Mladí už asi nevědí, kdo to byl Ilja Muromec. Tak jim to připomeneme…

„Zhruba o vánocích jsem zjistil kulminaci dalšího vnuka do vláčkového věku. Nejsem z těch, který bere vláčky jako koníčka. Je to výchovná nutnost. Stačí pár metrů kolejnic a tři čtyři výměny. Lokomotiva a pár vagonků. Moje dětské vláčky mi zaopatřil v roce 1953 můj táta. Já jsem zaopatřil vláčky synovi a už mi to zůstalo jako dědkovi pro vnuky. Tak mne čeká znovu vyštrachat, oživit a případně doplnit panel kolejiště. I když mě láká digitalizovaná vláčkařina, asi se do toho nepustím,“ začínaly první věty mailu, který mi poslal jeden z mnoha stejně postižených dědků…

  Kolega Ladislav Křemeček pokračoval: „Když jsem dával dohromady vláčky pro prvního vnuka, opustil jsem napájecí variantu zapnuto/vypnuto a vyrobil jsem co nejjednodušší, nejlevnější a nejodolnější regulovaný napájecí zdroj. Jak jsem to dělal je patrné v připojeném souboru. Je na vás, pane kolego, zda to využijete na kouzelných webových stránkách Honzíkovy vláčky. Až budu dělat chystanou rozborku/sborku, tak zkusím poslat i nějaké obrázky.“
  No tak dobře, na obrázky si počkáme, ale pokud jde o zaslaný návod na regulátor, který autor nazval „Ilja Muromec“, tak ten je ZDE.
_______________________________________
  Poznámka: Bohatýr Ilja Muromec je jednou z hlavních postav starých ruských bájí a slovanské mytologie. Podle pověsti se narodil ve vísce Karačarovo u města Murom. Do svých 30 let nemohl chodit, ale pak se zázračně uzdravil. S tím získal i nadlidské schopnosti. Osvobodil město Kyjev a knížete Vladimíra. Stal se velitelem bohatýrů knížete Vladimíra a ochraňoval jeho knížectví před nájezdy Tatarů. Je jediným bájným hrdinou, kanonizovaným pravoslavnou církví. Jeho jméno neslo například letadlo Ilja Muromec.
Podle Wikipedia.cz

*   *   *  

   Jelikož jsem byl už jednou oprávněně kritizován za zveřejnění údajně nevhodné a „elektrikou zavánějící statě“, mám se na pozoru. Nepatřím k těm, co umí všechno. Nicméně, je naprosto legitimní, že statě v odborných časopisech jsou recenzovány. Takže jsem požádal odborníka o názor. Napsal: „Je to uplne v poradku, pouziva 18V stridavych na vstupu. Takze zadne nebezpecne napeti. Popis je celkem humorny, alespon to neni takove nudne. Myslim, ze to klidne muzes uverejnit. Je to samozrejme vhodne jen pro analog, treba jako lepsi nahrada FZ1. B.“

 

 

Rubrika: DÍLNA, Nápady

1 komentář

  1. jano napsal:

    „Hlavně by to chtělo mládeži i připomenout, jak to s Igorem Sikorským – geniálním konstruktérem Ilji Muromce – nakonec v SSSR dopadlo.“ (Autor tohoto diskusního příspěvku reaguje na poslední větu v poznámce pod čarou, kterou jsem převzal z Wikipedia.cz, tedy na letadlo, které získalo označení Ilja Muromec, nikoliv na zařízení zkonstruhované kolegou Křemečkem; toto považuji za nutné osvětlit, aby se nám nepomíchaly hrušky s jablky – pozn. vydavatele hlav). Ale jelikož informace o letadlu Ilja Muromec je zajímavá, pokračuje citace diskusního příspěvku od jano:
    „Protože byl zhnusen“ (míněn Igor Sikorský, ne Ilja Muromec – pozn. hlav) „z výsledku bolševické revoluce a nenacházel v tomto prostředí pro sebe a svoje konstrukce uplatnění, tak v roce 1919 emigroval do USA, kde se stal svým způsobem zakladatelem celého moderního vrtulníkového průmyslu.“
    Jano odkazuje zde:
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Igor_Sikorskij
    http://www.sikorsky.com/About+Sikorsky
    http://www.sikorskyarchives.com/

Vložit komentář

Text komentáře: