Pošli příspěvek 'Modul ozubených kol – co to je?' známému

Pošli kopii příspěvku 'Modul ozubených kol – co to je?' známému

* Required Field






Separate multiple entries with a comma. Maximum 5 entries.



Separate multiple entries with a comma. Maximum 5 entries.


E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
Rubrika: DÍLNA, Mechanika, TECHNIKA, ZNÁŠ TO?, ZPRÁVY

komentářů 6

  1. Miroslav napsal:

    Vážený pán Hlaváček, prajem pekný deň.
    Som tiež „postihnutý“, no ako Vy vravíte obrím rozmerom HO. So záujmom som si prečítal Váš článok ohľadom modulov ozubených koliesok pre modely. Keď som sa prehraboval v starých návodoch našiel som zaujímavý článok ABC, preposielam, možno by niekomu z obce modelárov pomohol. Želám hlavne veľa zdravia a pohody.

  2. Miroslav napsal:

    Nedalo mi to a tak som trošku „poexperimentoval“. Zistil som, že mám doma Závitové mierky 58 (Metrické/Withworthovi). Skúsil som zmerať niektoré ozubené kolieska a šneky, ktoré mám doma a zdá sa „ono to funguje“.
    Tak ak ich má niektorý modelár doma, nemusí kupovať mierku modulov od fy Fohrmann Werkzeuge GmbH. Tieto mierky sú odstupňované (v nižšej rade) po 0,25, vyššie potom po 0,5. Keď som porovnal modul a výšku závitu (podla mierky) tak to pasovalo. Myslím, že touto jednoduchou metodou môže modelár určiť vhodnosť/nevhodnosť ozubeného kolieska do prevodu. Nie som strojár!, tak dúfam, že moja úvaha nie je zmätočná.
    (redakčně kráceno)

  3. J. Kubík napsal:

    Podle mých zkušeností s lokomotivami od firmy Fleischmann, které vlastním, mají všechny modul ozubení M04. Proto je mi divné, že Tramfabriek uvádí modul M03. Je samozřejmě možné, že u jiných modelů (diesel, elektriky), které nemám a nemohl jsem je okouknout, použil Fleischmann menší modul, tj. M03. Anebo má Tramfabriek jiné zkušenosti. Zdraví Jirka

  4. Jiří Kubík napsal:

    Ještě jednou k náhradě motorků Mashima za coreless.
    Porovnal jsem je podle dostupných technických dat:

    Mashima 1015 D …………kroutící moment …2,3 g/cm
    coreless 0816D ………… 2,5 g/cm
    …maximalní kroutící moment 12 g/cm při 150mA

    Mashima 1020D…….4,4 g/cm
    coreless 0816DH……5,0 g/cm
    …maximalní kroutící moment 24 g/cm při 400mA

    Z toho je vidět, že náhrady corelessy jsou naprosto jasně možné. Zvláště motor 0816DH (hight) je dostatečně silný. Mohu jen doporučit, například mi pohání těžkého Štokra s dlouhým vlakem.
    K motorům je možné dokoupit redukční trubičky pro nasazení na hřídelky s průměry 1mm / 1,5mm.
    Jsou to motory mající lepší kvalitu, než které jsem používal a popisoval ve svých modelech před pár lety.
    Jsou vyráběné pro běžné napětí na kolejišti, tedy 12V při proudech okolo 50 – 70 mA. Jestli jsou vhodné taky pro „digi“, čili větší napětí, si netroufám hodnotit, to bychom se na to samé museli ptát i pro Mashima. Ale německá firma SB Modellbau používá už léta 12V corelessy pro modely všech velikostí. Stojí okolo 12 EUR.

  5. Pavel napsal:

    Dobrý den, dnes je 3D tisk dobře dosažitelný, takže lze měrku na moduly (nechat) vytisknout. Zdroj je tady: https://www.thingiverse.com/thing:3318864/comments

  6. admin napsal:

    Děkuji za příspěvek do diskuse i postřeh. Takových webů, které tisknou v 3D tyto a podobné pomůcky jsem našel víc, jenže základní problém je v tom, že nejmenší modul M0,5 (jak je patrné z obrázku) se hodí tak možná pro modely v měřítku H0 a větší, nikoliv pro N-ka. Tam pracujeme s převodovými koly a šneky s moduly M0,3, často i M0,2, někdy M0,4.
    A právě měrku pro tyto moduly jsem zatím nenašel (kromě té u fohrmanna.de), i když samozřejmě princip 3D tisku se přímo nabízí. Myslím si ale, že pro tyto maličké moduly bude stále ještě lepší leptaná měrka. Vyrobit ji není problém, horší to je s namalováním předlohy.
    Jinak ale díky za info.

Vložit komentář

Text komentáře: