- Honzíkovy vláčky - https://www.honzikovyvlacky.cz -

NOHAB v N-ku od Kato – modelářská lahůdka

[1]Už v roce 1847 založili ve švédském městě Trollhättan pánové Nydqvist, Lidström a Holm strojírenský podnik vyrábějící turbíny pro vodní elektrárny. Za necelých 20 roků poté vyrobil podnik první parní lokomotivu. Před sto lety už jich měli vyrobených tisíc. Od roku 1916 se společnost jmenovala NOHAB (Nydqvist och Holm Aktiebolag). Po první světové válce vyrobila 500 lokomotiv i pro Rusko. Koncem 70. let min. st. se společnost dostala do finančních potíží a odbyt lokomotiv upadal. Slávu NOHAB ale šíří dál modelářské firmy.

  Není bez zajímavostí, že v průběhu 30. let min. st., když už bylo jasné, že se schyluje k další válce, se podnik spojil se Švédskými železniční dílnami, a. s., a vybudovali v Linköpingu fabriku na výrobu leteckým motorů, která dostala označení SAAB. Když jsem si tohle přečetl ve Wikipedia.cz, tak se mi vybavila úsměvná vzpomínka, která dokladuje, že korupce v Česku není otázkou posledních měsíců, ale posledních 20 let!
  Před pár lety jsem byl v Linköpingu (čti „linčeping“) na jedné mezinárodní konferenci. Město je sídlem významné univerzity, sídlí zde i řada dalších institucí. Všude kolem lesy a jezera. Velikostí a významem bych toto město přirovnal dejme tomu k Plzni u nás, s tím rozdílem, že plzeňská univerzita má jinou pověst. Jak už to tak bývá na vědeckých konferencích, v podvečer jednoho dne nás přijal zdejší starosta. Byly projevy, přátelské řeči o významu forensic science a taky raut. Jelikož jsem měl ve zvyku vozit do světa všelijaké artefakty, které prezentovaly Česko, i tady jsme s kolegou panu starostovi přinesli takové naše obyčejně tradiční odznáčky, a v domnění, že možná neví, kde vlastně to Česko leží, jsme se mu jali objasňovat, odkud že vlastně jsme. On nás ovšem rázně přerušil a povídá: „Chlapi, co blbnete, z Česka znám polovinu členů parlamentu a celou vládu. Všichni se mi tady vystřídali, jak se jezdili koukat na Gripeny, co vyrábíme támhle v lese pro vás…,“ a ukázal přitom z okna kamsi do tmy, kde letecká část firma SAAB sídlí. Nám ztuhly úsměvy a bylo vcelku jasné, že dál nemá cenu představovat naši rodnou zem, protože všechno už za nás učinili vládní panáčci a všichni důležití i nedůležití poslanci, co systematicky prožírají diety na všelijakých služebních cestách.
  K modelu NOHAB od japonské firmy Kato mne přivedl školník Brejša. Já bloud jsem si do té doby myslel, že označení Nohab se váže s lokomotivami V 160 DB. A taky jsem si takovou již před časem koupil a vnoučkovi Honzíkovi ji takto prezentoval… Karel mi ale napsal:
  „Ahoj, to nejsou Nohabky, ale německý hydraulický „sráče“. Pravá Nohabka je šestinápravová, vyráběná švédskou fabrikou NOHAB pro domácí železnice a hlavně na export, mající elektrický přenos výkonu. Proto byla všude. Koupili si ji tenkrát například ze socialistických států i Maďaři. Jinak jezdila v barvách Nizozemska, Belgie, západní části Německa, zkoušeli ji i Angličané, myslím, že jich pár taky koupili…“
  Přeskočím, že to byl právě Karel, kdo model v N-ku od Japonců objevil za neskutečně zajímavou cenu na e-Bay (ještě tam je), a tak jsme ji v provedení (viz  obr.) koupili. Doslova za pár dní přišla poštou. Zásilková služba e-shopu DM-TOYS.deZDE [2] – funguje stejně rychle, jako náš N-šopík – ZDE [3]. Tedy obratem. Mašinka jezdí jedna paráda. Při jízdě mi připomíná bzukot čmeláka. Přestože má podvozky s dvakrát třemi nápravami, protáhla se mi i tím mým nejkrutějším testovacím obloukem, který je pod hranici R1, aniž by si toho všimla…
  A jelikož příklady táhnou – což je stará známá věc – tak jsem to nevydržel a objednal si ji pro sebe taky, ale v provedení, v jakém jezdila na Bavorských tratích, navíc již se zabudovaným dekodérem.
  Ne nekup to, když je to tak levné…!

Zdroj: Wikipedia.cz In: http://cs.wikipedia.org/wiki/NOHAB [4]

Obrazová příloha

[5] 

[6] 

[7]

[8]

Dodatek

Na přání J. Vorlíčka byly pořízeny následující fotografie, které ukazují, jak snadná je u tohoto modelu digitalizace.  Autor osadil konektor připravený výrobcem dekodérem Lenz silver mini+ – a hotovo.

[9]

[10] 

Foto hlav; Karel Brejšák

——————————————————————

Dodatek

2. února 2022 mi napsal Jaroslav Dacko:

„Dobrý den. Reaguji trochu pozdě na článek o Loko Nohab v N. Zmiňujete bavorskou verzi. Jsem bývalý strojvedoucí. Nohabek mám 18 v HO od různých výrobců. Bavorskou jsem nikdy neviděl a to jsem tam 20 let žil. Možná máte na mysli privátní loko Strabag. Ta existovala ve dvou verzích ale u DB nikdy nejezdila. Mohu Vás, prosím, požádat o foto té Vaší. Děkuji Dacko J. Ať se Vám vše povede.“

Nafotil jsem svůj model v N-ku a připsal:

[11]

Obr. Nohab v měřítku N od Kato

.

„Dobrý den,
reaguji taky pozdě, tak mne omluvte. Olympiáda, nějaké další starosti, prostě nestíhám…

Leč, co se týče onoho článku, už si fakt nepamatuju, čím jsem byl motivován, když jsem napsal: „…tak jsem to nevydržel a objednal si ji pro sebe taky, ale v provedení, v jakém jezdila na Bavorských tratích,…“

Možná, že jsem opsal něco z nabídky prodejce (nejspíš DM-Toys.de), ale nevím.

Mějte se krásně, děkuji za reakci na článek, ale jestli jsem rozptýlil Vaši pochybnost, to fakt netuším… J.H.“

A přišlo vysvětlení:

„Dobrý den.

Tak jsme měli pravdu oba. Ta Vaše je od Kato. Eeichholz Rail je privátní stavební berlínská firma. Dceřinka Strabag. Podílela se na obnově Tratí. Proto jsem ji nemohl v Bavorsku vidět. Loko skončily v roce 2007.

Děkuji za obrázky. Posílám odkaz na verze v HO – ZDE [12]. N je mimo můj obzor. Tak se mrkněte. Dát je všechny dohromady je dnes už téměř nemožné, ale pokouším se o to.

Ta lokomotiva má zvláštní charisma. Seděl jsem v ní museu v Dánsku. Nádhera. Díky Dacko J.“

Mimochodem, o Nohabce od KATO píšu ZDE [13]. Ale to už jsem po těch letech zapomněl 🙂

(Aktualizace 16. 2. 2022)

 

 

 

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "NOHAB v N-ku od Kato – modelářská lahůdka"

#1 Comment By Jaroslav Vorlíček On 4.2.2012 @ 12:30

Díky za vyfocení lokomotivy s dekodérem LENZ. Digitalizace je skutečně jednoduchá, akorát se musí vědět jak tam dekodér zasunout. Lenz a třeba DCX75 se zasouvá součástkama nahoru, kdežto DH05A se musí zasunout součástkama dospod, protože DH05A má oproti zvyklostem stranově prohozeny přívody k motoru a přívody k osvětlení, ale jinak je to jednoduché – a hotovo.