Pošli příspěvek 'Masakr v Lužné' známému

Pošli kopii příspěvku 'Masakr v Lužné' známému

* Required Field






Separate multiple entries with a comma. Maximum 5 entries.



Separate multiple entries with a comma. Maximum 5 entries.


E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
Rubrika: FOTOGALERIE, Ze života (reportáže), ZPRÁVY

komentářů 8

  1. M.Roubíček napsal:

    Zdravím a moc tu reportáž chválím. Takto přehledná informace doposud chyběla. Velice zajímavé a poučné.
    Míra

  2. Bohouš napsal:

    Moc hezký. Také jsem zvažoval, zda se tam vypravit. Druhá možnost byla pára na Pacifiku. Nakonec jsem nejel nikam. Nemám rád tlačenice a k tomu navíc covid… Tak jsem trčel doma. Teď mám ale pěkný přehled 🙂

  3. Jakub Staněk napsal:

    Ahoj Honzo,
    moc pěkná reportáž, jen mám několik připomínek k uvedeným přezdívkám:
    M286 (850/851) je Krokodýl (o Hydře jsem nikdy neslyšel),
    Hydra je M296 (852/853/854),
    M262 (830/831) je Kredenc nebo Ponorka.
    Kuba

  4. admin napsal:

    Díky Kubo za snahu a upřesnění, leč použité přezdívky jsem konfrontoval s Wikipedií.cz:
    M286 – https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%A9_vozy_850_a_851
    M296.1021 – tento konkrétní vůz je nazván Lenka ( i když, pokud jde o přezdívku, máš částečně pravdu – viz Wikipedie.cz)
    M262 – https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_830

    Jako bych to tušil, že právě mnou použité přezdívky se nebudou líbit. To by bylo, aby se nenašel někdo, kdo zná jiné. A Ty jsi znalec.
    Ještě čekám, že mne někdo napadne, že používám staré Kryšpínovo značení a že už dávno máme „řady“. Tak na to už kašlu!

    Do článku jsem udělal několik změn, abych aspoň trochu vyhověl všem 🙂
    hlav

  5. Sandy napsal:

    Byl jsem v sobotu v Lužné taky. Od půl jedenácté do půl páté. S vnukem (12) a jeho kamarádem. Domů jsem přijel úplně grogy. Hoši mě honili jak nadmutou kozu… Ještě že vím, jak to tam chodí a připravil jsem pro ně pořádnou svačinu! 🙂 Akce to ale byla hezká, hoši si to užili, byť já si lížu rány ještě dnes…
    Se vstupem jsem měl štěstí. Svezl jsem se dovnitř Hurvínkem. Myslel jsem, že vstupné doplatím, ale když jsem viděl tu logistickou katastrofu, tak jsem to vzdal.
    Překvapuje mě, že jsme se nepotkali. Při předváděčce jsem byl naproti tobě mezi těmi motory. Myslím, že na jedné fotce se poznávám… 🙂
    Ještě bych dodal, že (již poněkolikáté) se ukázalo, že digitalizace (pokladního systému) má své limity. Funguje tehdy, když přijde pár návštěvníků. Kdyby každá pokladní dostala 200 vytištěných vstupenek a prodávala je „z ruky“, tak tam takový masakr nemohl být. Navíc jsem se nachomýtl k okamžiku, kdy jim zakázali prodávat doplňkový sortiment, což pár návštěvníků neslo dost nelibě, neboť byli připraveni „pustit chlup“.
    O tom, že v celém areálu muzea (a okolí) je na občerstvení k dispozici jen jedno okénko v „bistrovoze“, ani nemluvím. A těch pár stánků s doplňkovým sortimentem mi přišlo, jako kdyby v nich prodávali pašovaný kontraband…
    Všichni museli vědět, že tato akce přiláká stovky ne-li tisíce lidí a že budou chtít utratit něco navíc.
    Zdraví Sandy

  6. Jakub Staněk napsal:

    Ahoj Honzo, děkuju za uznání. Máš pravdu, s tou Hydrou jsem se pomýlil. Ostatně oba víme, že v jiných depech, kde provozovali stejnou lokomotivní řadu, měli různé přezdívky.
    Proti Kryšpinovu značení nic nemám. Vypadá dobře a o lokomotivě se i něco dozvíš. Narozdíl od značení současných lokomotivních řad, které je tak nějak sterilní 🙁
    Ale když jsi ho zmínil ve své odpovědi, tak si rýpnu. U značení skoro všech vozů máš napsané celé číslo vozu. To je v pořádku. U dvou vozů máš však uvedené jen číslo řady, ale je potřeba k číslu napsat i číslo konstrukční skupiny (první číslo za číslem řady). U M152 tam sice nic dalšího není, ale třeba u M262 je tam toho docela dost. 🙂 Je tam jednak technický vývoj a vzhled mezi prvníma dvěma a třetí výrobní sérií Kredence (M262.0 a M262.1). A kdyby měl Google svůj den :), tak by Ti mohl také nabídnout motorovou jednotku M262.101 (ex. VT137 DR, Stettin, https://de.wikipedia.org/wiki/DR_137_326_%E2%80%A6_376), která byla na našem území zavlečena vlivem válečných událostí. I když jezdila jen několik let po válce, tak přesto to byla také M262 ČSD. Proto je u Kryšpína potřeba číslo skupiny také napsat.
    Zdraví Kuba
    ———–
    Admin: Děkuju Kubo, chybu jsem opravil.

  7. Petr Litomyský napsal:

    K poslednímu odstavci před titulkem Obrazová dokumentace bych rád doplnil: Bylo byl zajímavé si hlavně uvědomit, jaký obrovský úpadek nastal po válce, když všechen ten předválečný vývoj šípů a strel, samonosných skříní a neotřelých řešení pohonů a pojezdů po válce uzrál ve výrobu dřevěné krabice M262.0, kterážto byla od prvního dne silně zastaralá a která za svou dlouhověkost vděčí kombinaci elektrického přenosu s neschopností národního hospodářství vyrobit cokoliv, co by ji nahradilo.
    Samozřejmě, i já ten motorák miluji, ale to nic nemění na předchozím tvrzení.

    Jinak k akci samotné: Hezké. Když jsem se v dráze začínal šťourat, byl jediný muzejní motorák M131.1, a to u něj byla ještě pochybnost, jestli vůbec už je muzejní. K tomu pár hrozných vraků, u kterých se pochybovalo, jestli je záchrana možná. A v kopřivách postávaly vozy z Ganze. Od té doby se z nenávratna vrátilo pár zázraků a další vystárly do muzejna. A najednou je toho plné depo. Jen ty Ganze zmizly.
    Petr

  8. Jakub Staněk napsal:

    Ahoj Honzo, je dobře, že jsi tu dvěstě-dva-šedesátku ve svém článku zmínil. Byla to moc důležitá řada motorových vozů, která umožnila po válce rozsáhlou motorizaci osobní dopravy v Československu. Jezdily po celém území Československa a motoráky před příchodem dalších nových řad zasáhly i do rychlíkové vozby. To, že byly už v době svého vzniku tak technicky zastaralé, je druhá a smutná strana mince.
    Myslím si proto, že byla velká chyba organizátorů, že Kredenc na akci nepředstavili.
    Číslo konkrétního vozu se lze dozvědět jen tak, že ho z vozu přečteš, ale číslo konstrukční skupiny – první číslo za číslem řady – je skoro vždy rozpoznatelné na první pohled podle vzhledu vozu nebo lokomotivy. Tady z Tvých fotek vidím, že je to M262.0. Pravda, třeba u Brejlovců nebo Zamračených a některých dalších, je to trochu těžší. Tam pak rozlišení je na detailech (počet řad žaluzií na boku, tvar nádrže, apod.).
    Pod jednou řadou v Kryšpínově značení může být schováno několik různých typů. A u lokomotiv to je ještě výraznější než u motorových vozů. Např. u řady E499 by to mohly být 2 typy Bobin, Dvojka alias Banán a ještě Peršing.
    Proto je dobré to číslo skupiny uvést a nevadí, že neznáš a nemáš uvedené konkrétní pořadové číslo.

Vložit komentář

Text komentáře: