle návodu výrobce, který jsem si přizpůsobil, a podvozek jsem řešil stejně jako u modelu T466.2 – Kocour – ZDE. Honzou jsem byl požádán o stručný popis stavby Brejlovce, který nabízím dále:

Karosérie

  • ke stavbě byl použit mosazný lept od firmy DK-MODEL,
  • na karoserii je udělána nová střecha, protože se mi nelíbilo původní řešení – po ohnutí na ní byly patrné podélně prolomené plochy. To by znamenalo několikrát tmelit a brousit. Bylo proto lepší rovnou ji udělat novou. Prostřední tři části střechy jsou zhotovené z mosazi tl. 0,3 mm, části nad kabinami jsou vypilovány z plastu (obr. 1).

Obr. 1 – U modelu Brejlovce od DK-MODEL je nově vytvořená střecha z mosazného plechu tl. 0,3 mm

  • chladič na střeše je ohnut z mosazného drátu prům. 0,3 mm do tvaru zploštělého „S“ a na něj je navinut měděný drátek prům. 0,01mm (viz fotogalerie),
  • menší problém byl s upevněním spřáhla vzhledem k tomu, že pluh je pevně spojen s karoserií,
  • otočný čep spřáhla je tedy přiletován na karoserii a spřáhlo prochází zářezem,
  • model je míněn pouze pro tažení souprav, nikoliv pro posun, proto má jen jedno spřáhlo,
  • na čele modelu byl zachován neporušený pluh a hák se šroubovkou.

Pojezd

  • pojezd  je upraven z modelu americké lokomotivy SW8 zvětšením rozvoru otočných čepů podvozků a prodloužením hřídele motoru pro šnek;
  • konstrukce pojezdu je stejná jako u dříve popsaného modelu Kocoura – ZDE – obr. 2.

Obr. 2 – Pojezd vlastní konstrukce s použitím podvozku z lokomotivy SW8

  • řešení prodloužení hřídele motoru pomocí setrvačníků je na nákresu (obr. 3)

 

 

 Obr. 3 – Uspořádání pojezdu pro model Brejlovce

  • model je dostatečně široký, proto se motor mohl umístit na plocho a ne do zářezu v rámu.

 

Osvětlení

  • také osvětlení je zabudováno pouze na čelní straně lokomotivy. Instaloval jsem tam žluté a červené LED SMD,
  • zasklení horního reflektoru je z průsvitného plastu (světlovodu),
  • koncová světla jsou vytvořena z plexi z červené LED.

Poznámka: Model ještě není úplně dokončen, chybí mu tabulky a pár detailů.

Obrazová příloha

Text a foto Jiří Kubík Nvlaky; redakční poznámky hlav; rev. textu 23. 6. 2013; rev. vloženo video 3. 9. 2013

Video – ukázka jízdy modelu Brejlovce – ZDE

 

 

Rubrika: Lokomotivy, MODELY, Modely Jirky Kubíka, ZPRÁVY

komentáře 4

  1. Zdeněk Slabý napsal:

    Ten model je opravdu krásný. Zdeněk

  2. Michal Dobrovolný napsal:

    Model jsem viděl v Zákupech na živo a vypadá ještě lépe než na fotkách. Opravdu perfektní.

  3. Jan Merhaut napsal:

    Velmi pěkné, doufám, že ho někdy uvidím „naživo“. Honza

  4. Dan B. napsal:

    Potvrzuji MIchalova slova…

Vložit komentář

Text komentáře: