- Honzíkovy vláčky - https://www.honzikovyvlacky.cz -

Termín vypršel, tramvaje až na Bílou Horu nejezdí

P1120622_1k [1]Celé léto jsem chodil „kontrolovat“ postup rekonstrukce tramvajové trati v ulici Bělohorská. Bydlím poblíž. V nebývale dlouhém úseku od „spartakiádní“ smyčky Dlabačov, dnes Malovanka u hotelu Pyramida až po smyčku na Vypichu byly vytrhány staré panely s kolejemi až na podloží. Mezi Malovankou a křižovatkou Vypich bylo podloží vybudováno znovu novou technologií. Od Vypichu po konečnou smyčku na Bílé Hoře probíhaly dokončovací práce po rekonstrukci z loňského roku. Vzhledem k absolutně nedostatečné informovanosti obyvatel závislých na MHD v této časti Prahy, mezi které patřím, jsem se vydal zadokumentovat stav prací v den plánovaného znovuotevření provozu.

Video IZDE [2]
Video IIZDE [3]
Video IIIZDE [4]
Video IVZDE [5]

  Od prvopočátku rekonstrukce bylo podezřelé, že tak obrovská stavba se nedá za prázdniny stihnout, jak bylo odpovědnými naplánováno a v médiích prezentováno. Nevím, co se za tímto mlžením skrývalo, zda stejné motivy, jako měl jistý Hudeček, takto primátor, který naprosto zbytečně otevřel začátkem roku spor o dobudování jiné obrovské stavby dotýkající se rovněž území Prahy 6, tunelu Blanka, s jednoznačným cílem zdržet otevření do období voleb, aby se mohl se svou partají blýsknout před kamerami, kterak to byli oni, co vytvořili Pražanům novou dopravní tepnu. Řekl bych, že napadené firmy mu jeho aroganci teď vrátily, když otevření stavby natáhly až do příštího roku. Anebo zda šibeniční termín rekonstrukce tramvajové trati v Bělohorské ulici vycházel z jiných ambic, třeba někoho z radnice Prahy 6, dejme tomu odpovědného za dopravu a bezpečnost, který ale mezitím zběhl z partaje modrých ptáků k ANO, neboť se zřejmě domnívá, že má větší šanci být znovu zvolen a udržet si tak teplé a dobře placené křeslo? Tento jinak velmi arogantní úředník se také rád zviditelňuje v médiích, ale jeho výroky a sliby rozhodně nekorespondují se skutky.

  Nevím, co desetitisíce obyvatel z Prahy 6, trpících bohužel již dlouhá léta velmi nepříjemnými a rozsáhlými omezeními způsobenými hned několika obrovskými dopravními stavbami, vede ještě k tomu, že znovu a znovu věří slibům mocných a nedokáží odhalit, že se jedná o lži. Proč věříme slibům a lžím konkrétních vůlí lidu volených lidí z vedení Prahy a i magistrátu, kteří mají za daný stav konkrétní odpovědnost? Možná i proto, že mají v rukách i informační média, tato taktně mlčí, tedy kromě prezentace žvástů v rozhovorech s nejmenovaným, ale naprosto konkrétním úředníkem z vedení Prahy 6. Například v posledním čísle plátku „Vaše 6“, který vyšel 25. 8. 2014, je dvanáctiřádkový článeček, ve kterém nepodepsaný autor uvádí překvapivou informaci, že „na Bílou Horu se bude stále jezdit náhradním autobusem,“ protože „oprava tramvajové trati Bělohorská potrvá déle, než se původně předpokládalo.“ Důvodem zdržení prý je „časově náročnější práce na neplánovaném přeložení kabelů napájení 22 kV.“ To by člověk neřekl, že někdo může uzavřít smlouvu bez správných podkladů, jinými slovy, že projektant neumí spočítat, jak takové přeložení kabelů bude dlouho trvat. Ale to se nyní jistě vykáže jako nečekaná a neplánovaná překážka, aby protekly miliony, přestože termín nebyl splněn. Tak to u nás prostě chodí a ani když se prošustrují miliony a miliardy, když proběhne vyšetřování a dejme tomu i soud, nic se nakonec nestane, nikdo nenese morální, natož pak trestní odpovědnost a jedeme dál (v tom tunelování).

*      *      *

  Vypravil jsem se 30. srpna odpoledne, kdy už měly podle původního sdělení odpovědných tramvaje jezdit, podívat se, proč nejezdí. Z domu na Vypich to má kousek.

.

Křižovatka Vypich

  Křižovatka Vypich je de facto hotová a průjezdná už několik dní pro auta, i když ne zcela, protože levé jízdní pruhy prakticky ve všech směrech jsou blokovány nedokončeným začištěním obrubníků od tramvajové trati. Ale kromě špiček se zde fronty netvoří. Ty se dlouhé týdny tvořily zejm. ve směru z centra k Vypichu, protože kousek za autobusovou zastávkou Břevnovská byl provoz sveden do jednoho směru.

009-Vypich [6]

Obr. 1 – Rozestavěná odbočka do tramvajové smyčky u křižovatky Vypich. Bude zde i točna pro autobusy

.

  Několik desítek metrů za křižovatkou Vypich směrem do centra jsou ale kolejové pásy jen tak položené na štěrku. V této části se dokončuje odbočení ke smyčce Vypich (končila zde tramvaj 25). Smyčka je naprosto nově vybudovaná a je patrné, že zde nově vznikla i točna pro autobusy. Zdá se tedy, že může být něco na fámách, že po zprovoznění metra do Motola bude autobusová linka 174 končit na Vypichu (nebude pokračovat dál na stanici metra Hradčanská), což bude katastrofa pro obyvatele bydlící v „úvozu“ podél Bělohorské, resp. Patočkové směrem do centra. Dementování této fámy z úst odpovědných z vedení Prahy 6 nevěřím, protože proč by se jinak ona autobusová točna v uvedeném místě budovala?

.

Dokumentace okolí křižovatky Vypich (30. 8. 2014)

.

Kolejový přejezd

  Až po křižovatku Bělohorská – Tomanova (Tomanova odbočuje doprava při pohledu do centra) je trať rozestavěná. Dva dělníci tam svařovali koleje, podstatně větší stavební ruch byl níže, až za zmíněnou křižovatkou. Tady dělníci dokončovali zaštěrkování trati a instalovali obrubníky.

  Technickou zajímavostí je, že vzhledem k nesplnění termínu dokončení stavby, ale při snaze pustit tramvaje co nejdříve na koleje alespoň v části úseku, musel být do kolejiště instalován kolejový přejezd. Ten je těsně nad křižovatkou Bělohorská – Tomanova ve směru z centra. Nevím, jestli jsem toto zařízení pojmenovat správně, leč prozatím nikde jsem ho neviděl, a tak jsem si ho pěkně podrobně vyfotil ze všech stran a pokusím se ho popsat. Jedná se vlastně o mobilní zařízení, které se pokládá na povrch kolejových pásů (které jsou v daném úseku zality betonem). Nájezdy na zařízení jsou na obou stranách dlouhé asi 1 – 2 metry. Tramvaj jedoucí ve směru od centra najede na zařízení (zřejmě minimální rychlostí), levý oblouk ji navede na protilehlou kolej, kde přes výhybku a po obdobném sjezdu sjede na koleje v protisměru. Jakmile tramvaj opustí posledním podvozkem zařízení, zřejmě pružina přestaví jazyky výhybky tak, že tramvaj může odjet v opačném směru, tedy do centra. Úsek výměny směru je na protilehlé koleji blokován dvěma betonovými panely (coby šturc). Popisované mobilní zařízení už nepochybně bylo vyzkoušené v praxi na řadě jiných staveb, takže nejspíš nehrozí vykolejení tramvaje. Určitě se na provoz v praxi zajdu podívat.

006-zarizeni [8]

Obr. 2 – Přejezdové zařízení – výhybka

.

Dočasný kolejový přejezd za křižovatkou Bělohorská – Tomanova (30. 8. 2014)

.

Bělohorská

  Pod křižovatkou Bělohorská – Tomanova, dále přes křižovatku, kde do Bělohorské ulice ústí z centra vedoucí ul. Patočkova a tramvajové těleso zabočuje doprava do Bělohorské, přes všechny zastávky na Bělohorské až po Malovanku je trať podle všeho provozuschopná, ne však definitivně dokončená. V průběhu týdne se už na ní objevily tramvaje označené jako „zkušební jízda“. Dodělávají se obrubníky podél tramvajového tělesa, betonují a asfaltují se zastávky a přechody, dělníci montují takové zvláštní gumové bloky na boky kolejí, která mají tlumit hluk, a také se už začala navážet zemina mezi kolejnice, protože celé dlouhé úseky trati mezi zastávkami mají být zatravněné.

010-Belohorska [9]

Obr. 3 – Dlouhé úseky v Bělohorské ulici jsou zasypávány hlínou, do které bude vysázena tráva

.

Rekonstrukce ve střední části Bělohorské ulice se dokončuje (30. 8. 2014)

.

  Takže, suma-sumárum, tramvaje asi budou od začátku září na části trati jezdit, i když stavba ještě není zdaleka dokončená a nepříjemné omezení chodců a řidičů motorových vozidel bude ještě nemalý čas pokračovat. Opravdu se cítím podveden odpovědnými lidmi z vedení radnic, kteří nejsou schopni poskytovat průběžné a pravdivé informace občanům dotčenými touto rozsáhlou stavbou. Na druhou stranu si nesmírně vážím práce obyčejných dělníků a techniků od Metrostavu a spolupracujících firem, kteří rekonstrukci prováděli v dlouhých celodenních směnách, včetně sobot a nedělí, v letním vedru či v dešti. A protože jim určitě nikdo veřejně nepoděkuje, činím tak aspoň sám za sebe.

Foto hlav

_________________

Dodatek

Děkuji Jirkovi Šafářovi za zaslání odkazů na webovou stránku Pražské tramvaje, kde je ono technické zařízení, odborně nazývané povrchová kolejová spojka Californien, popsáno. Jak jsem se z textu dozvěděl, vyrábí ho lucemburská firma KIHN S.A. z Rumalenge  a pražský Dopravní podnik si ho pořídil v pravostranném i levostranném provedení v roce 1995 za celkem za 3 mil. Kč.

Odkazy ZDE [10] a ZDE [11].

Aktualizace 1. 9. 2014

__________________

Den poté.. (stav k 1. 9. 2014 odpoledne)

Nedalo mi to, a zašel jsem se podívat, jak se tramvajáci linek 22 a 25 popasovávají s kličkováním na povrchové kolejové spojce kousek pod křižovatkou Vypich v Praze 6. Měl jsem štěstí, protože tam bylo rušno jako na hlavním nádraží. Zatímco jedna tramvaj dojela na konec a díky spojce přejela na protilehlou kolej, řidič stáhl pantograf, posbíral si v kabině svoje věci a přešel do kabiny na opačné straně, kde zvedl druhý pantograf, rozsvítil světla a odjel, už se na kolejovou spojku řítila další tramvajová souprava. Nevím proč, ale měl jsem představu, že ty přejezdy budou víc dramatické. Jelikož jsou ale pražští tramvajáci nejspíš zvyklí na četné tankodromy, přes které musí jezdit, naprosto vůbec je nějaká kolejová spojka z Lucemburska nevyváděla z míry. Bez rozdílu na ni pomalu najeli, pomalou rychlostí přejeli na druhou stranu a za chvilku pokračovali zpátky do centra. Klobouk dolu.

Nějak mi to přejíždění tramvajových souprav připomnělo jak jsme na vojně asi týden trénovali se SKOTy (OT64) vagonování na polním nádraží v Boleticích před odjezdem na přehlídku do Vroclavi. Bigoši běhali s těžkými ocelovými plechy, které pokládali mezi vagony, abychom mohli se SKOTy přejíždět s vagonu na vagon. Lampasáci se u toho vztekali a byli hrozně důležití. Když bylo po přehlídce, ještě plni euforie ze skvěle odvedené akce na poli budování a obrany vlasti 🙂 , jsme se přiřítili na jedno zanedbané polské nádraží, kde už stála připravená souprava platoňáků,  a na rozkaz rozjařeného velitele roty jsme najížděli s transportéry přes nárazníky pěkně jeden za druhým, bez plechů a pomoci bigošů. Než se vrátili páni důstojníci z recepce, bylo navagonováno.

Takže, ono to přejíždění asi zase nebude taková věda, jak jsem si myslel. Budu se na to muset zeptat našeho tramvajáka z Nagana.

 

Dokumentace přejíždění tramvají – 1. 9. 2014

Videa jsou uložena na YouTube, hlav

.

4 Comments (Open | Close)

4 Comments To "Termín vypršel, tramvaje až na Bílou Horu nejezdí"

#1 Comment By Jindra On 31.8.2014 @ 17:13

Ahoj Honzo, koukám, že máte trochu jiná měřítka. Uhříněveská radnice je mnohem drsnější ve směru k obyvatelům. Zastávky autobusů u nás tvoří dva panely (s výjimkou náměstí, tam je radnice a mocipáni se rádi koukají na krásně věci). Hlučnost provozu v ulici Přátelství byla změřena na 79 dB (jenom pro informaci – ulice Spořilovská 74 dB), takže není důvod se znepokojovat a řešit hluk. Veřejné osvětlení máme jen tam, kde ho vybudovala firma Skanska a nebo o to požádala (s obálkou v ruce), jinde se s tím radnice odmítá zabývat, protože by to magistrát stejně neodsouhlasil (chápej, naše radnice je tak trochu líná, když z toho nekouká úplatek).

Ale v oblasti dopravních staveb nezůstáváme pozadu – na začátek školního roku přibylo pár zastávek autobusu. Škoda, že jsou všechny „na poli“. Odhaduju, že na tomto poli má Skanska v plánu vybudovat pár tisíc nových bytů. Noví nájemníci budou nadšeni, až zjistí, že se jejich děti nedostanou do školky (pokud nedodají úplatek).

Mno prostě – v porovnávání kde mají větší blbce na radnici máš dost slabá měřítka. Ale Praha 5 je prej ještě horší, takže si nemáme na co stěžovat (podle naší radnice).

#2 Comment By zdeněk On 31.8.2014 @ 20:31

Tedy Honzo, ty jsi se ale rozepsal – jen tak dál. Zdeněk

#3 Comment By Bohouš On 1.9.2014 @ 19:18

Mám takový dojem, že všechny ty MČ v Praze jsou si podobné jako vejce vejci. O skorumpovanosti radních na Praze 10 vědí snad i potkani v kanalizaci. A noví i staří starostové, vicestarostové i jejich podržtaškové zakládají různé koalice a seskupení nezávislých a spravedlivých … Někteří by už mohli mít duhový prapor. (Tím se nijak nechci dotknout těch, kteří ho mají už roky, ti barvu nemění.)
S dopravou a plněním slibů je to asi stejné. Před víc než rokem se rekonstruovala trať mezi Kubánským nám. a Průběžnou. Zůstaly odkryté koleje, které nebylo možné (pro starší lidi) ani přejít. Radnice slibovala, že hned na jaře (před zimou to prý nelze …) bude vysázená tráva. Rok se s rokem sešel, přiblížily se volby a naráz se začala připravovat zeleň. Tedy zatím hnědá hlína, ale poručíme větru i dešti a do voleb možná vyrostou i banány … A lokální noviny už informují, že na to přispěla ta nejlepší radnice v Praze. A mezi tím radnice vypisuje tři referenda o ničem, aby oklamala voliče a znemožnila referendum, ve kterém obyvatelé chtějí odmítnout novou budovu radnice za 2 miliardy .

#4 Comment By Polabský On 12.9.2014 @ 22:59

Jen připomínka k tomu „Kaliforňanovi“. Tento typ kolejnic se užíval v Praze už za první republiky při výlukách.
Kousek těchto kolejnic ještě nedávno ležel v parku na Karlově náměstí /proti kostelu). Někdy v sedmdesátých letech tam stávala mobilní pokladna, upravený vlečňák.
P.S. Fše nejlepčí k narozeninám 🙂