- Honzíkovy vláčky - https://www.honzikovyvlacky.cz -

Pískovací věž v měřítku 1:120 sestavená Mistrem

06-vez-Kostal [1]Kdo by to byl řekl, že o pískovací věž vymodelovanou podle skutečné předlohy z depa v Pardubicích, kterou jsme představili na minulé „burze“, bude takový zájem? A ještě k tomu, že za ni dostaneme i pochvalu od Mistra. Pravda, zatím je větší zájem jen ze strany majitelů polo-gigantického měřítka, ale snad se přidají i N-kaři, kteří si sice tradičně stále dokola stěžují, že pro ně se nic nedělá, ale když to přijde, strkají hlavu do písku jako pštrosi.

  V minulých dnech nám Lukáš Košťál poslal pár fotografií pískovací věže v měřítku TT, kterou sám postavil z naší stavebnice. Přidal i několik námětů na její vylepšení, což už se odrazilo v přípravě vylepšené verze, která je právě ve výrobě. Je vidět, že když vezme do ruky vyleptaný plech člověk se zkušenostmi, hned to jinak vypadá. Upřímně potěšila jeho slova: „Musím vám poděkovat za krásný model, moc mě to bavilo!“  
  Všichni vědí, že Lukáš Košťál (DK-model [2]) už připravil pěknou řádku železničních modelů z mosazných či alpakových leptů, o které je zájem i v zahraničí.
  Snad se našemu výrobci  podaří včas dodat nám další várku vyleptaných aršíků, abychom už v sobotu 19. 10. na burze v Opletalce měli co nabízet. Tak přijďte!

Ke stejnému tématu: ZDE [4] a ZDE [5]

Foto L. Košťál

 

7 Comments (Open | Close)

7 Comments To "Pískovací věž v měřítku 1:120 sestavená Mistrem"

#1 Comment By eNkař On 15.10.2013 @ 18:11

Cit.: „…ale snad se přidají i N-kaři, kteří si sice tradičně stále dokola stěžují, že pro ně se nic nedělá, ale když to přijde, strkají hlavu do písku jako pštrosi.“ – zde bych si dovolil oponovat větou: Hezké, ba přímo luxusní, ale co s tím? Hodí se to spíše do většího depa, ale řečeno s J.P., kdo na to má (míněno prostorově)? Problém není, že enkaři pindají, že se pro ně nic nedělá a když se objeví novinka, nekoupí. Chyba je v tom, že se nabízí málo vhodného zboží, a tím myslím např. lepty rámečků oken, brzdařské budky a plošiny atd. Je sice fajn, že si můžu koupit letadlo, či dokonce hned dva typy sněhových fréz, ale opět – a co s tím?

#2 Comment By hlav On 15.10.2013 @ 19:23

Tak dobře, eNkaři, jsem vděčný za tvůj názor. Ale… už jsi někomu s nemnohých výrobců leptů řekl (napsal), co bys vlastně potřeboval?
Vedle Lukáše Košťála, Jana Cekula, Jirky Šafáře, Třmínků, Milana Hanáka, Radka Mende a několika dalších Mistrů, co jsou ochotni respektovat N-ko a vyrábět pro nás lepty, jsem jenom „troškař“ a vůbec se s těmito borci neporovnávám. Ani ve snu by mne to nenapadlo. Ale jsem ochoten sesbírat požadavky N-kařů a myslím si, že dokážu posoudit, na co mám sám a co by určitě vzali do „výrobního programu“ ostatní, pokud by to ale mělo smysl. A to je to! Samotná individuální potřeba nějakého leptu ještě neznamená, že je reálné jej vyrobit. Zejm. z hlediska finančního. Moje zkušenost s N-kaři je bohužel taková, že co je dražší jak za stovku (obrazně řečeno), to je prostě DRAHÉ. Kupodivu takto majitelé jiných měřítek nevystupují..? A tuhle zkušenost mám potvrzenou i od dalších prodejců.
Nechci však fabulovat. K tomu je třeba dodat, že připrava a především vyrobení leptů není nic levného. Vyrábět tedy jediný arších s nějakým rámečkem do oken (zjednodušuji) se prostě nevyplatí. (Ale na druhou stranu – kdo to nutně potřebuje a má na to, tak si prostě nechá tuhle „kusovku“ udělat. Takto vznikají unikáty!) Dále, jsem přesvědčen, že všem výrobcům leptů (a nejen leptů) chybí seriózní zpětná informace od zákazníků. Nejde o to, že přijde jeden a řekne „já potřebuju čtyři brány pro zavěšení trolejí“. Jde o seriózní požadavek, který bude zajímat více lidí. A konečně, jak tak pozoruji, nezdá se mi, že by mezi oněmi nemnohými výrobci leptů existovala nějaká nevraživost, nedej bože vražedná kapitalistická konkurence. Aspoň o ní nevím a pokud jde o mne, zatím mi vždycky každý z nich velkoryse poradil.
Takže, napiš mi, co skutečně potřebuješ vyrobit, co si myslíš, že by užili i ostatní N-kaři, k čemuž vyzývám i další N-kaře. Uvidíme, co by se s tím dalo udělat.
(Podotýkám ale, že tato moje nebídka nemá nic společného s obdobnou nabídkou jisté firmy z jihu Moravy.)
hlav

#3 Comment By eNkař On 15.10.2013 @ 20:34

Takhle tvoje (přijímám tykání 🙂 ) odpověď vyznívá, jako vyhubování, že jsem si dovolil kritizovat. Mimochodem, nepovažuji to za kritiku, ale spíše za smutné konstatování stavu současného. Ale k věci.
Právě,ž e jsem některé leptaře a výrobce kontaktoval. Zpravidla jsem obdržel odpověď typu „dělám, co mě baví a tečka“. Nejvstřícněji reagovali u Malé Železnice, kde jsme se dokonce posunuli k prototypu stavebnice Rybáku, bohužel, zesnulo to právě na podvozcích Rybák. Za další bych zmínil diskuzi s „panem Fleischmannem“, kterýžto právě zmiňoval malý zájem o jejich výrobky. Samozřejmě, reagoval jsem ve smyslu, že nároky českých enkařů rostou, že přebastlená německá vozidla již nevyhovují jejich nárokům a že i v N je zájem o regionální vozidla menších sérií, tak jako je tomu v zahradních velikostech H0 a TT. Z toho, co jsem pochopil, tak snad uvažují o 742 či 771, jelikož právě toto provozuje nyní i DB.
Ta pískovací věž je opravdu špičková, ale kolik si jich jednotlivec koupí? Dvě asi ne. Ale šikovné součásti na přestavby, či doplňky odlitků, by se, dle mého názoru, rozhodně více prosadili. Viz odlitky ypsilonek, nebo Baiek – jak pořešit okna? Právě rámečky by bodli! Každy z nás má doma haldu strašných vozů PIKO s rozvorem cca 4500 mm. Kdyby na jejich pojezdy byly lepty skříní, kdo by po nich nesáhl? Nebo sada na počeštění PIKO cisteren atd…
Nebo např. podvozky, tam mě potěšil pan Cekul, ačkoliv je nemá na webu v nabídce, prodává hned dva typy nákladních podvozů, stejně jako pan Slowiaczek, který nabízí podvozky k 471, které jsou použitelné pro ypsilonky.

#4 Comment By Jozef On 15.10.2013 @ 22:31

Tak podľa by sa zišli naše osobné vozne, ako súčasné, tak aj historické.

#5 Comment By Hlav On 16.10.2013 @ 14:05

eNkaři: Moje odpověď na první mail nebyla v žádné případě míněna jako hubování. Naopak – a to jsem napsal – jsem vděčný za všechny poznatky (a myslím, že zpětnou vazbu pracně shánejí i ostatní výrobci).
Zdá se mi ale, že každý mluvíme o něčem jiném. Já měl na mysli jen úzký segment modelových doplňků, navíc jen v N-ku (lepty), tebe nejspíš trápí daleko širší potřeba (podvozky, karosérie vagonů aj.). To je ale o investici značného rozsahu bohužel s velmi nejasným výsledkem (mluvím stále o N-ku). Právě proto – když už u nás někdo najde odvahu a pustí se do malovýroby, viz např. MTB – tak jednoduše N-ko ignoruje. Musí. A když už se někdo najde a „zainvestuje“ do vývoje a výroby něčeho v N-ku, skřípe zuby z důvodu, jak jsem uvedl. Zrovna ráno jsme si na toto téma opakovaně povídali s Jirkou Šafářem, který má ještě bohatší zkušenosti nejen s modeláři co holdují N-ku, ale třeba i nulce… A sám to píšeš – ani profesionální výrobci se moc napářou s méně početně zastoupenými měřítky.
No, třeba si tuhle naši diskuzi přečtou i další výrobci a třeba se nechají inspirovat, po čem je hlad. Já sám zůstanu i nadále u drobných doplňků, na jejichž vývoj a výrobu mi stačí důchod. Už dávno jsem pochopil, že zbohatnout se z toho nedá. Prodej horko-těžko pokryje náklady na leptání a ty hodiny prosezené studováním a shánněním podkladů, kreslením plánků a podkladů pro leptání – to je charita!

A ještě detail a dvojí omluva za tykání. Já můžu říkat Pane jen lidem, kteří se mi představí nebo v diskusi podepíší celým jménem. Fakt si nepamatuji kdo se skrývá pod kterým nikem. Ale i tak, tykání se slušnými lidmi mi přes značné šediny nečiní potíží. Opravdu ne. hlav

#6 Comment By eNkař On 16.10.2013 @ 15:34

Myslím, že o nic nejde,j sme věkově zhruba nastejno, jen v N-ku jsem novic 🙂 .
Tak, myslel jsem na doplňky, až jsem se rozohnil a skončil někde předaleko… Já si je třídím na užitečné a blbůstky, jenže právě ty blbůsty převažují, zejména protože si je výrobci dělají pro radost, ale to je přesně to, že pak následují nářky o nízké prodejnosti. Jde o to, že pokud to považují za obchod, bylo by vhodné se rozhlédnout a zjistit, co postrádáme. Co třeba leptík s košovými nárazníky? Celkem banalitka, ale co to udělá s vozidlem, když se jimi nahradí trubkové nárazníky? 🙂 Nebo brzdařské plošiny (myslím, že jsem se víckrát řízl do prstu než do plastu), udělal jsem dvě a raději jsem to vzdal.
Právě tohle jsem hlavně myslel a je mi jasné,ž e udělat lept není lehké. Velká většina z nás má jako základ endérácké PIKO a zrovna na něm se lze s lepty „vyřádit“. Co zkusit nějakou anketku, pro získání představy o tom, co vlastně ti enkaři chtějí?

#7 Comment By brejsak On 17.10.2013 @ 19:44

Zdravím všechny eN-kaře a po přečtení zajímavého článku musím i já zareagovat. Stavím s dětmi na kroužku a pokud nebude žádná anketa, tak třeba co z jednodychých leptů třeba různé typy zábradlí, třeba na schodiště šikmé ve dvou úhlech, nemáme třeba nápojové automaty, k figurkám nikdo neodleje kočárky, kárky a vozíky. Mohl bych pokračovat, ale snad to pro začátek stačí. Přestavuji trochu lokomotivy, tak třeba zábradlí na ochozy lokomotiv, na čela s přechodovými můstky, napadá mi toho spousta, ale chce to nějaký průzkum nebo anketu.
Co se týká úžasné pískovací věže, která se určitě povedla a mohl jsem ji na vlastní oči vidět i v TT, je pro mé malé depo se 3 stáními také nevyhovující, stačil by nějaký malý lept s domečkem, dopravníkem a hromadou písku a malou věží, toto je opravdu do velkého depa.
To samé se týká třeba velkých tabulí před našimi kruhovými objezdy, kterých tu vyrostlo nějak moc a dopravní značení nevyrobil zatím nikdo.
Tak se raději rychle uklidňuji a končím.
brejsak