- Honzíkovy vláčky - https://www.honzikovyvlacky.cz -

Malá roudnická modelářská sešlost N-kařů

[1]Stávající oslavy 100. výročí vzniku Československa lidé prožívají různě. Někoho lákají oficiální oslavy spojené s průvody, vojenskou přehlídkou či přísahou, navštěvují připravené výstavy, ohňostroje či lety balonů, někdo dokonce obětuje čas a odstojí si dlouhou frontu na výroční dvacetikoruny, ti línější (já) to všechno sledují jen v televizi; jiní zase raději odjedou z velkých měst do přírody, kde připravují svá druhá sídla na zimu…

  Myslím, že bez významnějšího spojení se stoletými oslavami si skupina N-kařů bez vazby na oficiální či neoficiální modelářské spolky řekli, že si přijedou zajezdit se svými modely do Základní školy Karla Jeřábka v Roudnici na Labem, kde se již po několik let tradičně setkávají, když se přihodí, že školáci mají pár dní prázdnin. A to je vlastně ta skutečná spojitost s termínem aktuálního modelářského setkání ve dnech 26. – 29. 10. 2018.

  Na rozdíl od jiných setkání, kdy byly moduly sestaveny do roztodivných linií v prostorné tělocvičně, naplánoval hlavní organizátor akce školník Karel Brejša postavit moduly v chodbě u školní šatny. A byl to velmi mazaný nápad. Chodba je dostatečně široká a chodbičky k šatnám jednotlivých tříd poskytují dostatečnou variabilitu pro postavení layoutu, vč. nezbytného zázemí pro pracovní stoly modelářů. „Pro komorní poježděníčko s modely nám to tady stačí,“ slyšel jsem od jednoho účastníka, jenž ještě doplnil, že se tak kolem modulů nenaběhají. „Akorát nebyl žádný rozdíl s nošením modulů od auta po schodech nahoru, nebo sem dolů,“ komentoval ironicky druhý. Jak jsem se dozvěděl, moduliště stavěli v pátek dlouho do noci. Ale ty řeči o náročnosti stavění a bourání, to už je takový folklór modulářů, o kterém slyším pokaždé, když mne pozvou.

  Zálibně vždycky sleduju, jak setkání od setkání pokročily modelářské práce na jednotlivých modulech. Pravda, někde pokročily, jinde ne. Vždycky jsou ale pro mne fascinující a inspirující nápady a samozřejmě i ztvárnění nejrůznějších výjevů z reálného života v měřítku 1 : 160. Kdo to nikdy nezkusil zopakovat, neuvěří, jak náročné je postavit třeba obyčejnou salaš v tomto „N-ormálním“ měřítku 🙂 .

Ještě větší úctu mívám nad vlastnoručně postavenými modely, ať už trakčních vozidel, nebo vagonů. Vím o čem mluvím. Sám jsem měl tu čest před kolegy projet po zkušebním okruhu právě dokončovaný model Kocoura (lept od Lukáše Košťála DK-Model, pojezd z SW8 – Atlas, mechanické sestavení podle Jirky Kubíka a digitalizace z dílny Honzy Plutnara). Dlužno dodat, že pochvala od lidí, kteří opravdu umějí stavět modely, potěší.

Možná že právě tato ukázka inspirovala k otevření krabiček některých dalších účastníků a následovalo kritické posuzovaní dalších rozpracovaných modelů. Třeba Karkulky z leptu od Jana Cekula, nebo modelů různých vagonů a dopravních prostředků, mezi kterými se mi velmi líbila ŠKODA 1203. Teď už možná bude na řadě i TATRA 805, jejímuž zhotovení v měřítku N se nevím proč všichni malovýrobci usilovně brání. A to už 3D tisk má doma kde kdo 🙂 .

Obrazová dokumentace

Drobná osvětová poznámka, náhodně vyplynuvší na svět

  Některé moduly jsou už léta hotové a v mých reportážích už byly bezpočtukrát představeny. Stáří obecně přináší zvláštnosti a občas je vhodné být obezřetný. Pokud jde o dávněji postavené moduly (ale samozřejmě i kolejiště), hrozí jim devastace hmyzem. S čímž možná ne každý bude souhlasit. Na vlastní oči jsem v Roudnici viděl to, co se mezi modeláři jen velmi okrajově diskutuje (a výrobci to většinou vylučují), totiž napadení jednoho ze starších modulů „breberkami“.

  Kdo bude tvrdit, že se mu doma nikdy nedostaly do vlněných oděvů moli1), lže. Stejně jako roztoči do pokrývek a matrací, anebo vši do vlasů školáčků. Není tedy třeba dlouze spekulovat nad tím, že stejný hmyz (moli, mšice, roztoči atd.) si nemohou najít ke svému množení právě produkty vyrobené z přírodního materiálu, např. vlny (zejm. travní koberce, některé posypy atd.), pokud k tomu nastanou příhodné podmínky. Vůbec nic to neznamená, není to žádná hanba, je to prostě realita. Realita, kterou lze pomocí mrazu nebo dostupných chemických prostředků ošetřit.2) Vybrat kukly těchto „breberek“ pinzetou z trávy, nebo se snažit je vyfoukat, nejspíš nebude stačit. Nápad s vymrznutím modulu, který zde zazněl, bude asi možné v dohledné době realizovat, sám mám ale v boji s moly vyzkoušené sáčky s levandulí. To by mohla být následná prevence. A poslední věta k tomuto tématu: Prohlídněte si doma svá kolejiště a nevěřte všem tvrzením výrobců.

.

MGP – nové zařízení pro ovládání kolejiště

(Jan Merhaut st.)

  Na výše zmíněném modulářském setkání v Roudnici nad Labem měli přítomní modeláři možnost prakticky se seznámit a vyzkoušet si zajímavé zařízení pro ovládání příslušenství – výhybek a návěstidel.

  Zařízení nesoucí označení MGP bylo primárně vyvinuto pro řízení stanic na modulech, je ale samozřejmě vhodné i pro stacionární kolejiště. Vyrábí ho švédská firma Möllehem Gårdsproduktion.

  Zařízení MGP přítomné modeláře zaujalo, přestože demonstrační sestava – leč plně funkční – byla připravena velmi jednoduše. Sestávala z ovládacího panelu s omezeným počtem ovládacích prvků (zdaleka nevystihujícím všechny možnosti systému) a „na prkénku“ umístěnými komponentami, které jsou určeny k instalaci pod kolejiště nebo pod modul. Na výhybkový dekodér bylo připojeno pět přestavníků MP1 (od mtb) a k návěstnímu dekodéru byla připojena dvě návěstidla.

  Systém komponent MGP poskytuje podobné funkce jako tuzemský „Zhlavík“ (který už ale bohužel není k sehnání), tedy možnost vzájemně vázaného stavění cest a návěstidel, je ale všestrannější a komplexnější.

  Za velkou přednost lze považovat fakt, že je systém zcela nezávislý na DCC centrále a mezi ovládacím panelem a kolejištěm vede pouze jeden plochý UTP kabel. Znamená to tedy, že k ovládacímu panelu není zapotřebí vést samostatný vodič ke každému tlačítku a každé indikační LED, vše se přenáší po sběrnici LocoNet. K zajištění funkce této sběrnice slouží malá destička nazvaná LocoNet terminátor, poskytující napájení sběrnice. Vlastní signál LocoNetu produkují zmíněné dekodéry.

  Jak už je uvedeno, k provozu není zapotřebí centrála ani počítač, systém MGP je tedy možné použít například i pro ovládání kolejiště s analogovým provozem.

  Programování se provádí přes rozhraní BlueTooth aplikací z mobilního telefonu nebo tabletu (ten ale při provozu samozřejmě připojen být nemusí).

  Pro naše uživatele může být významný fakt, že po dohodě se švédským výrobcem byl pro české prostředí vyvinut návěstní dekodér s českým návěstním systémem s prvky zjednodušené rychlostní soustavy, aplikace k programování zařízení je ale nyní prozatím k dispozici pouze v angličtině.

  Autor této stručné informace v současnosti připravuje modul malé stanice vybavený výše popsaným systémem MGP, aby bylo možné lépe vyzkoušet jeho funkcionalitu. Rovněž připravuje detailnější popis zařízení MGP.

[4]

[5]

Obr. 1, 2 – Demonstrační sestava zařízení MGP (foto J. Merhaut st.)

.

Závěrem

  Jako vždy, setkání modelářů v Roudnici není jen o ježdění s modely, ale též o vzájemné výměně informací a kritickém posouzení rozpracovaných projektů.

Foto hlav

____________________________________________
1) Mol šatní (Tineola bisselliella) je drobný motýlek, který je známý a obávaný škůdce v mnoha domácnostech. Motýlek je zajímavý tím, že k životu nepotřebuje pít, protože si potřebnou vodu vytváří metabolismem. Nicméně samotným škůdcem není dospělec motýlka, ale jeho larvy živící se keratinem, neboli rohovinou obsaženou v některých přírodních materiálech. Jedná se tak o jeden z mála živočišných druhů, který je schopen trávit vlnu – blíže ZDE
2) Před tímto hmyzem lze věci ochránit důkladnou čistotou ukládaných věcí, odstraňováním zbytků vln, větráním (jelikož moli nesnášejí průvan), vyklepáváním a vystavováním věcí mrazu. Dále lze do úložných prostor zavěsit speciální aromatické odpuzovače, či pytlíky naplněné bylinkami, sušenou pomerančovou kůrou, levandulí, pelyňkem atd. Moly odpuzuje též vůně mýdla. Vyjma těchto metod je možné pro odstranění mola využít i širokou škálu chemických prostředků. – kráceno, blíže ZDE