Modell Hobby Spiel Lipsko 2012

V Roudnici nad Labem přistoupil Karel Brejša a hurá do Lipska. Na zdejší Modell Hobby Spiel jsem se těšil celý rok. Loni mi plány zhatil nějaký debil, který mi v noci před odjezdem rozmlátil boční okno a vykradl auto. Nemohl jsem tedy být mezi 102 tisíci návštěvníky. Letos jsme do Lipska zdárně dojeli. Zatímco píši tyto řádky, další a další davy lidí budou proudit celý víkend na známé německé výstaviště. Tvrdím, že kdo neviděl Modell Hobby Spiel, neví co to je opravdová „modelářská burza“.

  Už příjezd z dálnice skrz podjezd na obrovské parkoviště v bezprostřední blízkosti výstaviště měl charakter typické německé dokonalosti. Za čtvrt hodiny jsme vystupovali ze zaparkovaného auta. Bezpočet pokladen odbavoval dav příchozích bezmála tak rychle, jak jezdí schody v metru na Dejvické. Úsměvy pohledných pokladních a ochota vyhovět byly samozřejmostí. Měli by sem za trest poslat koukat se celý den na práci zdejších pokladních ty nerudné báby z letňanského výstaviště.
  Lipské výstaviště je dokonalé. Čtyři obrovské haly jsou propojeny s centrální aulou mosty se skleněnými tubusy, takže návštěvník nemůže zmoknout. Ne jako na výstavišti v Brně. Tisíce lidí bez problému obslouží bezpočet gastronomických zařízení. Možná jsme se jen správně netrefili, ale tentokrát jsme nějak minuli stánky s „guláš-zupe“, což je můj nejoblíbenější německý pokrm. Náhradou jsme proto pozřeli buřty z opravdového masa.

  Ale k věci. Hala č. 3 je tradičně vyhrazena téměř zcela železničním modelářům všech možných měřítek. Když hned v úvodní větě shrnu naše hodnocení, které jsme s Karlem rozvíjeli cestou zpátky do Česka, tak nám připadalo, že největší měrou bylo letos zastoupeno měřítko N, hned za ním G, pak dlouho nic a teprve třetí a čtvrté místo zaujímala obě „pologigantická“ měřítka TT a H0. Kéž by trend preferování N-ka vydržel a hlavě aby si toho všimli další výrobci. Jako zvláštnost se zde objevovala měřítka další – maličká a největší. Pokud jde o naše hodnocení zastoupení exponátů podle velikosti, je možné, že odhad nebude přesný. Pravda je totiž taková, že jsme se jen výjimečně zastavovali u stánků a vitrínek s exponáty ve velikosti 1:120, resp. 1:87, protože nás to prostě nelákalo.
  Abych si ulehčil tuto reportáž, zestručním popis a budu si pomáhat snímky, které jsem v Lipsku pořídil (a které jsem doma velmi „probral“).

*   *   *

  Dominantní stánky s exponáty měly podle všech předpokladů věhlasné (především německé) modelářské firmy – ROCO-Fleischmann, HORNBY, TRIX-Märklin, Tillig, PIKO, LGB, také Bachmann, dále NOCH, Auhagen, Faller, Kibri, Viessmann a další, ale na rozdíl od Norimberku si zde bylo možné mnohé exponáty koupit, byť u jiných stánků mnoha prodejců, kteří tvořili druhou část vystavovatelů. Mnohé z firem vystavovaly méně či více známe novinky. U „mercedesu“ mezi modelářskými firmami (MiniTRIX) nás zaujala souprava označená „City Airport Train“ rakouských drah (11622) v krásném světle zeleno-žlutém kabátě, vedená lokomotivou Taurus, na konci soupravy s řídícím vozem. Typický výrobek pro Honzu Merhauta. Arnold (HORNBY) mj. prezentoval rychlíkovou parní lokomotivu série 01 německých drah (NM 2158). Ta by se mi ale asi na mém kolejišti plném oblouků brzy šprajcla. U firmy Faller se po několika kolejištích bez kolejí proháněla autíčka jejich vlastního car-systému. Moc pěkná věc, tenhle jejich vynález.

*   *   *

  Vedle zmíněných stánků velkých profesionálních firem, které své výrobky prezentovaly na řadě kolejišť (některé z nich je vidět na obdobných veletrzích), byli v Lipsku další výrobci nejrůznějších doplňků, materiálů či nářadí z Německa i dalších států. K vidění byla i velmi zdařilá a rozlehlá kolejiště, většinou sestavená z modulů. Jak jsem se soustředil především na detaily (letos jsem se zaměřil na skály, ploty, vodu a pozadí), tak jsem v řadě případů přehlédl autory, za což se především jim omlouvám. Některé detaily jsem fotil i pro inspiraci Richarda pro jeho zemědělskou tématiku… Z mého pohledu nejhezčí kolejiště (v N-ku) jsou vidět na následujících snímcích.

*   *   *

  Kdo hledal nejmenší rozchod, našel kromě několika Z-tkových kolejišť též úzkorozchodné železnice odpovídající měřítku N.

*   *   *

  Naopak zahradní železnice (G) byla v Lipsku zastoupena ve velkém stylu. Asi se nová produkce firmy PIKO a k tomu LGB staly populární pro všechny, co mají zahrádku. Prostě, Němci zřejmě přestali nakupovat trpaslíky na vietnamských tržnicích v příhraničí a dnes se jim mezi skalkami a po trávnících prohání plechové vláčky.

*   *   *

  Kdo nemá na svém kolejišti pozadí, nemá hotovo, myslím si. Nedávno jsem několik nocí studoval na YouTube jak se malují mraky. Je to vcelku snadné :-). Po pár pokusech jsem temperové mraky uspokojivě zvládnul, ale stále mne spíš láká využít panoramatické fotografie, kterých mám v archivu několik. Pokusy jsem zahájil, ale chybí konzultanti. V Lipsku jsme objevili velice pěkná „samo-doma“ pořízená pozadí.

*   *   *

  Vytvořit vodní plochu nebo říčku na kolejišti umí (prý) kde kdo. Já ještě ne, protože jsem to nezkoušel. Karel mne přesvědčil vyzkoušet vodu od Poláka. Na všech modelových kolejištích, které jsem kdy viděl, se mi ovšem zdá být imitovaná voda na povrchu nepřirozeně lesklá. Tak budu zkoušet. A proto jsem studoval, jakou vodu měli kolegové na kolejištích v Lipsku.

*   *   *

  Po vlastních pokusech s ploty z leptů (kterých mám skladem zhruba na oplocení Pražského hradu) jsem se zaměřil na obyčejně ohrady pro zvířata na pastvinách. Ne kýčovité plaňkové ploty vypálené laserem, kterých je všude plno ve všech měřítcích. Pěkné ohrady dělá NOCH, ale není na to nasbírat si v lese uschlé smrkové či modřínové větvičky a začít „stloukat“ ohrady…

*   *  *

  Další doplňky pro kolejiště včetně svítících autíček, která by zajisté fascinovala Pavla Tvrze, není třeba komentovat. Stačí kouknout na obrázky.

*   *   *

  Už několikrát jsem se zmínil o tramvaji od firmy Bachmann v měřítku G, kterou čerstvě vlastním. Milým překvapením bylo, že jsem v Lipsku viděl in natura její sestřičky a bratříčky od téže firmy. Byly zde také k vidění naše tramvaje T3 v několika barevných provedeních (zřejmě malovýroba).

*   *   *

  Oproti minulosti se mi letos zdála chudší expozice modelů spalovacích a parních strojů. Jen jedna parní mašinka v měřítku 1:5 či podobném vozila dokolečka malé děti. Další byla ještě menší (G). Všechny vystavované modely parních strojů jsou už tradičně na výstavách poháněny stlačeným vzduchem, což mi připadá jako šizení reality. Není nad to čekat na tlak, popálit si prsty, smrdět od lihu… Myslím, že jsem při studování exponátů narazil na stopu výrobce mého parního stroje.

*   *   *

  Když jsem si prohlížel stánky prodejců nářadí, neodpustil jsem si přepočítávat cenu výrobků, které shodně nabízím v N-šopíku – ZDE. V naprosté většině jsem levnější o hodně procent, ať už u sortimentu lékařských nástrojů (navíc se značkou MEDIN, nikoliv Made in Pakistan), či u brusných nástrojů, laboratorních pomůcek aj.

*   *   *

  Tak to byl letošní Modell Hobby Spiel Lipsko našima očima. Přeskočím, že jsme párkrát projeli „hrabáky“ a objevili v nich pár modelářských skvostů, resp. vagonků, které – jak říká Honzík – „nutně potřebuju“. Zdejší „hrabáky“ jsou lepší, jak celý eBay, nejen proto, že se nemusí platit nehorázné poštovné. Pokud jde o prodejní nabídku, v tomto ohledu se svému okolí naprosto vymykal jeden vystavovatel z Holandska (bohužel, URL adresa této firmy je nefunkční). Na veletrhu nabízel snad všechny modely lokomotiv a vagonů v N-ku všech výrobců za ceny, které šokovaly.

*    *    *

  Vůbec jsem se nezmínil o oblasti „digi“. To je ale parketa pro odborníky, já si prezentované exponáty (a mezi nimi jistě i novinky) komentovat netroufám. Jen jsem si všiml veletržní ceny nového miniaturního dekodéru DCX76 od cTelektronik (v současnosti nejmenšího na světě) za 28,50 €, což je o stovku méně, než nabízí firma Krois ve Vídni. 
  Bohužel, čas nezbyl na návštěvu dalšího pavilonu, kde kralovali plastikáři. I tam bývá co k vidění. Třeba bude víc času za měsíc ve Vídni.  Jsem zvědavý, jestli ve Vídni potkám tolik přátel a modelářů z Česka, jako jich bylo v pátek v Lipsku.

Foto hlav

 

 

Rubrika: FOTOGALERIE, Ze života (reportáže), ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: