Výstava pěti velikostí

Dlouho, předlouho jsme se nikde nebyli podívat. Řeč je o vláčkařských výstavách, samozřejmě. Strach z covidu zdá se postupně ochabuje a naopak zdecimované řady modelářů se konsolidují. Byli dva důvody, proč jsme se vydali až do Krkonoš, do podhorského bývalého okresního města Trutnov. Kdo neví, fungují zde hned dva modelářské spolky. Podle znalců místních poměrů se prý označují jako „modrý“ a „zelený“.

  Ten první důvod expedice za poznáním jsem už napsal: dlouho jsme nikde nebyli. A ten druhý? Byli jsme požádáni, abychom na výstavu nazvanou Modelová železnice Trutnov z.s. zapůjčili a tím pádem představili některé naše modely v měřítku 1:160 zhotovené metodou stereolitografického 3D tisku. No, a jelikož to bylo poprvé, co studio JJ3D někde něco vystavovalo, museli jsme být u toho in natura.

  Popisovat cestu z metropole do Krkonoš o prvním jarním víkendu by vydalo na román. Tisíce kamionů zablokovalo už na Černém mostě nájezd na D11 (bůhví proč?) a všechno na kolech tam stálo v nekonečné koloně. Ještěže zbyla cesta okolo Rumcajzova Jičína. Člověk si pomyslí, jestli by nebylo lepší, aby slavný evropský sněm přemoudrých politiků místo přijeti EURO 7 neměl raději rovnou zakázat provoz aut na silnicích, i když ve výsledku to vlastně bude prašť jako uhoď. Všechno se totiž potichu připravuje na to, aby za 10 let mohli za volant usednout jen boháči s elektroautíčky. Nebo se pletu?

  Po pár schodech jsme byli naším hostitelem Martinem Palaščákem doprovozeni do suterénních prostor Městského úřadu, kde se ve dvou menších místnostech a jednom velkém sále celá modelářská akce uskutečnila. A hned pod schody čekaly návštěvníky dvě vitríny s echt gigantickými modely. Jejich majitel a tvůrce se nám okamžitě věnoval, ač byl upozorněn, že jsme en-kaři. Hned vedle si návštěvníci prohlíželi kolejiště různých měřítek, stejně tak i ve druhé místnosti, kde ještě navíc měli stánky prodejci modelů z Peček a Peter Štikar (Wepe). „Takže na výstavě máte zastoupena všechna základní měřítka,“ ptám se. „No, vlastně máme zde všech pět základních měřítek a něco navíc k tomu,“ odvětil Martin a ukázal na expozici, kde jsou seřazeny modely stejné parní lokomotivy od měřítka Z, přes N, TT, H0 a 0. Ale jsou zde k vidění i modely pro zahradní železnice.

  V hlavním sále je živo. Malí i velcí kluci (a jejich dámské doprovody) se kochají modely, které se prohání po bezmála dvaceti samostatných kolejištích a modulovkách. Je zde mix sestavený zejména z modelů měřítek TT a N, víc místa pochopitelně zabírají H0-ky. Kromě jedné rozpracované modulovky jsou všechna kolejiště perfektně vypracovaná do těch nejmenších detailů. Je se čím inspirovat. Na parapetu okna pendlují velké parní modely, v digitálu i s kouřovým generátorem.

  Mezi kolejišti je v sále i několik prosklených vitrín s dalšími skvostnými exponáty. V jedné z nich je i část portfolia našeho studia JJ3D. Autobusy ŠKODA a Praga, nákladní automobily Tatra i osobní Favority v měřítku N přitahují pozornost. Zvláště se líbí sada „osmsetpětek“ v armádním provedení. Jediné modely T805 v měřítku N, které se na českém modelářském trhu vyskytují. Titěrné a plně funkční návěstidla a výstražníky v autentickém měřítku jsou třešinkou na dortu.

  Myslím, že Trutnováci měli díky agilní skupince zdejších modelářů pěkný program na víkend. Od nás rozhodně zaslouží pochvalu. Stejně tak jako šéfkuchař v místní Restauraci Pohoda, kam jsme zašli na oběd.

Obrazová dokumentace:

Foto hlav

   *     *     *

Text pro návštěvníky výstavy modelářů ve dnech 24.-26. 3. 2023 

JJ3D testuje pro vlastní potěchu možnosti 3D stereolitografického tisku při zhotovování modelů železničních aj. vozidel a drážních zařízení zejm. v měřítku 1:160 (N)

  Odjakživa si skuteční železniční modeláři u nás přáli vyrábět své modely vláčků vlastními silami. Dokázali to jen někteří, kteří měli přístup k technologiím a strojnímu vybavení. Většina ostatních milovníků modelové železnice se musela spokojila s produkcí modelářských firem zejm. z Německa (historicky NSR i NDR), Itálie a dalších zemí. Nic jiného jim ani nezbývalo, při vědomí toho, že modelů skutečných strojů a vybavení dráhy z produkce českých (slovenských) továren vyrábějících lokomotivy, železniční vagony a drážní příslušenství bylo pomálu.

  Naštěstí, dříve nedostupné moderní technologie postupně pronikly až do amatérských modelářských dílen. Vzpomeňme například leptání, odlévání modelů z resinu apod. A vznikaly nové technologie.

  Již více dvě dekády nabírá sílu technologie tzv. 3D tisku. V odborných kruzích se má za to, že ji čeká skvělá budoucnost. V posledních letech se jednoduché tiskárny velmi rozšířily a tudíž i zlevnily a tím zpřístupnily široké škále uživatelů. Ne všechny 3D tiskárny (resp. jejich technologie) se ale ukázaly vhodné pro malá měřítka (TT, N, Z). Zdá se, že nevýhody původních FMD (Fused Deposition Modeling) a FFF (Fused Filament Fabrication) tiskáren, ve kterých se při stavbě výrobku (modelu) používá tavený a posléze extroduovaný materiál, v mnohém nahrazuje 3D stereolitografický tisk.

  Odborná literatura uvádí: „Stereolitografie (zkratka SLA) je označení procesu aditivní výroby, resp. 3D tisku, při němž vzniká výrobek postupným nanášením tenkých vrstev na sebe. Model vzniká působením ultrafialového laserového paprsku na tekutou fotopolymerickou pryskyřici, která je působením laseru ztvrzována ve vrstvách, jejichž tvar vždy odpovídá dané vrstvě řezu STL modelu. Souborový formát STL byl vyvinut firmou 3D Systéme a popisuje třírozměrnou povrchovou geometrii modelu. Po vytvrzení vrstvy se platforma posune ve vertikálním směru o tloušťku další vrstvy (mezi 0,05 až 0,15 mm), nanese se další vrstva pryskyřice a laser v ní opět vytvrdí vzor dle řezu STL modelu. Pro stavbu tvarově složitějších modelů je při stereolitografii nutno budovat dočasné podpory, které se po vyhotovení modelu manuálně odstraňují. Výhodou stereolitografie je možnost vytvářet modely s dobrými fyzikálními vlastnostmi a velmi kvalitním povrchem. Výrobky lze navíc dále obrábět nebo využívat například jako formy pro vstřikování plastů.“

  Tři modeláři holdující měřítku N, kteří začali používat značku JJ3D, si před dvěma roky pořídili kvalitní stereolitografickou tiskárnu původně určenou pro dentisty, resp. zubní protetiky, jejíž tisková plocha bohatě stačí pro modely v měřítku N. Zásadní pro 3D tisky bylo zvládnutí programu, se kterým se vytváří „potrava“ pro 3D tiskárny, tj. soubory ve formátu STL. No a konečně, získali přístup k některým vybraným dokumentům, zvl. typovým listům vozidel (aj. drážních zařízení) a fotografiím, které jsou pro vytvoření kvalitního modelu nezbytné.

  A pak už stačilo „jen“ zkoušet a zkoušet: pryskyřice, vhodnou konstrukci modelů, náklony modelů při tisku atd. Procesované nápady zabraly mnoho dlouhých dní a nocí. A přitom není cílem této party modelářů vyrábět modely jako koncový výrobce. Prozatím mají ve svém portfóliu nejrůznější návěstidla a přejezdové výstražníky, některá nákladní vozidla českých značek ŠKODA, PRAGA, TATRA a zkoušejí různé motorové vozy a lokomotivy (vše výhradně v měřítku N).

Skuteční zájemci si mohou vystavované předměty objednat v e-shopu Mašinky.cz www.masinky.cz

.

 

Rubrika: FOTOGALERIE, Ze života (reportáže), ZPRÁVY

1 komentář

  1. Valach napsal:

    Tyjooo. Moc hezký

Vložit komentář

Text komentáře: