- Honzíkovy vláčky - https://www.honzikovyvlacky.cz -

K čemu jsou (např.) speciální mosazné svěrky

[1]Když jsem nedávno prezentoval nový katalog americké firmy Micro-Mark (zima 2012) – ZDE [2], zmínil jsem se o přípravku, který zde sice není novinkou, naopak bych speciální mosazné svěrky označil za kvalitní „stálici“ v nabídce firmy. Už delší čas používám sedmi palcovou variantu svěrky ze čtyřdílné série. Nyní jsem si pořídil další dva páry nejkratší verze. A udělal jsem dobře. Hned jsem je mohl vyzkoušet na nejnovějším výrobku, který připravujeme s Pavlem Mihulou.

  Přesně obrobené mosazné svěrky (s vyraženým nápisem „Japan“) jsou v Micro-Mark nabízeny v délkách 12“ (#14256), 7“ (#60103), 4-3/4“ (#14257) a 3-3/4“ (#60396), tj. cca 304, 178, 121 a 95 mm za 21,95, 18, 85, 17,95 a 16,65 dolarů a jsou dodány vždy dva kusy svěrek.
  Mosazné svěrky jsou ideální pro stavitele modelových domečků a dalších objektů, kde je nutné dodržet pravý úhel přiléhajících stěn. Na podélné tyči obdélníkového průřezu se suvně pohybují dva přesně obrobené hranolky, z nichž jeden je k tyči přitahován šroubem s křídlovou hlavou (nejmenší varianta má šroub s drážkovanou hlavou); osa šroubu je kolmá k podélné ose tyče. Druhý šroub je instalovaný v dalším hranolku, který je nalisovaný na konci tyče; osa šroubu je rovnoběžná s podélnou osou tyče. Tato velmi jednoduchá konstrukce svěrky umožňuje bezpočet variant stažení dílů (pochopitelně v rozsahu délky tyče), které je třeba např. slepit v úhlu 90 st.
  Jak už jsem uvedl, přípravek jsem hned vyzkoušel při slepování prototypu nádražní budovy stanice Praha – Ruzyně (v měřítku N), na čemž pracujeme s Pavlem. Pomocí laseru jsme vypálili obvodové stěny, přepážky a střechy hned z několika druhů materiálů a momentálně zkoušíme, co bude vypadat lépe. Kdo zná trasu staré Buštěhradské dráhy ví, že stejně malebných staničních budov jako je ta v Ruzyni je na trati víc. Nejspíš ještě bude čas tento nový model důkladněji představit, asi až bude jak se říká vypiplán.
  Abych předešel případným dotazům a stále častější kritice kvelurantů, pro hloubavé kolegy poznamenávám, že model představuje stav někdy z 20. let min. st., jak byl prezentován v odborné literatuře, a také, že model ještě ani zdaleka není dokončen. V tomto příspěvku mi šlo o prezentování svěrek, ne modelu domečku…

[3]

Obr. 1 – Mosazné svěrky z nabídky Micro-Mark (v pozadí dvě nejmenší 3 3/4 palcové v popředí 7 palcová)

  [4]

[5]

[6]

[7]

Obr. 2 až 5 – Ukázka instalování svěrek při lepení bočních stěn modelu

[8]

Obr. 6 – Rohy každého obdobného lepeného modelu je vhodné zesílit; je jedno jestli dřevěným nebo plastových hranolkem. V tomto případě jsem použil odřezky z Evergreenu profilu „L“

[9]

Obr. 7 – Ukázky jednotlivých zkušebních verzi modelu stanice Praha – Ruzyně (měřítko N)

Foto hlav

 

3 Comments (Open | Close)

3 Comments To "K čemu jsou (např.) speciální mosazné svěrky"

#1 Comment By Pavel-HP On 28.1.2012 @ 00:18

Nevím jak se Ti vedlo a nevedlo při používání svěrek. To se po shlédnutí vytvořeného díla dá těžko posoudit. Ovšem dosažený výsledek, když je možnost vidět sestavené nádražíčko, hovoří za vše. Obě vyzkoušené varianty jsou pěkné.
P.S.: A stránky „větších“ kolegů jsi už navštívil?
Pavel-HP.

#2 Comment By hlav On 28.1.2012 @ 20:52

Vysvětlivka pro nezasvěcené: Pavel-HP mi zdvořile vmetl do tváře (protože jsem na schůzi ve čtvrtek v hospodě chlapsky přiznal, že jsem opominul prostudovat nejnovější stránky „Vlaky TT.cz“), že bych si měl nastavit RSS kanál. Ale docela mi lichotí, že se zkušenějším pánům modelářům líbila stanice Praha-Ruzyně vypálená laserem. A to je ještě pořád jenom prototyp :-).

#3 Comment By PaMi On 28.1.2012 @ 23:25

Drobná oprava. Jednalo se o web [10]
Posledního půl roku trávím čas nad moduly, proto stránka [11] teď spí.