Umí někdo vyčistit tzv. bezúdržbový motorek systému Märklin?

Dostal jsem mail od kolegy, který se trápí s tzv. bezúdržbovým motorkem od firmy Märklin. Potvrdil mi, že rady publikované v článku „Vyčištění elektromotorku“ (ZDE) si ověřil a jsou platné. Bohužel, ony tzv. bezúdržbové motorky neznám, a tak jsem rozhodil sítě mezi zkušenými modeláři, kteří by mohli poradit. Odpověděl jen Karel Brejša. A o tom je tento příspěvek. 

  „Ty rady, co jste publikoval v článku „Vyčištění motorku“ (ZDE), jsou skvělé,“ napsal Marek. Však jsem ty rady nevymyslel sám, jen jsem sepsal zkušenosti několika opravdových modelářů. „Třeba takové špičaté uhlíky, které se zasekávaly do drážek komutátoru. Čistil jsem lihem, nadával jsem, až jako poslední možnost jsem zkusil, jestli to není tím, že uhlíky jsou ostré (do špičky). Pak jsem našel váš článek a ověřil si, že to tím bylo,“ popsal Marek.

  S odstupem doby vím, že stejně důležité, jakou jsou zkušenosti sepsané v cit. článku, je poznatek Jaroslava Vorlíčka napsaný v diskusi k článku. Jarda, který už bohužel není mezi námi, byl skutečný Mistr v oboru elektrotechniky s bohatými praktickými zkušenostmi. Myslím, že stojí za to zopakovat, co tenkrát připsal: „Hlavním … by mělo být použití originálních uhlíků, protože ty jsou měkčí, než které ze kterých se vytvářejí všelijaké náhrady. Měkké uhlíky však komutátor brzo zašpiní. Naopak tvrdší uhlíky zase komutátor brzo prodřou,“ napsal Vorlíček. A ještě formou poznámky zdůraznil, jak je důležité zopakovat vyleštění komutátoru po pročištění drážek mezi segmenty komutátoru nějakým ostrým nástrojem. „Po jejich vyčištění drážek je třeba zopakovat leštění komutátoru, protože po proškrábnutí drážek vzniknou na hranách jednotlivých segmentů malé otřepy, které zvyšují opotřebení uhlíků,“ dodal Vorlíček.

  Marek dále napsal: „Mám podobný motorek, jako je na obrázku v cit. článku, ale s průběžnou osičkou a šnekem navíc i vzadu (Fleischmann, H0 Schienenbus). Vždycky stačilo jen vyměňovat uhlíky (bohužel hodně měkké, ale originální) a čistit komutátor. Naposledy to už nestačilo. Ten komutátor (snad z mědi) získal na povrchu takovou vrstvičku tyrkysové barvy. Někde jsem četl, že na čištění mědi pomůže ocet se solí, tak jsem to vyzkoušel. Zdá se  mi, že ten tyrkysový pruh je vidět výrazněji než předtím. Tak si říkám, jestli to není vybroušený až na plast, který má tu tyrkysovou barvu? Pravda, motorek má hodně najeto, na novém motorku ten pruh není. Tak jestli ten pruh nebude známka, že motorek dosloužil,“ detailně popisuje svůj problém Marek. A přikládá otázku: „Měl jste někdy také takový problém?“

  Přiznávám, že neměl. Dokonce jsem si ani nikdy nevšiml, že by komutátory motorků modelů, které jsem kdy rozdělal, měly tyrkysový povlak. Špinavé byly, šedo-černé, to ano. Možná by pomohlo silné zvětšení pod mikroskopem, aby se poznalo, jak hluboko jsou segmenty komutátoru vybroušené či  jinak destruované.

  A ještě jednu otázku Marek položil: „Nevím  jak vyčistit tzv. bezúdržbové motorky? Nevím, jak se do nich dostat, aniž bych nevylomil měkký plech, který je jen ohnutý? Zjistil jsem, že oproti novému motorku jezdí pomaleji. Četl jsem, že Märklin má skutečně bezúdžbové motorky a problém s vratnými smyčkami nemusí řešit.“

Motor-Marklin SD-Sinus3

Obr. – Tzv. bezúdržbový motorek systému Märklin – (autorství foto viz „převzato“ níže)

Jelikož zkušenosti s märklinovými tzv. bezúdržbovými motorky nemám, zeptal jsem se kolegů. Zatím odpověděl jen Karel Brejša, který opravoval nejen velké motory do lokomotiv, taky na nich dlouhé roky jezdil, ale umí opravit i motorky do modelů.

  Karel napsal: „Motorky Märklin mám jen v pidiměřítku Z (1:220), opravoval jsem asi osm lokomotiv pocházejících z pozůstalosti, aby se daly prodat. Pokud je komutátor vyhřátý až do tyrkysové barvy, podle mě mu už nic nepomůže! Mám tu takové dva v krabičce, ale na vyčištění nic z doporučovaných chemikálií či směsí na to moc nefunguje. Myslím si, že pokud je ta vrstvička vytvořená nějakým mazivem nebo abrazivem (uhlíky) a navíc je „přitavená“ protékajícím proudem, je to vždycky blbé! Ono to ale jinak nejde. Jenže, pokud jsou ve hře ještě převody, které jsou tzv. „nafest“, a všechno se sečte dohromady, je výsledek výše popisovaný nejvíc pravděpodobný. I závitový zkrat na nějaké cívce udělá své, prostě spousta příčin.

  S velkými motorky Märklin opravdu zkušenost nemám a nikdy jsem je rozebrané neměl. Uhlíky pro motorky od Fleischmanna jsou sice ze všech vyráběných značek nejměkčí, to má tazatel pravdu, ale zase komutátor vydrží nejvíc! Musí se víc čistit, s tím souhlasím, ale jinak prostě tak to je. Když jsem použil tvrdší uhlíky, zase odešel komutátor, protože je z nějakého „čokoládového“ plechu a je měkčí než třeba u motorků od Arnolda.

  Stručně bych tedy řekl, že když se na komutátoru objeví ten povlak tyrkysové barvy, tak nezbývá než zainventovat do nového motorku.“

  To je sice smutné konstatování, leč pravda je taková, že nic netrvá věčně, ani láska k jedný slečně!

*   *   *

Děkuji všem, kdo k tématu poskytnou nějaké své rady a doporučení. Hlav.

(Ilustrační foto v perexu hlav; ostatní viz „podklady“)

Podklady:

http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_SoftDrive_Sinus_Motor
https://www.maerklin.de/de/produkte/sondereditionen/meilensteine/softdrivesinus.html
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=2561
http://www.ollismodellbahnseite.de/images/Sinus/Sinus.JPG

 

.

 

 

Rubrika: TECHNIKA, ZNÁŠ TO?, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: