- Honzíkovy vláčky - https://www.honzikovyvlacky.cz -

Honzíkovo kolejiště (28) – pokračování elektrifikace modulu remízy

P1100537_1k [1]Jakmile jsem dokončil a vyzkoušel instalované osvětlovací stožáry s LED SMD od Číňana i ty od Zdeňka Slabého, o čemž píšu v minulém dílu seriálu, udělal jsem dvě věci: Objednal si v Hong Kongu další várku těchto stožárů, protože se mi moc líbí a budu je ještě potřebovat v okolí hlavního nádraží. Zadruhé jsem všechny stožáry sundal, abych je při další úpravě modulu nezničil. A dal jsem se do instalace dalších svítících objektů na modulu.

Osvětlení popelové jámy

  Ve čtyřech z pěti paprsků kolejí vedoucích do remízy je instalovaná montážní jáma. To aby mohli údržbáři pod lokomotivy. V jednom z paprsků kolejí od točny venku před remízou jsem chtěl vybudovat popelovou jámu, ale nějak jsem na ni zapomněl. Uvědomil jsem si to, až když už jsem měl všechny paprsky kolejí k točně přilepené. V době stavení přestávky přišel dlouho očekávaný nápad, jak tenhle malér vyřešit. Prostě jsem vybranou kolej na jedné straně (vzdálené od točny) opatrně odlepil, zvednul asi o dva centimetry a do styroduru vyřezal obdélníkový otvor, který byl na každé straně asi o centimetr větší, než odlitek jámy.

kolej-pro-jamu [2]

Obr. 1 – Kolej vybraná pro instalaci popelové jámy

  Musím vysvětlit, že odlitky popelové, resp. montážní jámy (z pryskyřice Axon F18) jsem měl už dříve naklonované z modelu jámy od jedné věhlasné modelářské firmy. On byl totiž zakoupený originál jámy tak prohnutý, že by se spíš hodil na něco jiného, ale rozhodně ne na popelovou jámu. Musel jsem si ho tedy vyrobit sám. Proto jsem zvolil masivní konstrukci, aby se mi nekroutily koleje nad jámou. Čtyři jámy, jak píšu výše, jsou instalované pod kolejemi v remíze.

P1100588_1k [3]

Obr. 2 – Upravená popelová jáma – zde již s nainstalovanými LED

  Odlitek popelové jámy jsem nakonec zkrátil na 95 mm (od schodů ke schodům) jednoduše tak, že jsem ho přeřízl, kousek střední části odřízl a oba krajní díly slepil k sobě. Pečlivě jsem upravil plošky, na které přijdou nalepit kolejnice (ideální by byla frézka, ale tu nemám). Z jednoho boku jsem navrtal čtyři otvory tak, aby vyústily v horní části jámy. Do otvorů jsem instaloval čtyři LED prům. 1,8 mm svítící žlutou barvou. Bylo nutné trošku zbrousit hrany dolní části LEDky, aby šly vsunout do vyvrtaných otvorů. LEDky vykukují do jámy jen vrchní částí asi 0,3 mm a navozují žárovkové osvětlení jámy. Nevím sice, jestli někde v reálu jsou takové jámy osvětlené, spíše ne, ale na mém kolejišti to bude tak, jak píšu. LEDky jsem spojil do série, přidal k nim ještě odpor 560Ω a vyzkoušel. Celý odlitek jsem natřel barvou „beton“ od Poláka.

P1100590_1k [4]

Obr. 3 – K popelové jámě je lepena kolej. Pod překližkou je vidět otvor, do kterého přijde celek umístit

  V potřebné délce jsem z koleje odstranil pražce a pomocí vteřiňáku je přilepil k jámě na upravené plošky. Pak jsem zespodu zalepil otvor ve styroduru dobře lepící páskou (aby vzniklo dno) a ještě otvor podložil kouskem překližky. Položil jsem kolej s přilepenou jámou na své místo. Do mezery okolo jámy jsme natlačil silikonovou izolační pěnu a nechal ji pořádně zatvrdnout. Kupodivu se mi tahle náročná operace připomínající vyjmutí slepého střeva zdařila na první pokus. 🙂

P1100596_1k [5]

Obr. 4 – Popelová jáma zapuštěná do otvoru, který je vyplněn silikonovou izolační pěnou

Osvětlení pískovací věže

  Možná se někdo bude divit, že na své kolejiště si nepostavím pískovací věž, kterou jsme s Bohoušem Partykem převedli z reálu v Pardubicích do modelových velikostí TT a N (blíže ZDE [6]), ale že si tam postavím „plasťák“. No prostě, tuhle pískovací věž jsem měl už dříve koupenou, slepenou, vybavenou osvětlovací lampou (LED SMD) a hodila se mi víc.

Pisk-vez-2_1k [7]

Pisk-vez-1_1k [8]

Obr. 5,6 – Pískovací věž instalovaná na jednom z paprsků kolejí od točny (zde už po částečné úpravě okolí)

  Celá instalace pískovací věže spočívala v připájení odporu a napájecích vodičů, pro které jsem ve styroduru propíchl otvor a protáhl je dolu ke svorkovnici.

 

Osvětlení hlásky

  Podobně jsem v přemíře svých zásob domečků vybral jednu z hlásek (pochopitelně ne tu „přerostlou“ z Kladna od Šikulů) a vybral jsem ni místo na „křižovatce“ tratí při vjezdu do depa. Obvyklým způsobem jsem do domečku instaloval osvětlovací LED (3 mm). Do prvního patra jsem dal bílou, protože tam je dopravní kancelář s ovládacími panely, a dolu jsem dal žlutou. Odpory a vyvedení vodičů pod styrodurovou desku už popisovat nemusím.

Hlaska-1_1k [9]

Hlaska-2_1k [10]

Obr. 7, 8 – Umístění hlásky

Trafostanice

  Také trafostanici vlastní konstrukce (z leptu) jsem měl už dávno připravenou, takže do ní stačilo jen instalovat LED (3 mm, méně výrazné intenzity se žlutozelenou barvou), připájet odpor a napájecí vodiče a najít místo k instalaci. Vybral jsem pro ni místo úplně v rohu modulu vzadu vpravo za remízou. Až bude modul definitivně usazen, ještě k trafačce připevním izolátory a dráty, které povedou k objektu remízy.

P1100801_1k [11]

Obr. 9 – Trafostanice „Made in hlav“

Foto hlav