- Honzíkovy vláčky - http://www.honzikovyvlacky.cz -

Dalších pár poznámek k modelářským měřítkům

[1]Občas se stane, že mi vážený čtenář Honzíkových vláčků pošle diskusní příspěvek k nějakému dávno vydanému článku. Kromě toho, že si ten původní článek musím celý znovu přečíst, abych si připomenul, o co šlo, protože jeho obsah jsem už dávno zapomněl, tak tomu jsem velice rád. Svědčí to totiž o tom, že lidé webem stále „listují“ a že dřívější práce (od roku 2009) čítající téměř tisíc příspěvků doplněných desetitisíci fotek a schémat k nejrůznějším modelářským problémům, nebyla z mé strany zbytečná.

  Tento týden se nejspíš shodou okolností stalo, že jsem obdržel hned dva diskusní příspěvky k dávno vydaným článkům. Nějak jsem tušil, že diskusní příspěvek kolegy Miloše Bicka k článku Modely tramvají od Aleše Zacha (ZDE [2]), ve kterém upozornil na možnou chybu v mém označení měřítka (indexem „1“, namísto „II“), v němž postavil modely tramvají Zach, by mohl spustit lavinu dalších názorů. A zdá se, že je to tady. Miloš totiž (opět) píchnul do vosího hnízda, které lze souhrnně pojmenovat „modelářská měřítka“. Moji chabou argumentaci v rámci diskuse není třeba brát vážně. Leč nezůstalo to bez povšimnutí, jak je patrné dále. A protože si jsem jistý, že argumenty, které sepsal Jindra Fučík, by zůstaly v diskusi za článkem vydaným před cca 10 lety nepovšimnuty, udělal jsem z nich článek nový. Vše je propojené odkazy.

  Já už jen dodám jedovanou glosu: Člověk by předpokládal, že právě téma „modelářská měřítka“ by mělo být naprosto přesně definováno, normováno, uznáváno a tudíž by mělo být nediskutovatelné. Zdá se však, že opak je pravdou. Explicitně vyjádřeno spolu s Jindrou: Je v tom pěkný bor*del!

* * *

Komentář Jindry Fučíka

  Asi nejlepší je přečíst si tento článek:

https://www.world-of-railways.co.uk/techniques/model-railway-scales-and-gauges-explained/ [3]

  Mimo jiné při jeho čtení dojdeš k pravdivému závěru, že v měřítkách je neskutečný bo*del. Proto pokud chceš o něčem mluvit, je dobré začít mluvit o rozchodu a pak teprve o měřítku.

   Protože na rozchodu 32 mm, který se označuje jako 0 běhají vláčky od měřítka 1:48 (Anglie) až po 1:43,5 (Rusko).

Poznámka J.H.: Pro mne osobně je výchozí „biblí“ stran měřítek stať Ing. Ivo Mahela Měřítka a velikosti železničních modelů vydaná na Parostroj.net – ZDE [4]. (Podle pravidla „co je české, to je hezké“) Nic proti odkazu, na který směruje Jindrům link, ale všechno britské (od královské rodiny až po imperiální měrnou soustavu atd.) je mi proti srsti. Dodnes se např. směju rádoby vědeckému zdůvodnění podle čeho byl definován standardní rozchod kolejí (1435 mm)1). No nic, kdo si chce procvičit mozkové závity, hurá do studia cit. odkazu.

______________________________
1) Co se týče onoho naprosto nesystémově definovaného rozchodu kolejí v metrické měrné soustavě vyjádřeno 1435 milimetry, tak z úst k ústům literátů se šíří toto vysvětlení (parafrázováno): Je to šířka vyjetých „kolejí“ od kol povozů tažených koni na britských cestách. A ty koleje v té oné šířce byly takto vyjeté proto, jelikož šířka vozů byla obvykle konstruovaná podle šířku dvou koňských zadků. Etalonem pro rozchod kolejí 1435 mm tedy byla (a dosud je) šířka dvou koňských zadků. A takto podobně byly definovány i ostatní imperiální měrné jednotky. Jak jednoduché, přesné a snadné na pochopení, že?

.

Další bo*del ti do toho vnese třeba tento článek:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rail_transport_modelling_scale_standards [5]

  Tam se dozvíš, že německé NEM měřítko II je na rozchodu 45 mm, což podle NMRA odpovídá měřítku „No. 1“ nebo „3/8″“.

  Takže pokud mašina jezdí na 45 mm, tak používá buď evropské II a nebo americké 1 a jsi v pohodě. Evropské 1 je pro změnu 32 mm.

  A pokud v tom chceš udělat ještě extra bo*del, tak americké G scale je také na rozchodu 45 mm, ale je to souhrn měřítek 1:32 až 1:20,3, podle toho jakou železnici modeluješ.

Poznámka J. H.: Ačkoliv kdokoliv může tvrdit o Wikipedii – s ohledem na to, jak vzniká – že ani tam publikovaná moudra nemusí být pravdivá, nejspíš se o tam uvedená fakta lze opřít. Takže, naprosto s Fuldou souhlasím. A děkuju, že si dal čas o pokusil se osvětlil některé stále nejasné údaje.

Foto v perexu: Parostroj.cz

.